|
|
امروز: يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۲۶۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
یک فرمانده ارشد در میدان های نبرد با داعش در منطقه موسوم به 'حزام بغداد'(کمربند بغداد)، اخبار و گزارش های مربوط به نزدیک شدن داعش به حومه بغداد و فرودگاه این شهر را توطئه ای برای تضعیف روحیه نیروهای دولتی و دروغ بزرگ خواند.
این فرمانده عراقی که خواست نامش ذکر نشود، به خبرنگار ایرنا در بغداد گفت: تحرکات اخیر رسانه ای دقیقا مشابه همان تحرکاتی است که چند روز قبل از سقوط موصل در خردادماه گذشته، در یک جنگ روانی به ارتش در استان نینوا تحمیل شد.

گفته می شود نیروهای ارتش مستقر در موصل، تحت تاثیر شایعات گسترده و سنگینی مبنی بر اینکه فرماندهان گریخته اند و داعش در نزدیکی موصل است و ...، قرار گرفتند و همین امر سبب شد سازمان ارتش در آن منطقه از هم بپاشد. عنوان می شود برخی نیروهای سیاسی عراق به همراه سرویس های اطلاعاتی کشورهای منطقه نیز در سقوط موصل دست داشته اند.

وی گفت: اینکه گفته می شود، داعش به فرودگاه بغداد نزدیک شده یک دروغ بزرگ است، چرا که نزدیکترین فاصله آنان تا فرودگاه، دستکم 25 کیلومتر است.

این فرمانده نظامی عراقی، نزدیکترین فاصله منطقه ابوغریب در شمال غرب بغداد با نیروهای داعش را دستکم20 کیلومتر اعلام کرد و گفت: این هم تحول جدیدی نیست. آنها تا سه ماه پیش، از این هم به بغداد نزدیکتر بودند.

نیروهای مدافع که بر علیه داعش در حال نبرد هستند معتقدند که حضور داعش در این مناطق مساله تازه ای نیست و با توجه به اینکه الانبار استان همجوار بغداد است، نیروهای داعش از همان زمان سقوط موصل در این مناطق حضور داشته اند.

مقام نظامی یاد شده همچنین گفت: وضعیت مناطقی که حالا نسبت به آن ابراز نگرانی می کنند اکنون به مدت سه ماهی هست که به همین شکل است و به علاوه اوضاع همچنان روبه تثبیت نیز هست، اما چرا یکباره چنین سراسیمه به آن پرداخته اند، مشخص است برای اینکه می خواهند روحیه نیروهای خط مقدم نبرد با داعش را تضعیف و برای بغداد برنامه دارند.

در دو سه روز گذشته، یک جریان خبری هماهنگ از سوی رسانه های غربی، عربی منطقه و برخی رسانه های عراقی، شکل گرفته که مقام های آمریکایی و اروپایی آن را کلید زده اند.

نخستین بار هفته گذشته ساندی تلگراف انگلیس، خبر از آن داد داعش با دهها هزار نیرو در آستانه بغداد قرار دارد.

ژنرال دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز دیروز از جنگ در اطراف فرودگاه بغداد سخن گفت که اظهارات وی به سرعت در رسانه های بین المللی و عراقی بازتاب یافت و وزیر خارجه انگلیس نیز گفت بغداد از سوی داعش بطور جدی تهدید می شود.

این خط رسانه ای به گونه ای عمل کرده که اکنون به نظر می رسد بغداد در وضعیت غیر عادی بسر می برد و در آستانه سقوط قرار دارد.

برخی رسانه ها از جمله اسکای نیوز هم امروز نوشتند که خیابان های بغداد در اطراف منطقه سبز به دنبال نزدیک شدن داعش به پایتخت مسدود شده است. این درحالی است که خیابان های اطراف صالحیه و کراده مریم در حوالی دو پل سنک و جمهوری بر روی دجله از مدتها قبل تدابیر جدیدی بر آن اعمال می شود و این چیز تازه ای نیست.

در ادامه جنگ روانی علیه بغداد، طی روزهای اخیر شایعاتی نیز مبنی بر حمله داعش به بغداد طی روزهای آینده بطور گسترده پخش شده است. البته پیش از این نیز در ماه مبارک رمضان و بعد از آن بارها شایعه شده بود که داعش در فلان تاریخ وارد بغداد می شود.

این جریان رسانه ای روزهای اخیر درحالی شکل گرفته که منابعی در 'الحشد الشعبی' یا نیروهای محبوب مردمی، روز سه شنبه اعلام کرده اند، نیروهای مردمی به همراه واحدهایی از ارتش و پلیس، به استعداد حدود 60 هزار نیرو، آماده حمله به داعش در استان الانبار شده اند. همچنین سازمان بدر از مهمترین تشکل های نظامی که در نبرد با داعش در مناطق مختلف عراق قرار دارد، اعلام کرده است که نیروهایش را در حمایت از ارتش و عشایر منطقه ، برای اولین بار به الانبار اعزام خواهد کرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین