|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۲۶۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: در اوایل سال با بحث سیل روبرو شدیم و متأسفانه بحران بعدی بیماری هاری است.
 مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: در اوایل سال با بحث سیل روبرو شدیم و متأسفانه بحران بعدی بیماری هاری است.

به گزارش ایسنا، زینب محمدخانی در جلسه کارگروه سلامت استان، اظهار کرد: هاری جزء بیماری‌های مشترک است که متأسفانه تلفات داشته و بسیار خطرناک و کشنده است.

مدیرکل دامپزشکی خاطرنشان کرد: بعد از سیل احتمال وقوع ۱۲ بیماری وجود دارد که یکی از آن‌ها بیماری هاری است.

محمدخانی اضافه کرد: در اکثر کشورها این بیماری شیوع دارد معدود کشورهایی که موفق به ریشه‌کن کردن این بیماری شده‌اند به خاطر موقعیت جغرافیایی آن‌ها است.

وی بیان کرد: در کشور ما هاری پیشینه کهن دارد و مردم در استان‌های مختلف درگیر این بیماری می‌شوند، به این بیماری لقب کفتار آدم‌خوار داده‌اند.

محمدخانی اظهار کرد: هاری دو نوع شهری و وحشی دارد که عامل انتقال بیماری هاری شهری سگ‌ها و عامل انتقال هاری وحشی حیوانات گوشت‌خوار وحشی مانند روباه، گرگ و... هستند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان اضافه کرد: در هنگام تغییر رفتار در حیوانات محلی به بیماری هاری مشکوک می‌شویم مگر خلاف این ثابت شود.

محمدخانی خاطرنشان کرد: هاری به دو نوع آرام و وحشی تقسیم می‌شود که در هاری آرام حیوان منزوی می‌شود و فلجی اندام و مشکل تنفسی دارد که به مرگ حیوان ختم می‌شود.

به گفته وی، در هاری وحشی علائم کاملا مشخص است و حیوان مبتلا اقدام به گازگرفتگی می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه در هر دو نوع هاری حیوان اشتهای خود را از دست می‌دهد، افزود: راه انتقال از طریق گزش و خراش توسط حیوانات آلوده است.

محمدخانی ادامه داد: انجام واکسیناسیون در حیوانات حساس دارای صاحب، شناسایی مناطق مختلف و امحاء بهداشتی این‌گونه حیوانات و ... از راه‌های جلوگیری از انتقال بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان ادامه داد: حیواناتی که به کشتارگاه داده می‌شوند باید معاینات پزشکی روی آن‌ها انجام شود که تاکنون با مورد مشکوکی روبرو نشده‌ایم.

محمدخانی تصریح کرد: کلیه امور حیات‌وحش مربوط به حفاظت محیط‌زیست، حیوانات بدون صاحب به عهده شهرداری و حیوانات دارای صاحب به عهده ما است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰۳ قلاده سگ روستایی شناسایی و واکسیناسیون شدند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان ادامه داد: جمعیت سگ‌های صاحب‌دار که در آن منطقه هاری بروز کرده واکسیناسیون شده و برای سگ‌ها باید در اسرع وقت قلاده‌گذاری و صدور برگه انجام شود.

محمدخانی بیان کرد: در شهرستان دورود چند مورد مشاهده شد که اقدامات لازم در این راستا انجام گرفت. تا جایی که واکسن در اختیار داشته باشیم عملیات واکسیناسیون در سگ‌های ولگرد انجام می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین