|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۲۶۴۰۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
آنها ایران را مانع دستیابی به اهداف منطقه خود همچون تجزیه سوریه، عراق و یمن می‌دانند. معتقدند که اگر ایران نبود به اهدافشان یعنی پایداری و استحکام رژیم صهیونیستی می‌رسیدند. لذا سیاست‌شان دیوانه انگاری ترامپ است بدان معنا که افراد از او بترسند. این سیاست در وهله اول برای کره شمالی جواب داد اما ایران آن را فهمید.
 یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه مقامات آمریکایی درک درستی از شرایط ایران ندارند، گفت: عدم هماهنگی در تصمیم گیری مقامات آمریکایی به چشم می‌خورد بدان دلیل که ترامپ تنها تصمیم گیرنده نیست و این او را با سردرگمی مواجه کرده است.

محمدجواد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا، در تحلیلی از رفتارها و اقدامات اخیر مقامات آمریکایی درباره ایران گفت: در این تحلیل باید چند عامل را در نظر گرفت. اول اینکه ترامپ فردی بی تجربه به خصوص در حوزه دیپلماتیک است. همچنین بسیاری از افراطیون همچون جان بولتون دور او را فرا گرفته‌اند.

وی افزود: ترامپ فردی است که همه امورات دیپلماسی، حکومت داری و روابط بین‌المللی را بر مبنای پول می‌بیند. لذا برایش پول‌های عربستان، امارات و بحرین وسوسه انگیز است و می‌خواهد با این پول‌ها اقتصاد آمریکا را رونق دهد، اشتغال زایی کند و در نهایت در دور بعدی انتخابات رأی آورد.

جمالی با تاکید بر اینکه مقامات آمریکایی درک درستی از شرایط ایران ندارند، گفت: آنها ایران را مانع دستیابی به اهداف منطقه خود همچون تجزیه سوریه، عراق و یمن می‌دانند. معتقدند که اگر ایران نبود به اهدافشان یعنی پایداری و استحکام رژیم صهیونیستی می‌رسیدند. لذا سیاست‌شان دیوانه انگاری ترامپ است بدان معنا که افراد از او بترسند. این سیاست در وهله اول برای کره شمالی جواب داد اما ایران آن را فهمید.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مقامات آمریکایی سیاست چماق و هویج را در پیش گرفته‌اند، افزود: سیاست دیگر آمریکا آن است که اگر نتوانند از مسیرشان به اهدافشان دسترسی پیدا کنند از آن مسیر برگشته و راه‌های دیگر را امتحان می‌کنند. ما اطلاعات بسیار موثقی داریم که همین الان هم در بین مقامات آمریکایی اختلافات زیادی وجود دارد. به خصوص بعد از آنکه ایران از برجام خارج نشد و آنها در موضع انفعال قرار گرفتند. لذا هیچ بهانه قانونی و دیپلماتیک علیه جمهوری اسلامی ندارند.

وی ادامه داد: جالب آن است که یکی از سناتورهای جمهوری خواه خواستار استیضاح ترامپ شده است. این فشارهای طولانی مدت برای ترامپ و هیأت حاکمه قابل تحمل نیست. از طرف دیگر از سال آینده انتخابات درون حزبی شروع شده و ترامپ و اطرافیانش نیاز دارند که به نقطه‌ای درباره ایران برسند. پس عجولانه عمل می‌کنند. به همین دلیل عدم هماهنگی‌ها به چشم می‌خورد. چون تنها ترامپ تصمیم گیرنده نیست و افراطیون، اعراب، صهیونیست‌ها، بولتون، منافقان و سلطنت طلب‌ها هر کدام چیزی می‌گویند و همه سردرگم شده‌اند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین