|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۱
کد خبر: ۲۶۴۰۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
بر اساس گزارش وب سایت cars us news، از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای هیبریدی در جهان به ترتیب می‌توان به تویوتا پریوس (، فورد فیوژن هیبرید، شورولت وولت، کیا اوپتیما هیبرید، فورد فیوژن انرژی‌، تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید اشاره کرد.
 خودروهای هیبریدی در بسیاری از کشورهای جهان بسیار بیشتر از خودروهای تمام برقی مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است که در این گزارش به مرور بهترین و پرفروش‌ترین آنها خواهیم پرداخت.

با توجه به آنکه در سال‌های اخیر و محبوبیت و استقبال مشتریان بازارهای خودرو از وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست همچون خودروهای برقی و هیبریدی و پلاگین هیبریدی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است، بسیاری از شرکت‌های خودرو سازی در جهان به سمت و سوی معرفی تولید و عرضه چنین محصولاتی روی آورده‌اند تا نظر و رضایت مشتریان خود را کسب کرده و بدین ترتیب درآمدزایی و سودآوری خود را نیز افزایش دهند.

خودروهای هیبریدی از پیشرانه‌های احتراقی که در تمامی وسایل نقلیه بنزینی به کار برده می‌شود، بهره می‌برند که موتور برقی آن تنها نقش مکمل و کمکی دارد. موتورهای الکتریکی موجود در سیستم خودرو به یک باتری قابل شارژ مجهز شده است که نیروی موردنیازش را توسط سیستم ترمز بازیابی انرژی به دست می‌آورد. این بدان معناست که باتری به کار رفته در خودروهای هیبریدی توسط برق شهری قابلیت شارژ ندارند.

با اینکه در خودرو و مدل‌های مختلفی که شرکت‌های متفاوت تولید کرده‌اند، تفاوت‌های اساسی وجود دارد اما به طور کلی موتور الکتریکی خودروهای هیبریدی، در اصل به شتاب و سرعت پیشرانه احتراقی و بنزینی آن کمک کرده و در صورت اتمام بنزین، قادر است تا یک مسافت کم و محدود (حداکثر ۴۰ کیلومتر) را بدون نیاز به بنزین بپیماید.

در حقیقت باید گفت که ترکیب پیشرانه بنزینی و الکتریکی در خودروهای هیبریدی به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی ایجاد شده است.

یکی از بزرگترین نکات منفی و معایب خودروهای هیبریدی بدون شک قیمت بالای این محصولات است که البته پیش بینی می‌شود با افزایش محبوبیت آن و ارائه تسهیلات مناسب از سوی دولت‌های مختلف، قیمت نهایی مصرف کنندگان آن نیز کاهش خواهد یافت.

بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برساند بنابراین بسیاری از شرکت‌های خودرو سازی در جهان از خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جذب کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند افزایش روز افزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروها موجب شده از شرکت‌های خودروساز در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود در طراحی و تولید خودروهای بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

بر اساس گزارش وب سایت cars us news، از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای هیبریدی در جهان به ترتیب می‌توان به تویوتا پریوس (، فورد فیوژن هیبرید، شورولت وولت، کیا اوپتیما هیبرید، فورد فیوژن انرژی‌، تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید اشاره کرد.

تویوتا پریوس

اولین سری تویوتا پریوس (Toyota Prius) که در واقع اولین وسیله نقلیه‌ی هیبرید با تولید انبوه در تاریخ خودروسازی جهان است، در سال ۱۹۹۷ رونمایی شد. این خودرو که تا سال ۲۰۰۳ تولید شد، در سه سال اول مختص بازار ژاپن بود و بعد از آن به انگلستان و آمریکا راه یافت. نسل دوم پریوس موفقیت بزرگی برای تویوتاموتورز بود و طی تولید سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ در ژاپن و ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ در چین، با پیشرانه‌ی ۷۵ و ۱۰۰ اسب بخار، نزدیک به ۱.۲ میلیون دستگاه فروش جهانی داشت. تویوتا موفقیت پریوس را در نسل سوم، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ با تولید بیش از ۲ میلیون دستگاه ادامه داد که پیشرانه‌هایی به قدرت ۱۰۰ اسب بخار با مصرف ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و ۱۳۶ اسب بخار (در مدل پرایم) با مصرف سوخت ۲.۵ لیتر در صد کیلومتر را شامل می‌شد.

فورد فیوژن هیبرید

خودروی هیبریدی فورد فیوژن از بهترین و پرفروش‌ترین خودروهای شرکت خودروسازی فورد در آمریکا به شمار می‌رود که ین شرکت تمام سعی و سرمایه خود را برای ساخت این خودروی سایز متوسط کرد تا از سدان های هم رده و مشابه خود همچون تویوتا کمری و هوندا آکورد جلوتر بزند. این خودروی اسپرت قدرت بالا و مصرف سوخت پایینی دارد و از معدود سدان هایی است که به سیستم چهار چرخ محرک مجهز شده است و به راننده و سرنشینان امکانات رفاهی و تفریحی متعدد و ایمنی بالایی را به ارمغان می‌آورد. این خودرو با حداکثر قدرت ۱۷۵ و گشتاور ۲۳۵ نیوتون متر قادر است به سرعتی بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

شورولت وولت

شورولت ولت chevrolet volt که عرضه و فروش رسمی آن از سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز شد، ساخت شرکت آمریکایی شورولت است که مدل سال ۲۰۱۶ آن قادر است با بهره مندی از یک موتور الکتریکی و باتری لیتیومی ۱۸.۴ کیلووات ساعتی تا ۸۰ کیلومتر به مسیر خود ادامه دهد. مصرف ولت در حالت استفاده ترکیبی ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک سدان نسبتاً بزرگ و لوکس مصرف بسیار پایینی به شمار می‌آید.

کیا اوپتیما هیبرید

پیشرانه بنزینی کیا اوپتیما هیبریدی حجمی معادل ۲ لیتر دارد و پیشرانه الکتریکی آن نیز توسط یک باتری لیتیوم پلیمری ۱.۶ کیلو وات ساعتی تولید قدرت می‌کند. در مجموع می‌توان گفت این خودرو توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته تریپ تیونیک ۱۹۳ اسب بخار تولید و به چرخ‌های جلوی آن انتقال می‌دهد. گشتاور زیاد موتور الکتریکی این خودرو نیز موجب شده تا این خودروی هیبریدی کیا شتاب گیری بالا و قابل قبولی داشته باشد. همچنین طراحی داخلی کیا اوپتیما هیبرید با نمونه بنزینی آن تفاوت خاصی ندارد.

فورد فیوژن انرژی

موتور بنزینی ۲.۰ لیتری چهار سیلندر این خودروی هیبریدی با چرخه اتکینسون، ۱۴۱ اسب بخار قدرت و موتور الکتریکی آن ۱۱۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. البته زمانی که این دو پیشرانه هم زمان با هم کار کنند، خروجی آن‌ها همچنان فراتر از ۱۸۸ اسب بخار نخواهد رفت. مصرف سوخت فورد فیوژن انرژی که یکی از برترین خودروهای هیبریدی در جهان شناخته و معرفی شد، در مقیاس شهری طبق برآورد سازمان EPA ، ۲.۴۸ لیتر و در مقیاس جاده‌ای ۲.۶۷ لیتر است.

تویوتا کمری هیبرید

در تویوتا کمری هیبرید مدل ۲۰۱۶ از یک موتور ۲/۵ لیتری چهار سیلندر همراه با یک موتور الکتریکی و یک پک باتری برای پیشرانه استفاده شده است. ترکیب خروجی این سیستم به ۲۰۰ اسب‌بخار می‌رسد و با استفاده از یک سیستم CVT به چرخ‌های جلو انتقال داده می‌شود. در همین حال، سازمان حفاظت محیط زیست امریکا (EPA) میزان مصرف سوخت این خودرو را در شهر و جاده، به ترتیب ۵/۸۸ و ۶/۱۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیش‌بینی کرده است.

هیوندای سوناتا هیبرید

خودروی سوناتا در بازار جهانی با ۵ پیشرانه فروخته می‌شود که شامل ۳ مدل بنزینی، یک نسخه‌ی هیبرید و یک نمونه‌ی پلاگین هیبرید است. سوناتا هیبرید از سال ۲۰۰۸ تولید می‌شود و در نسخه‌ی ۲۰۱۸، با پیشرانه‌ی ۲ لیتری به قدرت ۱۹۳ اسب بخار و گشتاور ۱۹۰ نیوتن‌متر قابل خرید است. این محصول، در زمان ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با میانگین مصرف سوخت ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، نهایت مصرف سوخت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دارد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین