|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۲
کد خبر: ۲۶۴۰۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰
چرا پرکردگی های دندان دوامی نمی آورد؟ این سوال دغدغه بیشتــر کسـانی است که دندان هایشان نیاز به ترمیم یا پر کردن دارد و از خود می پرسند با توجه به هزینه ای که پرداخت می کنم این پر کردگی برای من چند سال دوام می آورد؟ قبل از پاسخ به این سوال باید چند نکته را درباره مواد پرکننده دندان ها بدانیم، به همین منظور یک دندان پزشک، به این سوال پاسخ می دهد .
 چرا پرکردگی های دندان دوامی نمی آورد؟ این سوال دغدغه بیشتــر کسـانی است که دندان هایشان نیاز به ترمیم یا پر کردن دارد و از خود می پرسند با توجه به هزینه ای که پرداخت می کنم این پر کردگی برای من چند سال دوام می آورد؟ قبل از پاسخ به این سوال باید چند نکته را درباره مواد پرکننده دندان ها بدانیم، به همین منظور از یک دندان پزشک، خواستیم به این سوال پاسخ دهد .

وی در ابتدا به این موضوع اشاره می کند که اکنون تنوع مواد ترمیمی دندان پزشکی خیلی وسیع و زیاد است ولی مهم ترین و پرکاربرد ترین مواد را توضیح می دهد :

آمالگام
نخستین ماده ای که از قدیم هم کاربرد زیادی داشته ، آمالگام است .آمالگام حدود 150 سال است وارد دنیای دندان پزشکی شده است و هنوز هم با توجه به محاسنی که دارد در بیشتر کلینیک‌هاو مطب‌های دندان پزشکی استفاده می شود. البته به تازگی انجمن دندان پزشکی آمریکا اعلام کرده به دلیل مضرات جیوه ، آمالگام باید کنار گذاشته شود.

تبحر دندان پزشک حرف اول را می زند
آمالگام در ایران هنوز طرفداران زیادی در بین دندان پزشکان دارد چون کاربرد راحتی دارد و ماده ای مقاوم است . این ماده از طریق مکانیکی با دندان، باند( پیوند ) می شود. دندان پزشک باید حفره را به نحوی تعبیه کند که قسمت پایین حفره از قسمت بالای آن پهن تر و گشادتر باشد تا بعد از این‌که ماده سفت شد حفره مانند یک قفل مکانیکی ماده را درون خودش حبس کند و اجازه خروج به آن را ندهدیعنی دوام و استحکام آن به تبحر دندان پزشک بستگی دارد. نوع و جنس ماده در درجه دوم اهمیت از نظر شکست درمان یا ریختن آمالگام است یعنی همکاران من هنگام تراش یا آماده سازی حفره، اگر اصول بیو مکانیک تهیه حفره را رعایت کنند پایداری بسیار خوبی خواهد داشت.

دیواره سست دندان ها
دوم این‌که معمولا در دندان‌های ضعیف از نظر دیواره ها، باید تی دیواره ضعیف برداشته شود و پرکردگی از طریق پین‌ها و پیچ ها یا شیارهای مخصوص حاصل شود که باز این روش هم همان درگیری مکانیکی را انجام می دهد و اگر تعللی از طرف دندان پزشک صورت بگیرد، منجر به شکست دیواره ضعیف و متعاقبا ریختن پر کردگی خواهد شد. پس برای جلوگیری از افتادن ماده پرکننده هم تبحر دندان پزشک و هم استحکام دندان مد نظر شرط است .

کامپوزیت
ماده دیگر پرکاربرد در ترمیم دندان‌ها کامپوزیت نام دارد .این ماده به دلیل همرنگی با دندان‌های قدامی و خلفی، برای پر کردن دندان های این ناحیه به کار می رود ومانند آمالگام از طریق مکانیکی با مختصر تفاوتی انجام می شود.

حساسیت کار با کامپوزیت
کار کردن با این مواد، تکنیک حساسی دارد و باید در محیط کاملا خشک ایزوله ترمیم انجام شود. اگر هنگام کار، رطوبت به مواد ترمیمی یا دندان برسد قطعا استحکام باند ضعیف خواهد شد و به شکست ترمیم منجر می شود. مواد کامپوزیتی بسیارزیادی وجود دارد که حتی از نظر قیمت و استحکام درجه بندی می شود. از نظر شرکت‌ها و کشورهای سازنده، کیفیت‌ها کاملا متفاوت است. معمولا کشورها و کارخانه های معتبر از کیفیت بهتری برخوردار هستند. این انتخاب دندان پزشک و بیمار است که از چه نوع ماده شرکتی استفاده کندواگر طبق دستور العمل کارخانه سازنده استفاده شود، استحکام و دوام خوبی دارد ولی نه به اندازه آمالگام.

تفاوت آمالگام با کامپوزیت
معمولا عمر ترمیم کامپوزیت کمتر از ترمیم آمالگام است ولی از نظر زیبایی و استحکام خیلی متفاوت با آن است .شیوه کار به این صورت است که توسط اسید مخصوص، مینای دندان دچار خلل و فرج می شود تا این مواد بتواند داخل آن نفوذ کند و بعد از نور دهی سفت شود، این کار اگر با دقت انجام شود معمولا دوام خوبی دارد و متوسط عمر آن 6 تا7 سال است.
مواد دیگری مانند گلایس اینومرها با توجه به شرایط خاص، از استحکام کمتری برخوردارند و معمولا در جاهای خاصی از دندان استفاده می شوند مثلا در ناحیه طوق دندان‌ها و نیاز به دقت و حساسیت خاصی دارندو اگر اصول آن رعایت شود به شکست ترمیم منجر نمی شود.

سرامیک ها
مواد دیگر، سرامیک‌ها هستند که داخل حفره ها با سمان( ماده غلیظ شبیه چسب که در دندان پزشکی کاربرد دارد )
یا چسب مخصوص به کار می‌روند. معمولا این پر کردگی‌ها به دلیل از پیش آماده شدن در لابراتوارها استحکام خوبی دارندکه اگر درست با سمان مخصوص به کار رود، دوام طولانی‌تری خواهد داشت.

نحوه نگهداری و مسواک زدن دندان های پرشده
وقتی دندانی دچار پوسیدگی و سپس ترمیم می‌شود، اگر تمام اصول پرکردن از طرف همکاران من رعایت شده باشد، از نظر نحوه نگهداری و مسواک زدن هیچ تفاوتی با دندان سالم نخواهد داشت و همان اقدامات لازم برای حفظ و نگهداری دندان سالم مانند مسواک زدن ،نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان شویه ها به دستور دندان پزشک، برای دندان‌های ترمیم شده هم انجام می شود ، مگر این‌که پیش بینی دندان پزشک از دوام دندان طوری باشد که به شما گوشزد کند این دندان به‌علت ترمیم ضعیف شده و شما باید ملاحظات خاصی را در نظر بگیرید.

برای جلوگیری از افتادن ماده پرکننده هم تبحر دندان پزشک و هم استحکام دندان مد نظر شرط است .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین