|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
»
کد خبر: ۲۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی یکی از افرادی بود که اینروزها پای گفتگو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید نشست .
علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی یکی از افرادی بود که اینروزها پای گفتگو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید نشست . وی در این مصاحبه به سوالات خبرنگار "تدبیر و امید" پاسخ گفت که متن آنرا در زیر می خوانید.

روحانی با اتخاذ ادبیات دیپلماتیک و فاخر می تواند حوزه سیاست خارجی کشور را سر و سامان دهد؟
در مجموع فضایی که در دولت جدید ایجاد شده نسبت به گذشته مثبت تر است البته به این معنا نیست که ما نسبت به وضعیت پیچیده سیاست خارجی و سیاست های آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران ساده انگاری کنیم. آمریکایی ها تا زمانی که جمهوری اسلامی با این ساختار و اقتدار بر ایران حاکم باشد سیاست های خصمانه خودشان را تغییر نخواهند داد ولی به هر میزانی که ما قدرت بیشتری در ابعاد مختلف پیدا می کنیم، آنها ناگریز به تمکین و تعامل خواهند بود. هنر دیپلماسی دولت روحانی این است که بتوانند سیاست تقابل را به سیاست تعامل براساس منافع متقابل تغییر دهند.
 

دولت یازدهم چنین ظرفیتی را برای تبدیل سیاست تقابل بر سیاست تعامل دارد؟

این ظرفیت بیش از گذشته است.


فکر می کنید دولت روحانی از ظرفیت غیر متعهدها چقدر می تواند استفاده کند؟

باید خیلی استفاده کند. درست است که 118 کشور عضو غیر متعهدها کشورهایی نیستند که در میان قدرت های جهانی جایگاه خیلی ویژه ای داشته باشند، اما در هر صورت ضعیف ترین کشور هم در سازمان ملل یک رأی دارد. بر همین اساس وقتی ریاست 118 کشور جهان با ایران است تا به حال استفاده از چنین ظرفیتی مغفول مانده است.


یعنی طی یک سال گذشته از ظرفیت جنبش عدم تعهد استفاده نشده است؟
خیر به هیچ عنوان این کار انجام نشده، مقام معظم رهبری بر تشکیل دبیرخانه جنبش عدم تعهد تأکید کردند اما تا کنون هیچ اقدامی در این رابطه انجام نشده است. بارها از کمیسیون امنیت ملی پیگیری کردیم یک نفر هم مسئول این کار شد ولی در صحنه عمل استفاده از ظرفیت غیر متعهدها مغفول است؛ دولت روحانی و به ویژه وزارت خارجه به مدیریت دکتر ظریف باید آن ظرفیت را زنده کنند.


2 تحلیل درباره آقای ظریف گفته می شود یکی اینکه او آمد تا برای سیاست خارجی ایران زمان بخرد، دوم آنکه او آمده رابطه ایران آمریکا بالاخره تعیین تکلیف کنند نظر شما چیست؟
می تواند لزوماً هیچ کدام از این دو تا نباشد.

تحلیل سوم را شما بفرمایید؟
اجرای دقیق سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران با استفاده از هنر دیپلماسی و استفاده از حداکثر ظرفیت های نظام در عرصه بین الملل و منطقه است.


ظریف می تواند رابطه ایران و آمریکا را تعیین تکلیف کند؟
ظرفیت های بالقوه ایشان قابل توجه است.


با توجه به سابقه حضور او در سازمان ملل می فرمایید؟
در هر صورت تصورم این است که ظرفیت های بالقوه ظریف برای اینکه بهتر بتوانیم منافع ملی مان را در عرصه سیاست خارجی محقق کنیم بالاست.


در حوزه منطقه چه طور؟
سفر پادشاه عمان یک نمونه است حتما ایران باید با همسایگان خود بهترین رابطه را داشته باشد. نباید سیاست تخاصم وجود داشته باشد و عمان یکی از بهترین روابط را در قیاس با سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران دارد. منتها اینکه این رابطه به اوج برسد برای ما حائز اهمیت است.


در 8 سال دولت احمدی نژاد به تدریج رابطه ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس رو به سردی گذاشت، به نظر شما آقای ظریف در طول 4 سال می تواند مناسبات با همسایگان را ترمیم کند؟
ظرفیت بالقوه برای بهتر شدن روابط وجود دارد هنر آن است که به بالفعل تبدیل شود.


اهمیت آنکه روابط ایران با همسایگان بهتر شود چیست؟
8 سال جنگ از طرف آمریکا به ایران تحمیل نشد بلکه عراق چنین کرد بنابراین این مسئله نشان از اهمیت جایگاه همسایگان دارد. اگر قرار به جنگی باشد دشمن از همسایگان استفاده می کند. بنابراین به همین میزان اهمیت دارد که ما می توانیم دوستی با همسایگان را به حداکثر برسانیم.

وزارت دفاع دولت روحانی در مقابل عقد پیمان های نظامی و منطقه ای مشترک با کشورهای همسایه چه اقداماتی را چه گام هایی را می تواند بردارد؟
این تصمیمی است که ستاد کل نیروهای مسلح اتخاذ می کنند ولی معتقدیم و مقام معظم رهبری هم در سخنان آغاز سال گذشته فرمودند که ایران باید با کشورهای منطقه ای و کلیه هم پیمان های امنیتی و همکاری نظامی شویم. ایشان منطقی است به هر میزانی که ما حضورمان را در بعد همکاری های امنیتی و نظامی با کشورهای همسایه بیشتر کنیم جا برای آمریکا و نیروهای بیگانه تنگ تر خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین