|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۳
کد خبر: ۲۶۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
قائم مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا گفته که ایران با حسن نیت برجام را اجرا کرده است.
 قائم مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا گفته که ایران با حسن نیت برجام را اجرا کرده است.

به گزارش فارس، «آنتونی بلینکن»، قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه ایران با «حسن نیت» توافق هسته‌ای برجام را اجرا کرده، از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از این توافق انتقاد کرد.

بلینکن در پاسخ به سوالی در خصوص شدت گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا احتمال بروز جنگ میان دو طرف را رد کرد اما اوضاع را «نگران‌کننده» توصیف کرد.

او گفت: «فکر می‌کنم کار هنوز به آنجا (جنگ) نکشیده، ولی اوضاع نگران‌کننده است و این مایه تأسف است چون لازم نبود به اینجا برسیم.»

بلینکن در مصاحبه با فرانس‌۲۴ پاسخ به سوالی درباره اقدام ایران برای کاهش برخی تعهداتش ذیل برجام گفت: «در یک مقطع، سایر طرف‌ها باید درباره اینکه آیا ایران هنوز به برجام پایبند است تصمیم بگیرد.»

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند.

بلینکن در این مصاحبه گفت در صورتی که برجام فرو بپاشد، جامعه بین‌المللی به نقطه‌ آغاز (زمان تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران) بازخواهد گشت.

او در بخش دیگری از سخنانش، ضمن تکرار مخالفت واشنگتن با فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی ایران گفت: «همه اینها (فعالیتهای غیرهسته‌ای ایران) چیزهایی هستند که ما دوست نداریم یک کاری که ایران داشت با حسن نیت انجام می‌داد پایبندی به توافق هسته‌ای بود و این چیزی است که الان آن را پاره‌ کرده‌ایم.»

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین