|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۴
کد خبر: ۲۶۳۹۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
آیت الله سبحانی، با اشاره به میلاد با برکت امام حسن (ع) یادآورشد: روزی امام حسن (ع) فرزندان خویش و امام حسین (ع) را جمع کردند و فرمودند که شما فرزندان امروز و چیزی نمی‌گذرد که بزرگان قوم می‌شوید و برای رسیدن به این مقام باید سرمایه علمی جمع کنند؛ جمع‌آوری علم کافی نیست بلکه حفظ آن نیز مهم است.
 مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: هر مملکتی که دارای علم است آباد است و هر مملکتی که در آن جهل و نادانی حکومت کند قطعاً عقب افتاده می‌شود.

 آیت‌الله العظمی سبحانی امروز در درس تفسیر خود در مدرسه حجتیه با اشاره به آیه ۶۲ سوره توبه «یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ إِنْ کَانُوا مُؤْمِنِینَ» گفت: قرآن کریم کمال ادب را در خصوص مؤمنین و انبیا رعایت می‌کند و بین این دو مقام نیز تمییز قائل می‌شود.

وی افزود: رضایت بنده خدا آسان است ولی جلب رضایت خدا مشکل است زیرا خداوند عالم به غیب و شهود و کاشف غیب و شهود است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه «أَلَمْ یَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ یُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِیهَا ذَلِکَ الْخِزْیُ الْعَظِیمُ»، بیان کرد: لحن خداوند در این آیه نسبت به آیه قبلی نسبت به منافقان شدید تر است؛ خداوند بیان می‌کند که مگر نمی‌دانند که کسانی که با پیامبر جدل می‌کنند در آتش سوزان ماندگار خواهند بود؟ بدترین عمل آن است که انسان دانه‌ای را بکارد که نتیجه آن آتش دوزخ است.

آیت الله سبحانی یادآورشد: برخی با نوع ترجمه و تفسیر به رأی خود، گویا بر قرآن استادی می‌نند و برخی کلمات را بر قرآن بار می‌کنند؛ صحیح آن است که انسان نسبت به قرآن شاگرد باشد نه استاد؛ مثل اینکه برخی خالد را به معنی مدت زمان طولانی گرفته‌اند در حالی که خالد به معنی پیوسته است.

وی گفت: روح البیان یکی از تفاسیر مرتبط به اهل سنت و ترکیه است؛ روح البیان با روح المعانی آلوسی متفاوت است؛ روح البیان تفسیری صوفی و عاطفی است؛ وی در این کتاب می‌نویسد که هیچ پیامبری چون پیامبر اسلام آزار ندید؛ نویسنده کتاب، اذیت پیامبر را در جایگاه تصفیه پیامبر ذکر می‌کند که این برداشت، یک برداشت ظریف عرفانی است؛ سپس بیان کرده است که فرزندان پیامبر نیز به همین دردها مبتلا شدند.

وی افزود: این گونه افراد تا حدی مقام ولایت را درک کردند و به مراتبی از ولایت حضرات دست یافتند؛ کسانی که امام حسن (ع) را شهید کردند پیامبر اکرم (ص) را شهید کردند و این گروه نیز مشمول همین آیه هستند.

وی افزود: لعن به معنی دوری از رحمت حق است و کسی که این چنین پیامبر و فرزندانش را می‌آزارد از رحمت خدا به دور است.

آیت الله سبحانی، با اشاره به میلاد با برکت امام حسن (ع) یادآورشد: روزی امام حسن (ع) فرزندان خویش و امام حسین (ع) را جمع کردند و فرمودند که شما فرزندان امروز و چیزی نمی‌گذرد که بزرگان قوم می‌شوید و برای رسیدن به این مقام باید سرمایه علمی جمع کنند؛ جمع‌آوری علم کافی نیست بلکه حفظ آن نیز مهم است.

وی گفت: هر مملکتی که دارای علم است آباد است و هر مملکتی که در آن جهل و نادانی حکومت کند قطعاً عقب افتاده می‌شود.

وی افزود: حدیث قوی در مسلم و بخاری نیز بیان شده است که در آن نقل شده که پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید که اسلامی که من آورده‌ام عزیز است تا زمانی که ۱۲ خلیفه می‌آیند؛ تنها جمعیتی که توانسته است این حدیث را تحقق بخشد، امت امامیه است که معتقد به ائمه اثنی عشر است.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین