|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۲۶۳۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵
وزیر نفت مستند به تکلیف مندرج در بند (و) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۸، شیوه‌نامه نحوه عرضه نفت خام و میعانات گازی در رینگ صادراتی بورس انرژی را ابلاغ کرد.
 وزیر نفت مستند به تکلیف مندرج در بند (و) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۸، شیوه‌نامه نحوه عرضه نفت خام و میعانات گازی در رینگ صادراتی بورس انرژی را ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا، در متن این شیوه‌نامه که بیژن زنگنه آن را ابلاغ کرده، آمده است:

۱. شرکت ملی نفت ایران مکلف است به‌طور منظم و مستمر، ماهانه حداقل ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک، ۲ میلیون بشکه نفت خام سنگین و ۲ میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی، در سقف بند (ب) تبصره (۱) قانون بودجه ۱۳۹۸، با رعایت این شیوه‌نامه در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران عرضه کند.

۲. قیمت پایه در هر عرضه نفت که توسط شرکت ملی نفت ایران تعیین خواهد شد، برابر با میانگین قیمت برنت (BWave) روزانه در ۱۰ روز کاری بین‌المللی پیاپی منتهی به دو روز پیش از اطلاعیه عرضه با کسر اختلاف (دلتا) مندرج در OSP ماه متناظر با تاریخ اطلاعیه عرضه، برای بازار مدیترانه خواهد بود.

قیمت پایه در هر عرضه میعانات گازی که توسط شرکت ملی نفت ایران تعیین خواهد شد برابر با ۹۵ درصد میانگین قیمت نفت خام دوبی (ماه نخست) روزانه در ۱۰ روز کاری بین‌المللی پیاپی منتهی به دو روز پیش از اطلاعیه عرضه خواهد بود. قیمت پایه اعلامی مبنای رقابت متقاضیان خواهد بود.

تبصره ۱: قیمت پایه در هر عرضه به دلار آمریکا اعلان خواهد شد.

تبصره ۲: کف قیمت مؤثر قابل قبول برای فروش در هر عرضه، توسط شخص مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تعیین خواهد شد.

۳- زمان بارگیری محموله، حداکثر ۹۰ روز پس از تاریخ عرضه خواهد بود و خریدار باید طی این بازه زمانی بر اساس فرآیند اعلامی در اطلاعیه عرضه اقدام به بارگیری کند.

۴- متقاضیان خرید باید پیش از انجام معامله در روز عرضه، نسبت به واریز ۶ درصد ارزش سفارش (بر مبنای قیمت پایه اعلامی در اطلاعیه عرضه) به عنوان پیش‌پرداخت به صورت ارزی یا ریالی به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و یا خارج از بورس با تأمین اعتبار از سوی خریدار برای واریز به حساب‌های معرفی شده از سوی شرکت ملی نفت ایران از طریق همه روش‌های ممکن از جمله سازوکارهای ارزی موجود و منوط به تائید شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند.

مبنای تسعیر ارز، میانگین نرخ اسکناس در سنا برای دو روز کاری پیش از روز عرضه است.

۵- از نظر صلاحیت متقاضیان خرید، صرف توانایی تادیه پیش پرداخت طبق بند ۴، کفایت می‌کند.

۶- برای تسویه باقی وجه معامله، صورت‌حساب موقت پیش از بارگیری به‌صورت ارزی یا ریالی به میزان ۱۰۰ درصد ارزش محموله صادر می‌شود که خریدار باید نقدی یا اعتباری نسبت به تسویه آن از طریق واریز به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و یا خارج از بورس با تأمین اعتبار برای واریز به حساب‌های معرفی شده از سوی شرکت ملی نفت ایران از طریق همه روش‌های ممکن از جمله سازوکارهای ارزی موجود و منوط به تائید شرکت ملی نفت ایران اقدام کند.

مبنای تسعیر ارز، نرخ اسکناس در سنا برای دو روز کاری پیش از صدور صورت حساب موقت است.

۷- برای محاسبه ارزش محموله به‌منظور صدور صورت حساب موقت، اختلاف محاسبه‌شده در بند ۱۰ برای نفت‌خام از میانگین ۱۰ قیمت برنت (BWave) روزانه پیاپی و برای میعانات گازی از میانگین ۱۰ قیمت نفت خام دوبی روزانه پیاپی منتهی به یک روز پیش از صدور صورتحساب موقت کسر می‌شود. خریدار مکلف است افزون بر پیش پرداخت موضوع بند ۴، در تسویه نقدی نسبت به واریز مبلغ صورت‌حساب موقت و در حالت اعتباری ارائه تضامین توافق شده به میزان ۱۱۰ درصد صورت حساب موقت، حداکثر تا یک روز پیش از نخستین روز دوره بارگیری، اقدام کند.

۸- حداکثر یک هفته پس از بارگیری، صورت‌حساب نهایی صادر می‌شود که بر اساس مقدار واقعی بارگیری شده بوده و برای محاسبه ارزش نهایی محموله به یکی از دو روش زیر عمل خواهد شد:

*در تسویه نقدی، اختلاف محاسبه‌شده در بند ۱۰ برای نفت‌خام از میانگین ۱۰ قیمت برنت (BWave) روزانه پیاپی و برای میعانات گازی از میانگین ۱۰ قیمت نفت خام دوبی روزانه پیاپی منتهی به یک روز پیش از صدور صورت حساب نهایی کسر می‌شود.

*در تسویه اعتباری اختلاف محاسبه شده در بند ۱۰ برای نفت خام از میانگین قیمت برنت (BWave) روزانه در ماه برداشت محموله و برای میعانات گازی از میانگین قیمت نفت‌خام دوبی روزانه در ماه برداشت محموله کسر می‌شود.

۹- در حالت تسویه حساب اعتباری، مهلت تسویه حساب حداکثر ۹۰ روز بعد از تاریخ بارنامه خواهد بود و خریدار موظف است طی این دوره بر اساس شیوه توافق‌شده نسبت به تسویه حساب اقدام کند.

۱۰- با توجه به فاصله زمانی بین تاریخ عرضه و تاریخ برداشت محموله، اختلاف (D) به شیوه ذیل در صورت حساب‌های موقت و نهایی محاسبه خواهد شد؛

D=Poil-ref_Pc

Poil-ref: (برای نفت خام میانگین قیمت نفت خام برنت (BWave) روزانه در ۱۰ روز کاری بین‌المللی پیاپی منتهی به دو روز پیش از انتشار اطلاعیه عرضه و برای میعانات گازی) میانگین قیمت نفت خام دوبی (ماه اول) روزانه در ۱۰ روز کاری بین‌المللی پیاپی منتهی به دو روز پیش از انتشار اطلاعیه عرضه

Pc: قیمت معامله شده در بورس برحسب دلار

۱۱- بنا بر اعلام وزارت نفت، حداقل حجم بارگیری برای حمل دریایی ۳۵ هزار بشکه و برای حمل زمینی هزار بشکه است. خریداران می‌توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به برداشت محموله‌های بزرگ‌تر اقدام نمایند.

۱۲- محل و شیوه تحویل محموله‌ها بر اساس موجودی شرکت ملی نفت ایران در اطلاعیه عرضه تعیین می‌شود.

۱۳- فروش محموله‌ها به صورت مقصد آزاد (به جز سرزمین اشغالی فلسطین) خواهد بود.

۱۴- خرید توسط هر کد معاملاتی، فاقد محدودیت است.

۱۵- پرداخت همه کارمزدها و هزینه‌های معاملاتی بورس به‌عهده خریدار است.

۱۶- در حالت تسویه حساب به صورت ریالی، با توجه به نرخ تسعیر در نظر گرفته شده (اسکناس در سنا)، خریدار معاف از پیمان‌سپاری ارزی ارزش محموله صادراتی است.

۱۷- همه معاملات موضوع این شیوه‌نامه تنها باید از طریق بورس انرژی انجام شود.

۱۸- شرکت ملی نفت ایران مکلف است در پایان هر فصل، گزارش عملکرد این شیوه‌نامه را به وزارت نفت ارسال کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین