|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۲۶۳۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
پس از به قدرت رسیدن شورای انتقالی جنوب یمن در استان عدن و تحکیم نفوذ عناصر شورا در این استان، اختلافات میان جدایی طلبان شورا (مورد حمایت امارات) و مزدوران دولت مستعفی و فراری «عبدربه منصور هادی» (مورد حمایت عربستان) تشدید شده است.
  شبکه خبری «الجزیره» اعلام کرد: «عیدروس الزبیدی» رییس شورای موسوم به 'شورای انتقالی جنوب یمن' (مورد حمایت امارات) و عناصرش قصد دارند با بازپس گیری استان 'حضرموت'، مزدوران سعودی را از این مناطق بیرون کنند.

تارنمای این شبکه خبری امروز (یکشنبه) گزارش داد که الزبیدی در دیدار با فرماندهان جدایی طلب جنوب یمن و نمایندگی آنان موسوم به شورای انتقالی جنوب یمن و شماری دیگر از فرماندهان محلی در استان 'عدن' تاکید کرد که عناصر این شورا قصد دارند با حمله به استان حضرموت مزدوران سعودی را از این مناطق اخراج و سپس این استان را به کنترل خود درآورند.

وی در ادامه نماینده ویژه سازمان ملل را مورد خطاب قرار داد و گفت: شورای انتقالی جنوب یمن به عنوان یکی از طرف های مستقل باید در مذاکرات و راه حل سیاسی برای این کشور حضور داشته باشد.

الزبیدی افزود: حملات حوثی ها (انصارالله) به استان 'الضالع' در جنوب یمن نشان می دهد که باید هرچه سریعتر در برابر آنان اقدام نظامی کرد.

پس از به قدرت رسیدن شورای انتقالی جنوب یمن در استان عدن و تحکیم نفوذ عناصر شورا در این استان، اختلافات میان جدایی طلبان شورا (مورد حمایت امارات) و مزدوران دولت مستعفی و فراری «عبدربه منصور هادی» (مورد حمایت عربستان) تشدید شده است.

جدایی طلبان شورای انتقالی جنوب یمن تاکنون چندین بار تلاش کرده اند تا علیه دولت مستعفی منصور هادی کودتا کنند و بارها تهدید کرده اند که مناطق تحت سیطره نیروهای رییس دول مستعفی یمن را تصرف کرده و از این دولت فراری اعلام استقلال می کنند.

شورای انتقالی جنوب یمن در می 2017 (اردیبهشت - خرداد 96) پس از آن که «عیدروس الزبیدی» استاندار وقت عدن روسای قبایل جنوب این کشور را برای تشکیل این شورا متحد کرد، تشکیل شد.
این شورا هم اکنون کنترل استان های جنوبی یمن را در اختیار دارد.

امارات رسما از این شورا حمایت می کند و سعی دارد یک قدرت موازی سیاسی و نظامی با دولت مستعفی یمن به وجود بیاورد، قدرتی که اوامر امارات را بدون توجه به خواسته های عربستان اجرایی کند.

از هنگام آغاز مذاکرات میان دولت مستعفی و فراری منصور هادی (مورد حمایت عربستان) و انصارالله، نماینده ای از شورای انتقالی جنوب یمن در آن حضور نداشته و این امر جدایی طلبان جنوب یمن را بر آن داشته تا در روند این مذاکرات کارشکنی کنند.

عناصر مسلح مورد حمایت امارات در یمن بارها توافق آتش بس در استان الحدیده را زیر پا گذاشته اند و مواضع نیروهای انصارالله در این استان را بمباران کردند تا نشان دهند حضور آنان در این مذاکرات بسیار مهم است.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.در اثر این تجاوز تاکنون بیش از یکصد هزار یمنی از جمله 85 هزار کودک شهید شده اند که بیشتر این کودکان بر اثر گرسنگی و قحطی اعمال شده از سوی این ائتلاف جان خود را از دست داده اند.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه رو کرده است، به گونه ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را «بزرگ‌ ترین فاجعه انسانی» نامید.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین