|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۲۶۳۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
در اقدامی کم سابقه، دولت آمریکا به ناچار از پلیس فدرال عراق بخاطر حادثه اخیر هدف قرار دادن این نیروها در یک بمباران هوایی، عذرخواهی کرد.
 در اقدامی کم سابقه، دولت آمریکا به ناچار از پلیس فدرال عراق بخاطر حادثه اخیر هدف قرار دادن این نیروها در یک بمباران هوایی، عذرخواهی کرد.

جوی هود کاردار آمریکا در بغداد روز شنبه با حضور در مقر فرماندهی پلیس فدرال عراق به نمایندگی از دولت آمریکا از حادثه اخیر هدف قرار گرفتن مواضع این نیرو از سوی بالگردهای آمریکایی عذرخواهی کرد.

کاردار آمریکا همچنین از کشته شدن یک پلیس و زخمی شدن دو تن دیگر از افراد این نیرو در حمله یاد شده ابراز تاسف کرد و آن را تسلیت گفت.

ناظران عراقی، فشار گسترده افکار عمومی و اعتراض گروهها و احزاب عراقی را دلیل ناچار شدن آمریکا به عذرخواهی در این خصوص ارزیابی می کنند.

حمله بالگردهای ارتش آمریکا در ۴ اردیبهشت ماه جاری به یک ایست بازرسی نیروهای پلیس اتحادیه در منطقه «الریاض» از توابع شهرستان «الحویجه» در استان کرکوک در شمال عراق منجر به کشته شدن یک نیرو و زخمی شدن دو تن دیگر شد.

این امر اعتراضات گسترده ای در میان گروهها و احزاب عراقی برانگیخت و فرماندهی پلیس فدرال عراق نیز از تشکیل یک کمیته تحقیق در این زمینه خبر داد.

همچنین مقرر شد پارلمان عراق در یکی از جلسات خود این موضوع را بررسی کند.

هنوز از نتایج بررسی های یاد شده خبری منتشر نشده است.

برخی ناظران عراقی، اقدام جدید نیروهای آمریکایی علیه نیروهای عراقی را مشابه حمله آمریکایی ها در ۲۰۱۵ به تیپ ۵۳ لشکر ۱۴ ارتش عراق دانسته اند که بر اثر آن ۳۰ سرباز و یک افسر عراقی کشته شدند.

حمله جدید نیروهای آمریکایی به نیروهای عراقی در حالی اتفاق افتاد که برخی فراکسیون های عراقی در پارلمان عراق دنبال گذراندن مصوبه ای برای اخراج و یا دست کم تعیین تکلیف و محدود کردن ماموریت های نیروهای آمریکا در خاک عراق هستند.

عراق در تازه ترین آمار تعداد کل نیروهای نظامی و مستشاران آمریکایی مستقر در عراق را حدود ۱۰ هزار نفر اعلام کرد که دو برابر رقم اعلام شده توسط سفارت آمریکا در بغداد است.

آمریکایی ها که از سال ۲۰۰۳ عراق را به بهانه واهی داشتن سلاح های کشتار جمعی اشغال کردند در سال ۲۰۱۱ بدلیل شکست ها و ناکامی های مکرر، مجبور به ترک خاک عراق شدند با این حال در سال ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند.

با اعلام پایان داعش در آذرماه ۹۶ تاکنون، درخواست ها میان افکار عمومی و احزاب و گروههای عراقی برای خروج نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا به شکل روزافزون ادامه دارد اما آمریکا با حمایت برخی گروههای سیاسی در عراق و همچنین به بهانه تمام نشدن خطر داعش در عراق، هر بار از آن طفره می رود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین