|
|
امروز: پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۲۶۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
معاون نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد که آنکارا پیشتر پیشنهاد داده بود که از برخی از پایگاه‌هایش برای آموزش و تجهیز "نیروهای اپوزیسیون میانه‌رو" برای مقابله با پیشروی‌های داعش در عراق و سوریه استفاده شود، اما دو طرف هنوز به هیچ توافقی دست نیافته‌اند.
به رغم آنکه پیشتر گزارشی مبنی بر موافقت ترکیه با همکاری با ائتلاف ضد داعش تحت حمایت آمریکا منتشر شده بود، اما به نظر می‌رسد که ترکیه و آمریکا همچنان درخصوص استفاده از پایگاه اینجرلیک اختلاف‌نظر دارند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های ترکیه گزارش‌های آمریکایی‌ مبنی بر اینکه توافق جدیدی برای استفاده از پایگاه اینجرلیک علیه شبه‌نظامیان تروریستی داعش حاصل شده است، رد کردند.

این بن‌بست نشان می‌دهد که اختلافات مهمی میان دو طرف وجود دارد. ترکیه می‌گوید که در مبارزه با افراطیون شرکت نمی‌کند مگر اینکه ائتلاف تحت حمایت آمریکا دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را نیز هدف بگیرد و علاوه بر منطقه پرواز ممنوع و منطقه حائل در مرز ترکیه ایجاد کند.

با این حال آمریکا ترکیه را تحت فشار قرار داده است تا نقش بیشتری را در مقابله با داعش ایفا کند. مقام‌های آمریکایی بار دیگر اعلام کردند، ترکیه به آمریکا و نیروهای ائتلاف اجازه خواهد داد تا از پایگاه‌هایش از جمله پایگاه هوایی اینجرلیک که 160 کیلومتر از مرز سوریه فاصله دارد، برای عملیات ضد داعش استفاده کند.

این مقام‌ها تاکید کردند که جزئیات این توافق در دست بررسی قرار دارد با این حال بولنت آرینچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه پس از نشست روز دوشنبه کابینه گفت: جدا از همکاری کنونی در مبارزه با تروریسم هیچ توافق جدیدی مربوط به پایگاه هوایی اینجرلیک وجود ندارد.

معاون نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد که آنکارا پیشتر پیشنهاد داده بود که از برخی از پایگاه‌هایش برای آموزش و تجهیز "نیروهای اپوزیسیون میانه‌رو" برای مقابله با پیشروی‌های داعش در عراق و سوریه استفاده شود، اما دو طرف هنوز به هیچ توافقی دست نیافته‌اند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه طی مصاحبه‌ای علنا اعلام کرده است که "هیچ توافقی وجود ندارد و هیچ تصمیمی برای استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک اتخاذ نشده است".

این سخنگو به نقل از وزیر خارجه ترکیه گفت: وی گفته است که اتفاق نظری مخصوصاً برای آموزش و تجهیز مخالفان میانه‌رو وجود دارد، اما هنوز بسیاری از مسائل حل نشده و بسیاری از مسائل دیگر میان آمریکا و ترکیه مورد بحث و رایزنی قرار گرفته است. این رایزنی‌ها شامل ایجاد منطقه حائل و ایجاد منطقه پرواز ممنوع می‌شود.

چاووش اوغلو گفت که تماس‌هایی در سطح عالی‌رتبه میان مقام‌های ترکیه و آمریکا صورت گرفته است و این مساله پایگاه‌ها همچنان در دستور کار قرار دارد.

از سوی دیگر، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه در نشستی امنیتی در پرو گفت: من به حصول پیشرفت در مذاکرات مقام‌های ترکیه خوش‌بین هستم و آنها مایلند تا نقشی را در ائتلاف ضد داعش ایفا کنند. تیم‌های فرماندهی مرکزی آمریکا و فرماندهی آمریکا در اروپا نشست‌هایی را با مقام‌های ترکیه داشته‌اند و ما به پیشرفت‌های خیلی خوبی رسیده‌ایم. 

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین