|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۲۶۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
«فصل سوم کاوش باستان شناختی «غار کلدر» خرم آباد لرستان به کشف بخشی از جمجمه انسان هموساپین (هوشمند) ختم شد که یکی از نادرترین کشفیات در غرب قاره آسیا محسوب می‌شود.»
 «فصل سوم کاوش باستان شناختی «غار کلدر» خرم آباد لرستان به کشف بخشی از جمجمه انسان هموساپین (هوشمند) ختم شد که یکی از نادرترین کشفیات در غرب قاره آسیا محسوب می‌شود.»

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهروز بازگیر - سرپرست سومین فصل کاوش باستان شناختی غار کلدر - با اعلام این خبر گفت: با توجه به قدمت بالای شواهد فرهنگی به دست آمده از لایه‌های پارینه سنگیِ جدیدِ «غار کلدر» که هم اکنون عنوان قدیمی‌ترین محوطه پارینه سنگی جدید ایران را به خود اختصاص داده است، این داده که یکی از نادرترین کشفیات در غرب قاره آسیا محسوب می‌شود، می‌تواند بخشی از حلقه مفقوده زنجیره تکامل بشر و مسیرهای مهاجرتی انسان‌های هوشمند از قاره آفریقا به آسیا، جنوب غرب آسیا، منطقه اوراسیا و نهایتاً رسیدن اولین گونه‌ها به قاره اروپا را پوشش داده و به عنوان یک کشف مهم در مطالعات پارینه سنگی دنیا قلمداد شود.

او افزود: گونه‌شناسی مقدماتی این تکه استخوان توسط دیرین‌شناسِ سرشناس هلندی - پروفسور جان وندرماد - انجام شد و مطالعات دقیق و جزئیات بیشتر در این زمینه بعد از انجام تاریخ‌نگاری مطلق و مطالعه این داده توسط متخصصین آناتومی انسان، علوم ژنتیکی و… اطلاع رسانی می‌شود.

بازگیر با اشاره به اینکه فصل سوم کاوش باستان شناختی غار کلدر انجام شده، بیان کرد: کاوش باستان‌شناختی این فصل غار کلدر به پایان رسیده و اعضای هیأت در حال بررسی‌های تاریخ‌نگاری لایه‌های پارینه سنگی جدید و میانه این غار با استفاده از روش‌های ترمولومینسانس و او. اس. ال هستند.

۲۹ مهر سال گذشته، آخرین کشف مهمِ باستان‌شناسان ایران در کرمانشاه رخ داد که براساس آن، «یک دندان متعلق به کودک نئاندرتال برای نخستین‌بار در پناهگاه صخره‌ای "باوه یوان" در استان کرمانشاه کشف شد.

این‌که دندان کشف شده یک دندان شیری متعلق به کودکی شش ساله بود که به همراه دست‌افزارهای سنگی مربوط به دوره پارینه سنگی میانی در کاوش‌های علمی به‌دست آمد. این دندان بر اساس آزمایش‌های سن‌سنجیِ مطلقِ رادیو کربن ۱۴، دارای سنی بین ۴۲ تا ۴۵ هزار سال است، بنابراین نئاندرتال کشف شده متعلق به جوامع نئاندرتال نزدیک به عصر حاضر محسوب می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین