|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۲۶۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، از عرضه بیش از سه هزار تن خرمای ذخیره شده به بازار، در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، از عرضه بیش از سه هزار تن خرمای ذخیره شده به بازار، در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «حسین شیرزاد» با تشریح اقدامات انجام شده توسط شبکه تعاونی‌های روستایی در چارچوب تنظیم بازار محصولات کشاورزی در یک ماه اخیر منتهی به ماه مبارک رمضان، در خصوص عرضه خرما در این ایام گفت: اکنون بالغ بر 3 هزار تن خرمای ذخیره شده محصول سال قبل، شامل 2 هزار و 500 تن خرمای مضافتی تولیدی جیرفت و جنوب استان کرمان و همچنین بیش از 500 تن خرمای استان بوشهر همه روزه به صورت عمده و با 20 تا 25 درصد زیر قیمت بازار توسط اتحادیه مرکزی تعاون روستایی در حال عرضه به بازارهای کشور است.

وی در زمینه خریدهای توافقی سایر اقلام و محصولات کشاورزی، افزود: با توجه به آغاز فصل برداشت سیر در برخی استان‌های کشور، برنامه خرید پنج هزار تن سیر از کشاورزان زنجان، همدان و اردبیل در دستور کار سازمان و اتحادیه مرکزی تعاون روستایی کشور قرار گرفته که در مقطع کنونی مقدار دو هزار تن سیر تولیدی از کشاورزان استان‌های مذکور خریداری و ذخیره شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، میزان خرید توافقی پیاز از کشاورزان جیرفت، جنوب کرمان و دزفول توسط اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی را دو هزار و 200 تن اعلام کرد و گفت: این مقدار پیاز خریداری شده با هدف تنظیم قیمت‌ها، به تدریج و متناسب با علائم بازاری در حال عرضه به مردم بوده و برنامه خرید مازاد پیاز تولیدی کشاورزان همچنان جزو برنامه‌های اصلی شبکه تعاونی روستایی کشور قرار دارد.

شیرزاد با اشاره به حدود سه هزار تن خرید توافقی گوجه فرنگی از کشاورزان هرمزگان و جیرفت توسط شبکه تحت پوشش جهت تنظیم بازار و جلوگیری از زیان تولیدکنندگان اظهار داشت: از این مقدار گوجه فرنگی نزدیک به 2 هزار و 500 تن آن جهت مصرف مستقیم و 500 تن برای صنایع تبدیلی و کارخانجات رب سازی اختصاص یافته است.

وی افزود: بر اساس سیاست‌های اتخاذ شده توسط مدیریت کنونی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مبنی بر توسعه خریدهای توافقی و کشاورزی قراردادی، از این پس شاهد گسترش اقدامات شبکه تحت پوشش این سازمان در عرصه تنظیم بازار محصولات کشاورزی و تعادل بخشی میان عرضه و تقاضای ارقام پرمصرف مردم کشور خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، سه شنبه دهم اردیبهشت خبری منتشر شد که بر مبنای آن، ستاد تنظیم بازار، صادرات خرما را با هدف کنترل بازار این کالای پرمصرف در ماه رمضان ممنوع اعلام کرده اند.

با این حال، دیروز رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد «دستوری به گمرک مبنی بر ممنوعیت صادرات خرما ابلاغ نشده و هنوز در حد پیشنهاد ستاد تنظیم بازار بوده است».

طبق آمارها ایران سالانه نزدیک 1.2 میلیون تن انواع خرما در 203 هزار و 763 هکتار تولید می کند که پیش بینی ها نشان می دهد امسال با 30 درصد افت تولید مواجه شویم.

میزان تولید خرما در جهان حدود 7.5 میلیون تن برآورد می شود که در یک میلیون و 100 هزار هکتار نخلستان با متوسط عملکردی 6 ‌هزار و 834 کیلوگرم کشت می شود.

مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی 10 تولیدکننده برتر خرما در جهان به شمار می روند که مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیر کشت را در اختیار دارد.

متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما بیش از یک کیلوگرم برآورد می شود که البته این شاخص در عربستان 34 کیلوگرم و در ایران هفت تا 10 کیلوگرم است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین