|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۲۶۲۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به قدرت آسیب بالای ملخ، به منظور جلوگیری از خسارات زراعی، دولت باید نسبت به اختصاص تجهیزات، منابع مالی و سموم مورد نیاز اقدامات جدی‌تری به عمل آورد.
 سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به قدرت آسیب بالای ملخ، به منظور جلوگیری از خسارات زراعی، دولت باید نسبت به اختصاص تجهیزات، منابع مالی و سموم مورد نیاز اقدامات جدی‌تری به عمل آورد.

نورمحمد تربتی‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایسنا، با تشریح جلسه امروز (دوشنبه) کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: گزارش مبارزه با ملخ‌های صحرایی با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات و نماینده سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی افزود: از بهمن ماه ۹۷ تاکنون استان‌های جنوبی متاثر از تهاجم ملخ صحرائی شدند. ملخ صحرائی در بین سایر انواع ملخ یعنی ملخ ایتالیایی، مراکشی و جهنده از خطرناکترین نوع ملخ‌ها به حساب می‌آید. به دلیل داشتن آرواره‌های قوی، طول، قدرت پرواز و زاد و ولد سریع، قادر هستند، بیشترین خسارات را به محصولات کشاورزی و باغی و مراتع وارد نماید.

وی علت اصلی تهاجم ملخ‌ها را بارندگی شدید عنوان کرد و گفت: کمبود غذا در محل اصلی ملخ‌ها را مجبور به مهاجرت از آفریقای شمالی به استان‌های جنوبی ایران کرده است.

تربتی‌تژاد با اشاره به استان‌های آلوده فعلی به ملخ گفت: علی رغم سابقه تهاجم ملخ در کشور و پیش‌بینی فائو، سازمان حفظ نباتات از نظر نداشتن امکانات و تجهیزات غافلگیر شده است. درعین حال تا کنون وضعیت و کیفیت مبارزه نسبتا خوب بوده و اوضاع در کنترل است.

نماینده مردم آق‌قلا در مجلس ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه و دولت تا کنون  مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای این موضوع تصویب کرده است که ۳ میلیارد آن تخصیص و ۷ میلیارد باقی‌مانده مراحل تخصیص را می‌گذراند. نیاز سازمان حفظ نباتات در مجموع مبلغ ۳۰ میلیارد است که ۲۰ میلیارد مابه التفاوت آن باید تامین شود. با توجه به قدرت آسیب بالای ملخ، به منظور جلوگیری از خسارات زراعی، باغی، مراتع لازم است دولت نسبت به اختصاص تجهیزات، منابع مالی و سموم مورد نیاز اقدامات جدی تری به عمل آورد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین