|
|
امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۰
کد خبر: ۲۶۲۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
این هنرمند در پاسخ به اینکه علت ترسش از توییتر چیست، توضیح داد: «اول اینکه تا به حال به توییتر نرفته‌ام، خیلی از افراد هستند که سال‌هاست در آن فعالیت می‌کنند و اگر بخواهم از صفر شروع کنم، واقعا انرژی‌اش را ندارم، دوم اینکه در توییتر به نظرم فضا و موضع گیری‌ها تندتر است و مقداری می‌ترسم.»
 امیرمهدی ژوله با حضور در کافه خبر، درباره فعالیتش در فضای مجازی گفت و تاکید کرد بخشی از حمله‌ها به موضع‌گیری‌های سلبریتی‌ها، ناشی از این است که برخی به درست یا غلط فکر می‌کنند که چند انتخابات را به تعدادی هنرمند و سلبریتی به خاطر حمایت‌هایشان باخته‌اند.

 امیرمهدی ژوله که این روزها فیلم «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری با بازی او در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است، عصر امروز (یکشنبه ۲۲ اردیبهشت) مهمان کافه خبر بود.

ژوله در بخشی از این گفت‌وگو که به صورت لایو از اینستاگرام خبرآنلاین پخش شد، درباره فعالیت گسترده‌اش در فضای مجازی و واکنش‌اش به بسیاری از اخبار و رویدادها، گفت: «من دلم می‌خواهد اول به عنوان نویسنده، بازیگر و استندآپ کمدین مطرح شوم تا یک شاخ فضای مجازی. دوم اینکه واقعا در مورد همه مسایل نمی‌شود صحبت کرد. آنقدر سرعت و کثرت حوادث و اتفاقات در ایران بالاست که نمی‌توان درباره همه آن‌ها صحبت کرد، من هم البته خبرگزاری نیستم که بخواهم درباره همه چیز موضع‌گیری کنم. معمولا به موضوعاتی که بعضی اوقات من را قلقک دهد، خوشحالم کند، خشمگینم کند یا متاثرم کند واکنش نشان می‌دهم. این واکنش‌ها هم هیچ وقت از سر اینکه من یک چهره محبوبی هستم یا استندآپ کمدین و بازیگر هستم نبوده است، من واقعا در این قشر نیستم.»

او ادامه داد: «این اظهارنظرهای من و مطالبی که به طنز یا جدی می‌نویسم به خاطر خاستگاه روزنامه‌نگاری من است، من وقتی روزنامه‌نگار بودم، طنز ورزشی، اجتماعی یا سیاسی می‌نوشتم و بعد این کار را در فضای مجازی هم ادامه دادم، ابتدا در فیسبوک می‌نوشتم و اگر دو هزار فالوور هم داشتم، همین حرف‌ها و غرهایم را مثل زمان فیسبوک می‌زدم. البته الان یک مقدار تند و بی‌مهاباتر حرف می‌زنم چون اینستاگرام فضای عمومی‌تری است و اساسا محلی برای نوشتن نیست و برای عکس و شرح عکس تعریف شده است. چون از توییتر هم می‌ترسم، بیشتر در اینستاگرام می‌نویسم.»

این هنرمند در پاسخ به اینکه علت ترسش از توییتر چیست، توضیح داد: «اول اینکه تا به حال به توییتر نرفته‌ام، خیلی از افراد هستند که سال‌هاست در آن فعالیت می‌کنند و اگر بخواهم از صفر شروع کنم، واقعا انرژی‌اش را ندارم، دوم اینکه در توییتر به نظرم فضا و موضع گیری‌ها تندتر است و مقداری می‌ترسم.»

او درباره این‌که چطور در این مدت توانسته در عین زدن حرف‌هایش، دچار حاشیه و جنجال نشود و خط قرمزها را هم رد نکند، به خبرآنلاین گفت: «مسئله دیگری که درباره فعالیت من در فضای مجازی مطرح است، باز هم به خاستگاه مطبوعاتی‌ام باز می‌گردد، ما یاد گرفته بودیم که نسبت به آنچه می‌نویسیم، مسئولیت داریم، چون آنچه می‌نوشتیم می‌توانست عواقب داشته باشد. برای همین شاید یک ذره آشناتر به خطوط قرمز هستم و می‌دانم که تا کجا می‌شود انتقاد کرد.»
امیرمهدی ژوله در کافه خبر

ژوله در پاسخ به این پرسش که چرا اظهارنظرهای سلبریتی‌ها در فضای مجازی خیلی وقت‌ها تحمل نمی‌شود و آنان بابت موضع‌گیری‌های‌شان مورد حمله قرار می‌گیرند، بیان کرد: «برخی از دوستان به درست یا غلط فکر می‌کنند که چند انتخابات را به تعدادی هنرمند و سلبریتی به خاطر حمایت‌هایشان باخته‌اند، برای همین به دنبال این هستند که این سلبریتی‌ها را از کار بیندازند و برای این کار چند روش دارند. یکی از روش‌هایشان این است که آن‌ها را با چیزهایی که برای مردم مهم است بدنام کنند، حتی راجع به فیلمی که این‌ها بازی کردند هجمه‌ای راه می‌اندازند، برای همین فکر می‌کنم این حرکت ساماندهی شده و براساس تحلیل‌های غلط است.»

او در توضیح این‌که واقعا سلبریتی‌ها این حد از تاثیرگذاری را در فضای سیاسی کشور دارند یا نه، افزود: «نه، چون در این چند دهه، گاهی اوقات رای مردم با سلبریتی‌ها یکی بوده و گاهی اوقات هم نه. فکر می‌کنم خیلی از اوقات اتفاقا ما هستیم که سوار موج و جریان اول می‌شویم نه آنکه جریان‌ساز باشیم، اما متاسفانه برخی از دوستان نظر دیگری دارند و سعی می‌کنند از کسانی که احساس می‌کنند، زخم خورده‌اند انتقام بگیرند.»

ژوله در این‌باره چنین توضیح داد: «آن‌طور که دوستان فکر می‌کنند، اگر من به هوادارانم بگویم، بع بع کنند، نمی‌کنند، اما ما سلبریتی داشتیم که به هوادارانش می‌گفت بع بع کنند و آن‌ها هم گوش می‌دادند. اما هواداران همین سلبریتی، در انتخابات ریاست جمهوری از او پیروی نکردند؛ چرا که نظرش با نظر مردم تناسب نداشت. مگر دو دوره آقای احمدی نژاد رییس‌جمهور نبود، مگر چند دوره مجلس از دوستان اصلاح‌طلب خالی نبود؟ آن جا هم هنرمندان لیست امضا کرده بودند و... اما نتیجه یک چیز دیگر شد. مردم می‌فهمند، برداشتی از شرایط و خواست عمومی دارند و براساس آن رای می‌دهند.»

این بازیگر ادامه داد: «در ضمن، دوره گذشته انتخابات، ما آقای روحانی را یک دفعه نیاوردیم،آقای روحانی چهار سال رییس جمهور مملکت و ۴۰ سال مسئول بود، شورای نگهبان که ایشان را ۴۰ سال است می‌شناسد، تایید صلاحیتش کرده است. ما اگر بگوییم به این کاندیدا رای بدهیم می‌گویند چرا گفتید به او رای دهیم؟ اگر بگوییم رای ندهید می‌گویند چرا؟ اگر بگوییم رای ندهید، می‌گویند چرا انتخابات را تحریم کردید؟ این دعوت به مشارکت بالاخره خوب است یا بد، دیگر نمی‌توان به هر دو حالت ایراد گرفت. همه این مسایل تحلیل دارد، یک رییس‌جمهوری برجام را امضا کرده است و ما می‌بینیم که شرایط برای ادامه فعالیت او مهیاتر است، البته من که شناسنامه‌ام را پیدا نکردم و نتوانستم رای بدهم اما هیچ کجا هم نرفتم پرچم تکان دهم و تنها در صفحه خودم نوشتم که نظر ما به ایشان نزدیک است.»
صحنه‌ای از فیلم «سامورایی در برلین»

ژوله در پاسخ به اینکه تا چه اندازه به کامنت‌های منفی در زیر پست‌هایش توجه می کند، به خبرآنلاین گفت: «من یک ویدئو می‌گذارم، یک میلیون نفر آن را می بینند، ۱۲ هزارتا هم کامنت داشت که اگر منفی هم باشند، در مقابل آن یک میلیون چیزی نیست. ضمن آنکه یکسری افراد در یک حرکت سازماندهی شده کامنت‌ها را جهت دهی می‌کنند که من به آن ها دوستان صفر پستی و صفر فالووری می‌گویم و تنها هم از ایران نیستند، فالوورهای من اول از تهران هستند، سپس مشهد، اصفهان، ریاض و شیراز. در ریاض که ما ایرانی نداریم، معلوم است که ما شبکه‌هایی را داریم که می‌خواهند کامنت‌ها را جهت‌دهی کنند. همه را که نمی‌توانم بخوانم. اول آن‌هایی که داغ می‌شوند را می‌خوانم و گاهی اوقات چند کامنت را پاک می‌کنم و چند نفر را هم بلاک می‌کنم که منفعل نباشم نسبت به کامنت‌ها، آن‌هایی که اول بلاک می‌شوند کسانی هستند که کاربرهایی را که فحش می‌دهند، لایک می کنند چون نه تنها با فحش موافق هستند بلکه شهامت فحش دادن را هم ندارند. بعد آن کاربرهایی که فحش دادند را نگاه می‌کنم اگر از این صفر فالووری‌ها باشند بلاک می‌کنم و اگر شخصیت فرهیخته‌ای باشد که به دلیل سوبرداشت، فحش داده است، برایش توضیح می‌دهم.»

او همچنین گفت: «همچنین من باید بگویم که هیچ وقت سمت طرفی نبودم، من سعی می‌کنم خودم باشم. برای مثال وقتی من فکر می‌کنم کسی با شادی در مدارس مخالف است و آن فضایی که ما تحصیل کرده‌ایم را می‌خواهد، من با او مخالفت می‌کنم. روز دیگری وقتی کسی حرف مزخرفی می‌زند مثل ترامپ، با او هم مخالفت می‌کنم. متاسفانه فضای کشور ما خیلی پرسپولیسی، استقلالی و دو جانبه شده است، اما من فقط طرف خودم هستم. من روزهای گذشته پست گذاشته بودم درباره شهادت مرزداران، اینستاگرام پیام داد که این پست را پاک کرده است، من عصبانی شدم و این پیام را استوری کردم. دیدم دوباره پیام دادن که این را هم پاک کردند و گفتند اگر ادامه بدهی، اکانتت را کاملا پاک می‌کنیم. من از شهدای حرم روی آنتن گفتم، از شهید حججی صحبت کردم و اما از رفتارهای داخل کشور هم می توانم انتقاد کنم. همه این‌ها می‌توانند کنار هم باشند.»

ژوله در پاسخ به این‌که علت خشم روز افزون مردم را در فضای مجازی چه می‌داند، بیان کرد: «به نظرم اولین دلیلش ناامیدی است، مردم تا وقتی که امید به درست شدن اوضاع داشته باشند، حال‌شان خوب است و سختی‌ها را می‌توانند تحمل کنند اما آن‌جایی که دیگر احساس می‌کنند دورنمای درستی برای خودشان و فرزندانشان وجود ندارد، بدترین آفت است که تبدیل به خشم و مسایل دیگر می‌شود.»





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین