|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۲۶۲۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
پیش‌نویس لایحه «قانون نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی»؛‌ پیشنهاد معاونت حقوقی رییس جمهوری با تمرکز بر مدیریت تعارض منافع و اعلام موقعیت هایی که به این امر منجر می شود با رویکردی پیشگیرانه و نه جرم انگارانه، ‌سیر مراحل بررسی خود را در کمیسیون لوایح هیات دولت دنبال می کند.
  کمیسیون لوایح دولت با صدور مجوز فروش یا واگذاری برخی اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی موافقت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  دولت، جلسه اصلی کمیسیون لوایح با محوریت بررسی لایحه «مدیریت تعارض منافع در خدمات عمومی» و دیگر پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی درخصوص «صدور مجوز فروش یا واگذاری اموال غیرمنقول آنها» به میزبانی دفتر هیات دولت نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد.

در این جلسه که به ریاست لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری برگزار شد این پیشنهادها‌ مورد بررسی قرار گرفت.

**ادامه بررسی پیش نویس «لایحه مدیریت تعارض منافع در خدمات عمومی»

پیش‌نویس لایحه «قانون نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی»؛‌ پیشنهاد معاونت حقوقی رییس جمهوری با تمرکز بر مدیریت تعارض منافع و اعلام موقعیت هایی که به این امر منجر می شود با رویکردی پیشگیرانه و نه جرم انگارانه، ‌سیر مراحل بررسی خود را در کمیسیون لوایح هیات دولت دنبال می کند.

در پنجمین جلسه بررسی این لایحه که 14 اردیبهشت برگزار شد ضمن بررسی، اصلاح و تصویب ماده (16) بخش دوم، ذیل فصل سوم با عنوان «‌الزامات خاص مدیریت تعارض منافع» ادامه روند به جلسه آتی موکول شد.

**اصلاح مصوبه حق استفاده از ساختمان ها و تأسیسات آموزشی متعلق به قوای سه گانه به وزارت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش به استناد ماده (69) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و مصوبه 17 خرداد 1385 هیات وزیران، حق استفاده از ساختمان ها و تأسیسات آموزشی متعلق به قوای سه گانه را در اختیار دارد.

**پیش آمدن برخی تعارضات میان سازمانی در روند اجرای این تصویب‌نامه،‌ ابطال آن را از سوی دیوان عدالت اداری به همراه داشت.

این امر در حالی است که به استناد ماده مذکور، ‌تغییر بهره بردار املاک دولت به نام دستگاه دیگر، بر عهده هیات وزیران است و در نتیجه نه تنها تصویب نامه مذکور مغایر قانون نیست بلکه قابلیت ابطال نیز ندارد. لذا وزارت آموزش و پرورش، پیشنهاد اصلاح این مصوبه را به دولت ارائه کرد.
مطابق این پیشنهاد، حق استفاده از عرصه و اعیانی ساختمان ها و تأسیسات آموزشی و پرورشی متعلق به وزرات‌خانه ها و مؤسسات دولتی که به انحا مختلف در اختیار وزارت آموزش و پرورش است به وزارت مذکور منتقل می شود.

همچنین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است اسناد و اراضی مربوط را براساس گواهی های صادره از وزارت امور اقتصادی و دارایی و بدون نیاز به اخذ نظر وزارت‌خانه و یا مؤسسه ای که اسناد مالکیت را در اختیار دارد به نمایندگی وزارت آموزش و پرورش، اصلاح یا سند جدید را به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی این وزارت صادر کند. در این صورت با صدور سند جدید،‌ اسناد قبلی از درجه اعتبار ساقط می شوند.

پیشنهاد فوق پس از بررسی و اصلاحات نهایی در جلسه اصلی کمیسیون لوایح، برای تصویب نهایی به هیات وزیران ارسال شد.

** صدور مجوز فروش دو دستگاه آپارتمان پارک علم و فناوری یزد

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درخواست فروش و تبدیل به احسن کردن دو دستگاه آپارتمان متعلق به پارک علم و فناوری یزد را جهت سیر مراحل تصمیم گیری دولت ارائه کرد که در کمیسیون لوایح بررسی و مورد موافقت قرار گرفت.

**موافقت دولت با فروش ساختمان اداره تعزیرات حکومتی شهرستان مریوان
باتوجه به همجواری ساختمان اداره تعزیرات حکومتی شهرستان مریوان استان کردستان با دریاچه زریوار و همچنین وقوع زلزله سال 1396 کرمانشاه، ملک مذکور مستهلک و غیرقابل سکونت شده است. لذا وزارت دادگستری برای جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی و‏ خسارت‏ های مالی و جانی، تقاضای صدور مجوز فروش ساختمان مذکور را به هیات وزیران ارائه کرد.

موضوع در جلسه اصلی کمیسیون لوایح بررسی و با توجه به قدمت 18 ساله ساختمان مذکور و وضعیت نامناسب آن از حیث استحکام بنا و رعایت ملاحظات ایمنی، با صدور مجوز فروش ملک موصوف موافقت شد.

**با موافقت دولت، پایگاه اورژانس بین جاده‌ای در استان فارس احداث می شود

معاونت حقوقی رییس جمهوری به پیشنهاد سازمان جمعیت هلال احمر، درخواست صدور مجوز واگذاری حق استفاده از چند هزار مترمربع از اراضی یک پلاک ثبتی واقع در شهرستان قیروکارزین استان فارس برای احداث پایگاه اورژانس بین جاده‌ای را جهت سیر مراحل تصمیم گیری به دولت ارسال کرد.

کمیسیون لوایح هیات دولت با توجه به ضرورت احداث پایگاه اورژانس جاده ای و با هدف کاهش اتلاف زمان خدمات رسانی و کاهش حوادث جاده ای، با واگذاری حق استفاده از اراضی مزبور به مدت 30 سال به سازمان جمعیت هلال احمر موافقت کرد.

**موافقت کمیسیون لوایح با واگذاری اراضی مورد نیاز احداث تصفیه خانه و تأسیسات آب در استان فارس

معاونت حقوقی رییس جمهوری به پیشنهاد وزارت نیرو، موضوع بهره برداری چندین هکتار از یک پلاک ثبتی در شهرستان داراب برای احداث تصفیه خانه و تأسیسات آب را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب هیات وزیران ارائه کرد.

با توجه به ضرورت احداث تصفیه خانه و تأسیسات آب در بخش 12 شهرستان مربوط،‌ کمیسیون لوایح با واگذاری حق بهره ‏برداری از اراضی موصوف به وزارت مورد اشاره موافقت کرد.

**با تأیید دولت، جایگاه سوخت سی ان جی و تعمیرگاه خودروهای سبک در جعفریه قم احداث می شود

معاونت حقوقی رییس جمهوری، درخواست شهرداری جعفریه شهرستان قم در خصوص واگذاری حق استفاده از یک پلاک ثبتی برای احداث جایگاه سوخت‌های بنزین و سی ان جی و تعمیرگاه خودرو‌های سبک را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب هیات وزیران ارائه کرد.

باتوجه به اینکه ایجاد جایگاه سوخت بنزین در حیطه وظایف شهرداری ها نبوده و نیز با عنایت به برخی مشکلات احتمالی، کمیسیون لوایح با واگذاری حق استفاده این بخش از اراضی به شهرداری جهت موضوع مربوط مخالفت کرد.

همچنین با توجه به ضرورت طرح ایجاد جایگاه سی ان جی و تعمیرگاه خودروهای سبک به جهت کمبود این نوع جایگاه در آن منطقه، واگذاری حق استفاده از اراضی موصوف به شهرداری برای مدت پنج سال مورد موافقت کمیسیون لوایح قرار گرفت.

گفتنی است جلسه اصلی کمیسیون لوایح به ریاست «لعیا جنیدی» معاون حقوقی رییس جمهوری و با حضور «جمشید انصاری» رییس سازمان اداری و استخدامی،‌ «حسینعلی امیری» معاون امور مجلس رییس جمهوری، «معصومه ابتکار» معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، «حسن مرادی» دبیر کمیسیون و نمایندگان وزارت‌خانه های آموزش و پرورش، نفت، اطلاعات، کشور، علوم، تحقیقات و فناوری، نیرو، دادگستری، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، سازمان های جمعیت هلال احمر و برنامه و بودجه کشور، معاونت حقوقی رییس جمهوری، استانداری های فارس، خراسان شمالی، تهران، کردستان و قم و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی روز شنبه 14 اردیبهشت ماه 1398 در محل دفتر هیات دولت نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین