|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۲۶۲۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
«دیشب گروهی از آشنایان حضرت آقای امام جمارانی، در حسینیه جماران مهمان سفره افطار این بزرگوار بودیم. بیست و دو سال پیش یعنی قبل از تولد من، در چنین روزهایی سید بزرگوار و شیخ عزیز مشغول رقابت در انتخابات ریاست جمهوری بودند. رقابتی که هیچ‌گاه نتوانسته است بر رفاقت ایشان سایه اندازد.
  آنچه در طی سال‌های پس از انقلاب در کشور سبب کسب موفقیت یا دستاوردهای ماندگار شد مورد بررسی قرار گیرد نام چند شخصیت برجسته خواهد شد؛ شخصیت‌هایی که جلوس بر کرسی قدرت برای آنها اولویت نخست نبود بلکه هدف آنها هدایت جامعه به سمت بهترین مسیر و یا همراهی با مسئولان برای دستیابی به راهکاری موثر در جهت رفع مشکلات و توسعه کشور است. به‌طور طبیعی از ابتدای انقلاب تاکنون قدرت‌پرستان و آنانی که برای رسیدن به کرسی‌های مسئولیت، بدون لحاظ کردن خواست اکثریت مردم هر اقدامی انجام می‌دهند موانع زیادی بر سر راه دلسوزان ایجاد کرده و به نحوی سعی کردند آنها را از میدان تصمیم‌سازی بیرون کنند که یک نمونه آن هجمه‌های متعدد به ناطق نوری است که هنوز هم ادامه دارد؛ دلیلش هم این است از قدرت نفوذ و تاثیرگذاری او در جامعه آگاهی دارند و به عبارتی شیخ نور را مانعی برای رسیدن به اهدافشان می‌دانند. دلایل مختلفی برای خداحافظی ناطق نوری از گعده‌های سیاسی مطرح می‌شود. به عنوان مثال حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم از اعضای اصلی جامعه روحانیت بارها گفته است که: «شخصا به دفتر ناطق‌ نوری و در مدرسه‌ای که در شمیرانات دارند، رفته‌ام و با او درباره حضورش در جامعه روحانیت تقاضا و صحبت کرده‌ام و ‌دوستان دیگری هم با ایشان صحبت کرده‌اند. حتی گاهی در این‌ باره در حاشیه نشست‌های مجمع تشخیص مصلحت با او گفت‌وگو شده است و آیت‌ا... موحدی‌ کرمانی با آقای ناطق‌ نوری صحبت کرده‌اند اما اظهار علاقه و آمدن نمی‌کنند و دلیل آن را اظهار نکردند. به تعبیری مبنای نیامدن آقای ناطق‌ نوری عدم رضایتش از مناظره‌ انتخاباتی سال ۸۸ بود که آقای احمدی‌نژاد داشت و این که جامعه روحانیت مبارز در حمایت از ایشان موضع‌گیری نکرد.» به نظر می‌رسد آنچه مصباحی مقدم گفت نمی‌تواند دلیل قطعی برای تصمیم شیخ نور به عدم حضور در جامعه روحانیت و جلسات اصولگرایان باشد بلکه جایگاه فراحزبی و مستقل ناطق نوری در موضوعات مهم‌تر تعریف شده و او ترجیح می‌دهد وارد چالش‌های سیاسی نشود که نفعی برای مردم ندارد. رئیس دولت اصلاحات هم سال‌هاست که فارغ از چالش‌های سیاسی که هرازگاهی برای او پدید می‌آورند اعضای اردوگاه اصلاح‌طلبی را به وحدت فرامی‌خواند و از آنها می‌خواهد با همفکری و همراهی با یکدیگر آینده‌ای موفق برای کشور بسازند. آیت‌ا... سیدحسن خمینی ضلع مهم مثلث وحدت است که او هم مانند دیگر بزرگان دلسوز کشور خود را درگیر چالش‌های سیاسی نکرده و ضمن حمایت از فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در کشور در مواقعی هم هشدارهایی می‌دهد که مبادا فعالیت‌ها از دایره قانون، انصاف و عدالت خارج شود.

حرکت در مسیر آیت‌ا... هاشمی

نباید فراموش کرد آیت‌ا... هاشمی بیشترین تاثیرگذاری را در جامعه داشت و البته ناطق نوری، رئیس دولت اصلاحات و آیت‌ا... سیدحسن خمینی هم همواره پذیرای راهکارهای سردار سازندگی بودند چرا که تجارب و شناخت آیت‌ا... هاشمی از بخش‌های مختلف کشور و نیازهای جامعه آن اندازه بود که نقشه راه موثری برای اداره کشور ترسیم می‌کرد. پیش از درگذشت آیت‌ا... هاشمی در دی ماه سال 95، سران اصلاحات و اعتدال به همراه او جلساتی را تشکیل داده بودند. اکنون هم این سه ضلع همان مسیر را با توجه به آموخته‌هایشان از تدابیر آیت‌ا... هاشمی دنبال می‌کنند. محسن هاشمی پسر ارشد آیت‌ا... هم در اسفند سال گذشته گفته بود: «الان بزرگانی نظیر رئیس دولت اصلاحات، روحانی، ناطق نوری و جناب سید حسن خمینی نماد یک نوع نگرش که مبتنی بر میانه‌روی است، هستند که به نوعی تداوم حرکت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۹۲ و ۹۴ بود، اگر این تفکر بتواند اعتماد مردم را حفظ کند در قدرت تداوم می‌یابد.»

دیدار بزرگان در مراسم افطاری امام جمارانی

روز گذشته سیداحمد خمینی، فرزند سیدحسن خمینی در اینستاگرام خود از دیدار سیدحسن خمینی و رئیس دولت اصلاحات با علی اکبر ناطق نوری در مراسم افطاری سیدمهدی امام جمارانی خبر داد. احمد خمینی نوشت: «دیشب گروهی از آشنایان حضرت آقای امام جمارانی، در حسینیه جماران مهمان سفره افطار این بزرگوار بودیم. بیست و دو سال پیش یعنی قبل از تولد من، در چنین روزهایی سید بزرگوار و شیخ عزیز مشغول رقابت در انتخابات ریاست جمهوری بودند. رقابتی که هیچ‌گاه نتوانسته است بر رفاقت ایشان سایه اندازد. امروزه بیش از هر زمانی محتاج چنین همدلی‌هایی هستیم. خدا کند بزرگان دیگر را هم در چنین جمع‌هایی ببینیم. دعا کنیم.» نقش آفرینی مثلث ناطق نوری، رئیس دولت اصلاحات و آیت‌ا... سیدحسن خمینی در مقاطع مختلف نمایان است. مانند روزی که علی یونسی در دولت یازدهم به معاونت اقوام و مذاهب رسید، حسن روحانی، سیدحسن خمینی، هاشمی، رئیس دولت اصلاحات و ناطق نوری را از ارکان شکل‌گیری ائتلاف روحانی و عارف معرفی کرد و گفت: «ائتلاف دو کاندیدای اصلاح‌طلب روزنه امید را به این جریان برگرداند که باید از شخصیت‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌طلبی چون هاشمی و رئیس دولت اصلاحات تشکر کنیم.» یا در 6 تیر سال گذشته شفقنا نوشت: «از چندین ماه پیش به ویژه در ماه مبارک رمضان حجج اسلام آقایان سیدحسن خمینی، رئیس دولت اصلاحات و ناطق نوری در جلسات خصوصی نگرانی‌ها و انتقادات مردم و کارشناسان خبره درباره شرایط دولت در عرصه سیاست داخلی به ویژه سیاست‌های اقتصادی و تیم اقتصادی آن را به حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی منتقل کرده و با پیشنهاداتی خواهان اخذ تدابیر جدی در این زمینه شده بودند.»

رفاقت رقبای 21 سال پیش

نکته قابل تامل در همراهی این 3 شخصیت کشور در مسیر بهبود شرایط کشور به خرداد 76 باز می‌گردد که ناطق نوری و رئیس دولت اصلاحات رقیب جدی یکدیگر بودند که ناطق نوری نتوانست پیروز میدان باشد». ناطق نوری ساعتی پیش از اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری هفتم، در پیامی، پیروزی رقیب را در انتخابات تبریک گفته و برای او در مقام ریاست جمهوری آرزوی موفقیت کرده بود. او که در آن زمان ریاست مجلس پنجم را بر عهده داشت، از آمادگی مجلس برای همکاری با دولت سخن گفت و انصافا هم هیچ‌گاه از این وعده‌ای که داده بود، عدول نکرد. دولت اصلاحات هم هیچ‌گاه چالش جدی با مجلسی نداشت که ناطق نوری ریاست آن را بر عهده داشت و این نشان از اخلاق‌گرایی ناطق در رقابت و در مقابل رقیب داشت. پس از گذشت بیش از 21سال از رقابت آنها در انتخابات سال 76 در شب دوم خرداد سال گذشته در مراسم افطاری محمدرضا عارف، رئیس دولت اصلاحات نماز را پشت سر رقیب 21سال پیشش اقامه کرد و بعد هم این دو در کنار یکدیگر روزه خود را افطار کردند. در چهره هر دو همچنان عهد سال 76 برای همکاری نمایان بود و اصلا گویی هیچ اثری از رقابت پایان یافته شان باقی نیست.

منبع:روزنامه آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین