|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۴
کد خبر: ۲۶۱۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
در ادامه برخی عبارات و محورهای مورد توجه در رسانه های اصلاح طلب را مرور می کنیم: آیا هدف از افزایش قیمت بنزین این است که عدالت در مصرف این فرآورده در کشور به وجود آید؟؛ قطعاً سهمیه ‌بندی بنزین به مدیریت اوضاع کمک می‌ کند؛ دولت می‌توانست از سال 92 با شیب ملایمی افزایش قیمت بنزین را اجرائی کند، به‌طوری‌که نه شوکی به اقتصاد وارد شود و نه شاهد افزایش ناگهانی قیمت کالاهای اساسی باشیم.
  پس از انتشار اخبار ضدونقیض درباره سهمیه بندی بنزین در ایران، بررسی مزایا و معایب اجرای این طرح و تاثیر آن بر اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم در دستور کار رسانه های داخلی قرار گرفته است.

 هفته گذشته، اخباری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی ‌بر اینکه قیمت بنزین ساعت 24 روز پنج‌شنبه دونرخی و با قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای یک هزار تومان عرضه می‌شود، دقایقی پس از آن، انتشار اخبار ضد و نقیض درباره این موضوع سبب شد صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های ارائه بنزین در سراسر کشور تشکیل شود که در نهایت با تکذیب زنگنه وزیر نفت از گستره این صفوف کاسته شد.

پس از این اتفاق، رسانه های داخلی در رویکردهای متفاوت به مساله سهمیه بندی شدن بنزین پرداخته و اجرای این طرح را نقد و ارزیابی کردند.

بررسی امروز(16 اردیبهشت ماه) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی حاکی از آن است که رسانه های اصلاح طلب بر لزوم اجرای طرح سهمیه بندی بنزین تاکید کرده و اختلاف ‌نظرها بر سر اجرای این سیاست اقتصادی میان دولت و مجلس و عدم شفافیت دولت در سیاست های بنزینی را مورد توجه قرار داده اند.

در ادامه برخی عبارات و محورهای مورد توجه در رسانه های اصلاح طلب را مرور می کنیم: آیا هدف از افزایش قیمت بنزین این است که عدالت در مصرف این فرآورده در کشور به وجود آید؟؛ قطعاً سهمیه ‌بندی بنزین به مدیریت اوضاع کمک می‌ کند؛ دولت می‌توانست از سال 92 با شیب ملایمی افزایش قیمت بنزین را اجرائی کند، به‌طوری‌که نه شوکی به اقتصاد وارد شود و نه شاهد افزایش ناگهانی قیمت کالاهای اساسی باشیم.

در مقابل رسانه های اصولگرا مطالب خود را حول تبعات منفی افزایش قیمت بنزین منتشر کرده و مدعی فضاسازی دولت و رسانه های رقیب علیه اصولگرایان شدند.

برخی محورهای به کار برده شده از سوی رسانه های اصولگرا را می خوانیم: همزمان با ازدحام جمعیت در پمپ‌بنزین‌ها، هجمه‌های دولتی‌ها به ویژه وزارت نفت به دو رسانه‌ منتشر کننده خبر آغاز شد؛ اگر دولت قصد داشت میزان تحمل جامعه را بسنجد، اصلا لازم نبود چنین شیطنت رسانه‌ای را انجام دهد؛ دولت در بحبوحه مشکلات تورم سال گذشته و گرانی سالیانه امثال و همچنین گرانی فصلی ماه مبارک رمضان حالا سعی دارد قیمت بنزین را نیز افزایش دهد؛ قطعا افزایش یکباره قیمت حامل‌های انرژی بر اقتصاد کشور تاثیر منفی می‌گذارد؛ دولت مجوز قانونی برای افزایش قیمت بنزین ندارد ؛ برخی پتک گرانی بنزین را بر سر جامعه می‌کوبند.

رسانه های اصلاح طلب

**روایت مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص بنزین

به گزارش روزنامه اعتماد، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی رویکردهای مختلف به مساله بنزین را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. این گزارش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسد: انتخاب رویکرد، متناسب باهدف سیاستگذار صورت می‌گیرد. به‌‌‌‌‌‌‌‌‌این ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترتیب در اولین گام باید روشن شود که آیا هدف از افزایش قیمت بنزین برقراری تراز بودجه است؟ آیا هدف کاهش مصرف این فرآورده در کشور است؟ آیا هدف از افزایش قیمت بنزین این است که عدالت در مصرف این فرآورده در کشور به وجود آید؟ آیا هدف از افزایش قیمت بنزین تامین منابع مورد نیاز برای تامین منابع مربوط به توزیع نقدی یارانه‌ها در کشور است؟ یا اینکه هدف فوری کشور کاهش قاچاق است؟

این گزارش همچنین ادامه می‌دهد: نکته مهم به استفاده از نرخ ارز در تبدیل قیمت فوب بنزین به ریال برمی‌گردد. در شرایطی که در فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی مختلف، نرخ ارز متفاوتی مبنا است در نظر گرفتن نرخ ارز قابل‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قبول برای تبدیل قیمت فوب به ریال، نیاز به اقناع کافی افکار عمومی دارد. با توجه به افزایش لجام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌گسیخته نرخ ارز در کشوری که تورم آن چندین برابر تورم جهانی است، مبنا قرار دادن نرخ ارزی که نتیجه سال‌ها بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تدبیری دولت‌ ها و نشان ‌دهنده همه ناکارآمدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کشور است، واقع‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بینانه نبوده و قابل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیرش نیست.

** لزوم اجرای طرح سهمیه بندی بنزین

روزنامه ایران در مطلبی نوشت: در حال حاضر در موقعیت خاصی قرار گرفته‌ایم که قطعاً سهمیه‌بندی بنزین به مدیریت اوضاع کمک می‌کند. مصرف بنزین در کشور ما بسیار بالاست و به نزدیک 100 میلیون لیتر رسیده است. فارغ از هر مسأله دیگری، همین میزان مصرف نشان می‌دهد که ما نیاز به سهمیه‌بندی داریم. چرا که اگر با سیستم فعلی پیش برویم، تولید داخلی کفاف مصرف ما را نمی‌دهد و مجبور می‌شویم که به واردات روی آوریم. این‌که باید بنزین سهمیه‌بندی و قیمت سوخت واقعی شود، کاملاً صحیح است ولی پیش‌شرط‌هایی دارد.

**تغییر آمار فروش

به گزارش خبر آنلاین، با انتشار خبر سهمیه ‌بندی و گران شدن قیمت بنزین توسط برخی رسانه‌ها پمپ‌بنزین‌های کشور شاهد هجوم دسته‌جمعی خودروداران و موتورسیکلت‌سواران برای پر کردن باک‌های وسیله نقلیه‌شان بودند. فارغ از چرایی این حرکت دسته‌جمعی که منجر به قفل شدن اکثر مسیرهای منتهی به پمپ‌بنزین‌ها و ترافیک شدید در خیابان‌های اطراف جایگاه‌های سوخت شد، بررسی‌های میدانی خبرنگار خبرآنلاین حاکی از رشد نزدیک به 50 درصدی تعداد تراکنش‌های جایگاه‌های سوخت دارد.

** جلسه غیرعلنی مجلس درباره آزادسازی قیمت بنزین

«غیرعلنی پشت غیرعلنی » عنوان گزارشی در روزنامه شرق است که در بخشی از آن می خوانیم: طرح افزایش قیمت بنزین متوقف شده است. این را نماینده‌های مجلس می‌گویند. البته آنها پیش از آنکه به صندلی‌های چرمی سبزشان در بهارستان بازگردند، ساز مخالفت با سیاست آزادسازی قیمت بنزین را کوک کرده بودند. دیروز اما اولین جلسه علنی مجلس بعد از شایعه‌های سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین پشت درهای بسته آغاز شد. نیم‌ساعتی طول کشید تا رئیس مجلس گزارشی از موضوع آزادسازی و سهمیه‌بندی قیمت بنزین و لزوم اجرای آن و البته اصلاح ساختار بودجه کشور به مجلسی‌ها ارائه کند. وقتی هم درهای صحن روی خبرنگاران باز شد، همه تذکرهای نمایندگان رنگ‌وبوی نفتی داشت. نمایندگان‌ در راهروها به خبرنگاران از جلسه غیرعلنی و آزادسازی قیمت بنزین گفتند. بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت‌رئیسه، گفت که فعلا سهمیه‌بندی بنزین متوقف است و بنا شده تا مجلس و دولت جلسات مشترکی در این زمینه داشته باشند و درباره راهکارها بحث و بررسی کنند؛ احتمالا پشت درهای بسته. جلسه غیرعلنی مجلس امروز هم با برخی از وزرای دولت ادامه دارد. جلسه‌ای که قرار است محور آن مسائل اقتصادی باشد؛ تنظیم بازار و آزادسازی قیمت بنزین.

**عدم شفافیت دولت در سیاست های بنزینی

به گزارش شرق، هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی معتقد است که دولت اگر اجرای سیاستی را دنبال می‌کند باید شفاف عمل کند. او می‌گوید: «دولت می‌توانست از سال 92 با شیب ملایمی افزایش قیمت بنزین را اجرائی کند، به‌طوری‌ که نه شوکی به اقتصاد وارد شود و نه شاهد افزایش ناگهانی قیمت کالاهای اساسی باشیم، اما این اتفاق تا سال 96 رخ نداد. بعد از انتخابات در لایحه بودجه سال 97 یک‌باره افزایش 60 درصدی را مطرح کردند؛ افزایشی که روی تمام کالاهای اساسی اثر می‌گذاشت و مجلس با آن مخالفت کرد. سال بعد؛ یعنی در لایحه بودجه سال 98 حتی اشاره‌ای به موضوع افزایش قیمت بنزین نشده بود. از سوی دیگر دولت در این سال‌ها تأکید می‌کرد که دونرخی‌بودن قیمت بنزین باعث فساد شده و به همین دلیل استفاده از کارت سوخت را هم نفی می‌کرد».

رسانه های اصولگرا
...........................
**ادعای فضاسازی رسانه ای علیه اصولگرایان

روزنامه جوان در مطلبی با روتیتر«نگاهی به هیاهو‌های اخیر برای فرار از مسئولیت خبر سهمیه‌بندی بنزین» نوشت: برای فرار مدیران از تصمیمات یا مواضعی که با اعتراض عمومی مواجه می‌شود، یک راه اصلی که بار‌ها هم آن را انجام داده‌اند، انداختن تقصیر گردن رسانه‌هاست، تصمیم سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت بنزین هم از همین موارد بود. اصلاح‌طلبان هماهنگ به دو خبرگزاری فارس و تسنیم هجمه وارد کردند و حتی این دو خبرگزاری متهم شدند با نشر خبر دروغ در مورد زمان و چگونگی سهمیه‌بندی بنزین باعث به هم ریختگی روانی مردم و تشکیل صف‌های ممتد در پمپ بنزین‌ها و بر هم زدن امنیت ملی شده‌اند، اما آیا خبر دروغ بود؟ پس چرا پس از جلسه بازپرسی روز شنبه در دادسرای فرهنگ و رسانه، به جای خبرنگاران فارس و تسنیم یا مدیران این دو رسانه، این مسئول روابط عمومی شرکت پخش و پالایش است که هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد؟

خبرگزاری فارس در مطلبی نوشت: همزمان با ازدحام جمعیت در پمپ‌ بنزین‌ها، هجمه‌های دولتی‌ها به ویژه وزارت نفت به دو رسانه‌ منتشر کننده خبر آغاز شد. بگونه‌ای که همان مسئولی که خبر را به خبرگزاری فارس داده خود در صداوسیما حاضر شده و ضمن تکذیب خبر از مردم می خواهد از منابع رسمی خبر را دنبال نمایند. پس از آن نیز وزیر نفت با ادبیات ویژه‌ای جلوی دوربین‌های تلویزیونی اتهاماتی را متوجه خبرگزاری‌های منتشرکننده خبر کرد.با این حال خبرگزاری فارس برای رعایت مصالح کشور و پرهیز از ایجاد جو اختلاف‌ و عدم قطعیت در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور، تصمیم گرفت در این باره سکوت اختیار کند. اما این سکوت باعث نشد وزارت نفت برای مدیریت این فضا تصمیمات عاقلانه‌ای اتخاذ کرده و مسئولیت عملکرد خود را بپذیرد و تصمیم گرفت به جای این کار از فارس شکایت کند!طبعا در این شرایط خبرگزاری فارس ضمن توضیح ریز ماوقع برای مخاطبان گرامی، برای دفاع از حیثیت حرفه‌ای و صداقت خود اسناد کاملی را که در این باره در اختیار دارد در اختیار نهادهای مسئول و قوه قضائیه خواهد گذاشت.

تسنیم در مطلبی با میان تیتر « تکذیب‌های خنده‌دار » می نویسد: بعد از شلوغی پمپ‌بنزین‌ها شرکت ملی پالایش و پخش اجرای سهمیه‌بندی بنزین از پنجشنبه را تکذیب کرد و وزیر نفت هم اجرای سهمیه‌بندی از پنجشنبه را دروغ خواند! رسانه‌های حامی دولت نیز در یک حرکت غیرحرفه‌ای از تیتر «دروغ سهمیه‌بندی» استفاده کردند و مدعی شدند وزیر نفت کلا سهمیه‌بندی را تکذیب کرده اما در اصلاحیه خبرها مشخص شد حتی زنگنه سهمیه‌بندی را تکذیب نکرده، بلکه اجرای آن از پنجشنبه را تکذیب کرده است. بدین ترتیب حتی بعد از شلوغی پمپ‌بنزین‌ها دولتی‌ها به صراحت اعلام کردند سهمیه‌بندی همچنان روی میز دولت است و دولتی‌ها قرار است این طرح را اجرا کنند. این شیطنت رسانه‌ای دولتی‌ها بعد از اینکه نمایندگان مجلس بشدت با سهمیه‌بندی مخالفت کردند، شدت گرفت و هنوز مشخص نیست با چه هدفی انجام شده است. واکنش مردم به سهمیه‌بندی کاملا قابل پیش‌بینی است و اگر دولت قصد داشت میزان تحمل جامعه را بسنجد، اصلا لازم نبود چنین شیطنت رسانه‌ای را انجام دهد.

**تبعات منفی افزایش قیمت بنزین

سیاست روز در مطلبی با تیتر «چرا دولت روی آتش گرانی‌ها بنزین می‌ریزد؟» نوشت: دولت در بحبوحه مشکلات تورم سال گذشته و گرانی سالیانه امثال و همچنین گرانی فصلی ماه مبارک رمضان حالا سعی دارد قیمت بنزین را نیز افزایش دهد. با این خبر به یکبار صف‌های طویلی پشت سر پمپ بنزین‌های سراسر کشور ایجاد شد. در واقع دولت با گرانی این حامل انرژی بر آتش شعله‌ور گرانی بنزین دیگری می‌ریزد و مردم نیز حق دارند که نگران باشند. دولت با عدم نظارت و تنظیم صحیح بازار سبب تثبیت افزایش قیمت اقلام مختلف شد. حالا با این شرایط که گرانی به مردم تحمیل شده است ایا برای چندمین‌بار مردم توانایی متحمل شدن گرانی همه‌جانبه دیگر مانند بازار آشفته دلار در سال گذشته را دارند؟

روزنامه فرهیختگان در گزارشی درباره آثار افزایش قیمت بنزین نوشت: مساله‌ای که باید از سوی دولت مدنظر قرار گیرد این است که مطابق سناریوهای مختلف که در این گزارش بررسی شد، افزایش عجولانه قیمت بنزین آن‌طور که دولت می‌خواهد نزدیک به قیمت فوب خلیج‌فارس باشد و هرگونه قاچاق سوخت و همچنین هرگونه یارانه پنهان را از بین ببرد، می‌تواند به‌واسطه حد بالای انتظارات تورمی، بار تورمی بسیار شدیدی را در شرایط فعلی ایجاد کند. همچنین اگر دولت قیمت بنزین را کمتر از قیمت فوب خلیج‌فارس یعنی حدود 50 سنت تعیین کند، در آن صورت نیز قیمت بنزین در ایران معادل 10 تا 20 درصد قیمت فوب خلیج‌فارس خواهد بود که بازهم اهداف مدنظر دولت یعنی آزادکردن نرخ حامل‌های انرژی محقق نشده و مهم‌تر از همه اینکه با اجرای این طرح بار تورمی بالایی نیز به جامعه تحمیل خواهد شد که با هر حساب و کتابی، هزینه اجرای آن بیش از منفعتش است. بررسی‌های این گزارش نشان می‌دهد با وجود اینکه ایران سومین کشور با بنزین ارزان در جهان است، اما تطبیق قیمت بنزین با میزان درآمد سرانه کشورهای مختلف نشان می‌دهد قیمت بنزین در 44 کشور جهان ارزان‌تر از ایران است. به‌عبارتی، افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی بیش از آنکه نتایجی همچون حذف یارانه پنهان را در پی داشته باشد، منجر به سقوط رفاه خانوارهای کم‌درآمد خواهد شد که قدرت خرید آنان در یک‌سال اخیر به‌شدت کاهش یافته است.

به گزارش تسنیم، علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری در مجلس با اشاره به تصمیم دولت برای سهمیه‌بندی بنزین، اظهار کرد: این موضوع فعلا از سوی دولت منتفی شده و زمانی برای آن اعلام نشده است. قطعا افزایش یکباره قیمت حامل‌های انرژی بر اقتصاد کشور تاثیر منفی می‌گذارد. گران شدن حامل‌های انرژی قطعا در شرایط فعلی منجر به افزایش تورم و رکود می‌شود. یوسف‌نژاد با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی ریسک افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی بالاست، اضافه کرد: دولت به‌دلیل مسائل اجتماعی و اقتصادی باید از تصمیمی که گرفته صرف نظر کند تا در یک فضای کارشناسی به‌دنبال حل مشکل باشیم.

به گزارش فارس، حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های نظارتی در خصوص وضعیت معیشتی مردم گفت: در این میان برخی پتک گرانی بنزین را بر سر جامعه می‌کوبند.

**افزایش غیر قانونی بنزین

به گزارش وطن امروز، حمیدرضا حاجی بابایی در تشریح نشست صبح دیروز فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی که با دستور کار بررسی التهاب ایجاد شده پس از شایعه افزایش قیمت بنزین در جامعه تشکیل شد، گفت: در این نشست که با مشارکت نمایندگان این فراکسیون برگزار شد نمایندگان تاکید کردند برای افزایش قیمت بنزین مجوز قانونی در دست دولت نبوده و دولت نمی‌تواند قیمت بنزین را بدون مصوبه مجلس افزایش دهد.

به گزارش این روزنامه همچنین، علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن باید سیر قانونی خود را طی کند، گفت: افزایش قیمت بنزین غیرقانونی است و این مسأله باید حتماً سیر قانونی خود را طی کند؛ نحوه اعلام و تکذیب سهمیه‌بندی بنزین باعث بر باد رفتن اعتماد عمومی مردم می‌شود. در همین حال امیر خجسته عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس با طرح این پرسش که دولت با چه مرجع قانونی به دنبال افزایش قیمت بنزین است، گفت: دولت مجوز قانونی برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین