|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۵
کد خبر: ۲۶۱۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به خسارت سیل به زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی کشور گفت: علی‌رغم گستردگی حجم مناطق سیل‌زده، تاکنون هیچ موردی از شیوع بیماری‌های واگیردار گزارش نشده است که این در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است.
 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به خسارت سیل به زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی کشور گفت: علی‌رغم گستردگی حجم مناطق سیل‌زده، تاکنون هیچ موردی از شیوع بیماری‌های واگیردار گزارش نشده است که این در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است.

به گزارش ایسنا، سعید نمکی ظهر امروز در حاشیه اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در جریان سیل ماه گذشته بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان خسارت به مراکز درمانی و آموزشی این وزارتخانه وارد شد، اظهار کرد: علی‌رغم این شرایط حتی برای یک ساعت نیز ارائه خدمات تعطیل نشد و تا این لحظه نیروها در حال خدمات‌رسانی به افراد آسیب‌دیده از این پدیده هستند.

وی با اشاره به اینکه کارهای مرمت با اختصاص اعتبارات آغاز می‌شود، افزود: همه تلاش ما بر کاهش آسیب‌ها و توجه به سلامت افراد است؛ چراکه بی‌توجهی به این موارد می‌تواند تبعات بدی را داشته باشد.

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت توجه به سلامت روان در جامعه، گفت: سلامت روان بسیار جدی است و از همه جنبه‌ها باید به این مورد توجه کرد و همه باید برای کاهش افسردگی کمک کنند و این موضوع نیاز به کار بین بخشی دارد تا فضای جامعه تلطیف شده و شاهد کاهش اختلالات روانی باشیم.

نمکی در پاسخ به سئوالی در رابطه با تعداد تخت‌های مرتبط با بیماران روانی در بیمارستان‌ها و برنامه برای افزایش آن، تصریح کرد: در گام نخست نباید کار را جایی برسانیم که بیمار روان نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد؛ بلکه بیماری که دچار اختلالات روانی شده است باید از قبل مورد حمایت و درمان قرار گیرد و باید تلاش کرد افسردگی‌ها عمیق نشده و نیاز به درمان بیمارستانی نداشته باشد.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به حضور خود در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان در زنجان، گفت: حضور هنرمندان از سراسر دنیا در این جشنواره نشان داد که درها به روی ایران بسته نیست و هنرمندان با حضور خود در این برنامه توانستند به خوبی پیام خود را به مخاطب انتقال دهند، لذا از این ابزار باید به درستی در راه توسعه سلامت در جامعه استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، نمکی همچنین در اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان، اظهار کرد: هنر تعاریف زیادی دارد ولی بهترین تعریف از هنر این است که آن را زبان زیبای گفتمان عشق و عاشقی است و عشق یک زبان بین‌المللی بوده و تنها هنر و احساسات است که مرز نمی‌شناسد.

وی ادامه داد: عکاسی در بین همه هنرها، هنر جاوادنه کردن لحظات میرا و گذرا است و با عکاسی می‌توان لحظات گذرا را جاویدان کرد. باید توجه داشت که هنر همواره آرام‌کننده جامعه است، بلکه هنر بیان‌کننده درون آرام و همچنین هنر آیینه تمام‌نمای احساسات یک جامه و روح هنرمندان جامه است.

وی با بیان اینکه هنرمند آیینه زمانه خود است و می‌تواند پژواک درون خود را با هنر به نسل‌های آینده بتاباند، افزود: اولین رکن رسیدگی به سلامت، توجه به سلامت روان است؛ گرچه اقتصاد بر بهداشت روان موثر است، ولی عامل تعین‌کننده و یا تنهاعامل نیست، بلکه عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستند .

نمکی با اشاره به پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات، تصریح کرد: تلفن که روزگاری برای گفتمان و شادی مورد استفاده قرار می‌گرفت سبب جدایی شده است، به عبارت دیگر موبایل و تلفن به عنوان ابزارهای پیوست اجتماعی به ابزار گسست اجتماعی تبدیل شده‌اند و اگر بتوان اتفاقی را در زمینه تسهیل و حکیم ارتباطات بین افراد رقم زد، شاخص‌های سلامت روان بهبود می‌یابد که با بازگشت به شیوه زندگی قدیم و کاهش خصوصی‌سازی زندگی این مهم تا حدودی محقق می‌شود.

وزیر بهداشت، افسردگی را عامل مهمی در کاهش سلامت روان عنوان کرد و گفت: روان افسرده به اعتیاد، خشونت، خودکشی و این قبیل موارد تمایل دارد و همین روان پریشان را می‌توان عاملی برای افزایش مسمومیت با الکل دست‌ساز دانست؛ چراکه خاطر پریشان و روح افسرده به موادمخدر و مصرف آن گرایش دارد.
مردم افسرده نیازمند شهر شاد هستند

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در منتقل نکردن یاس و ناامیدی، یادآور شد: بارها از صدا و سیما درخواست پخش برنامه‌های شاد را داشته‌ایم. در جهان برنامه شاد کم نیست. مردم افسرده نیازمند شهر شاد هستند و کاری که روح نشاط و امید را بیدار کند، ستودنی است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم کتاب الکترونیکی پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان و تمبر این جشنواره رونمایی شد .
معرفی برگزیدگان پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس "سلامت روان"

در مراسمی که صبح امروز در زنجان برگزار شد، برگزیدگان پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس «سلامت روان» معرفی شدند. همچنین  در این مراسم از برگزیدگان در دو بخش آزاد و سلامت روان تقدیر و از کتاب و تمبر جشنواره نیز رونمایی شد.

در این جشنواره عکاسانی از ترکیه، انگلستان، اوکراین، بلژیک، هندوستان و کره‌جنوبی برگزیدگان خارجی و زهره لک، مهران چراغچی، امیر پورمند و جواد رضایی نیز برگزیدگان ایرانی معرفی شدند که جایزه نقدی، یادبود جشنواره و نشان فیاپ را دریافت کردند. جایزه بهترین کلوپ عکس هم به کشور چین اهدا شد.

همچنین نمایشگاه آثار برگزیده این جشنواره عصر دیرروز  با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت، سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی، مدیران دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، نماینده فیاپ در ایران، مسئولان استانی و عکاسان برگزیده، در موزه کارخانه کبریت زنجان آغاز به کار کرد.

بر اساس این گزارش، پیش از این «ریکاردو بوسی» رئیس فدراسیون جهانی هنر عکاسی (فیاپ) از ایتالیا، «فردی ون گیلبرگن» معاون فیاپ‌ از بلژیک، کیارنگ علایی، ابراهیم بهرامی، ناصر محمدی، دکتر احمد حاجبی (مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت) و دکتر محمدرضا صائینی (رئیس مرکز بهداشت استان زنجان و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان) داوری آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد را انجام داده‌اند.

این رویداد با هدف افزایش آگاهی سلامت روان جامعه با استفاده از هنر عکاسان ایران و جهان و به منظور بازآفرینی موضوعات روان‌شناختی توسط دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان و با حمایت دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد و با همکاری کلوپ عکس فوکوس، نمایندگی فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی (فیاپ) در ایران و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین