کد خبر: ۲۶۱۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی مواقع سند ۲۰۳۰ خودش مانعی برای توسعه آموزش و پرورش می‌شود گفت: برای آنکه انگ نخوریم اصولی را کنار می گذاریم. مبادا به خاطر انگ ۲۰۳۰، خودمان را منزوی کنیم و حرفهایمان را به جامعه بین‌المللی نزنیم.
 وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی مواقع سند ۲۰۳۰ خودش مانعی برای توسعه آموزش و پرورش می‌شود گفت: برای آنکه انگ نخوریم اصولی را کنار می گذاریم. مبادا به خاطر انگ ۲۰۳۰، خودمان را منزوی کنیم و حرفهایمان را به جامعه بین‌المللی نزنیم.

به گزارش خبرآنلاین، سیدمحمد بطحایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: نیاز داریم فضای آموزشی و تجهیزات مناسب داشته باشیم و نیروی انسانی ما که مهمترین رکن تحول است شایسته، توانمند و علاقه مند باشد. اگر معلم توانمند باشد مشکلات را پوشش و جای خالی کمبود امکانات را پر کند. وقتی حرف از استقرار سند می زنیم یعنی در این مسیر حرکت کنیم. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک شبه و یکساله و حتی ۵ ساله قرار نیست بتوانیم سند را اجرا کنیم گفت: سند تحول یک جریان است. باید بتدریج در این حیطه گام برداریم تا میزان رضایت شغلی افزایش یابد و سایر بسترهای ارتقای کیفیت فراهم شود. او ادامه داد: برای ارتقای شایستگی نیروی انسانی برنامه هایی را داریم. امسال و شش ماهه دوم سال قبل شرایط اقتصادی کار ما را دشوار کرد و حرکت برنامه ها را کند کرد. وقتی صادرات نفت کاهش می یابد و صادرات غیرنفتی در معرض مخاطره قرار می‌گیرد و تحریم های ظالمانه تشدید می‌شود بر برنامه های آموزش و پرورش نیز اثر گذار است و کار ما را در حوزه نیروی انسانی سخت کرده است.

سند ۲۰۳۰ کیلویی چند؟
بطحایی تاکید کرد: سند ۲۰۳۰ به دلایل مختلف قصد تغییر هویت و سبک زندگی فرزندان ما را دارد و ما داریم در مقابل آن مقاومت می کنیم اما یادمان نرود بسیاری مطالب سند ۲۰۳۰ را به شکل متعالی تری در سند تحول داریم. اصلا نیازی به سند ۲۰۳۰ نداریم. درست است که در آن سند به مهارت های زندگی اشاره شده اما یادمان نرود مهارت های زندگی از اصول بنیادین سند تحول است. اگر صحبت از عدالت آموزشی می کنیم بدانیم که یکی از ارزش های تعلیم و تربیت ماست.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بین دختران و پسران در دستیابی به فرصت های آموزشی نباید فاصله باشد. ما خیلی جلوتر اینها را در مبانی خود داریم، اصلا ۲۰۳۰ کیلویی چند؟ اگر جایی اشتراک مفهوم است نمیتوانیم اصول خود را کنار بگذاریم، چون ۲۰۳۰ هم آن را گفته است. عدالت آموزشی جزو اولویت های اصلی همکارانم است و نباید این سیاست ما را به سند ۲۰۳۰ منتسب کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک جاهایی سند ۲۰۳۰ خودش مانعی برای توسعه آموزش و پرورش می‌شود گفت: برای آنکه انگ نخوریم اصولی را کنار می گذاریم. مبادا به خاطر انگ ۲۰۳۰، خودمان را منزوی کنیم و حرفهایمان را به جامعه بین المللی نزنیم. ما حرف داریم در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان. در فرمایشات رهبری نیز اشاره زیبایی شد. به سند ۲۰۳۰ و اسناد دیگر که بخواهد به ما راه نشان دهد نیاز نداریم. بسیاری تئوری های تعلیم و تربیت قرن نوزدهم بیستم ریشه اش تعلیم و تربیت اسلامی بوده است.

او با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش کمبود معلم داریم اما به این معنا نیست که کلاس ما در مهر ۹۸ خالی بماند ادامه داد: ما تکلیف نیروی انسانی سال ۹۸ ـ ۹۹ را امروز استان به استان بسته ایم و کاملا برایمان روشن است که چقدر نیرو در کدام بخش باید بگیریم.

بطحایی اضافه کرد: امروز که ۱۵ اردیبهشت است، برنامه مهر ۹۸ مان بسته شده است، اما کمبود نیروی انسانی داریم و طی سه سال آینده تعداد زیادی از فرهنگیان بازنشسته می شوند که در حال برنامه ریزی با دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی هستیم. وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر ساختارها در آموزش و پرورش گفت: تشکیلات در سطح ستاد همین روزها ابلاغ خواهد شد. بعد از هفته معلم به جمع بندی رسیده و اعلام می کنیم و مرحله بعد تغییر ساختارها در سطح استانی است که پیش نویس آن آماده شده است.

بر شهریه‌های نجومی برخی مدارس غیرانتفاعی نظارت می‌کنیم

او درباره جای گزینی و تکلیف مشق شب نیز گفت: باید این نقص بزرگ را برطرف کنیم. این کار از دوره ابتدایی شروع شد که تکلیف شب باید تصحیح شود زیرا تکلیف فعلی جز اینکه بچه‌ها را از یادگیری متنفر کند فایده‌ای ندارد. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: می‌دانم معلم در کلاس ۴۰ دانش آموز و مدرسه دو شیفته نمی تواند هم درس بدهد هم تکالیف مرتبط را در کلاس انجام دهد و این امکان پذیر نیست اما مدارسی که شرایط را دارند می‌توانند این کار را انجام دهند و مرحله به مرحله کار را جلو ببریم. بطحایی درباره شهریه مدارس غیردولتی نیز اظهار کرد: سامانه‌های نظارتی را تقویت و نگاه واقع بینانه به همکارانمان داریم. ۱۰، ۲۰ مدرسه آبروی سایر مدارس غیردولتی را نبرند و تیم های نظارت امسال باید تقویت شود و به مدارسی که با تخلفات خود آبروی بقیه را می برند اجازه عرض اندام نمی‌دهیم و تخلفی گزارش شود ابتدا تذکر و بعد لغو مجوز انجام می شود.

او درباره تشکل‌های فرهنگیان نیز گفت: نگاه ما باید به آنها به عنوان ظرفیت باشد و پل ارتباطی بین بدنه تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستند و می‌توانند کارکرد موثری را برای بهبود آموزش وپرورش داشته باشند. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این کار در حال انجام است، اما سرعتش کم است یعنی میدان دادن به آنها برای پیدا کردن راهکار برای مشکلات آموزش وپرورش؛ البته نشست و برخاست با تشکل‌ها را بیشتر کرده ایم، اما به دنبال شورای عالی تشکل‌ها و معلمان هستیم که به صورت منظم و با دستور کار مشخص دور هم جمع شوند.

آخرین وضعیت معلمان بازداشتی

بطحایی درباره اعتراضات روز پنجشنبه معلمان گفت: باید تشکر کنم از اینکه در روز تعطیلی مدارس این اتفاق افتاد و با تأکید به استان ها فضای مناسبی برای بیان اعتراض و گلایه‌های فرهنگیان پیش بینی کرده بودیم اما از آن استفاده نکردند. همکاران عزیزم شرایط کشور در حال جنگ است و دشمن پشت دیوارهای خانه ما آمده و در چنین شرایط ملتهبی باید هوشمندانه تر مشکلات و خواسته‌های خود را بیان کنیم.

وی با بیان اینکه تمام دغدغه‌های آنها مربوط به آموزش و پرورش است و یک بند آن درباره معیشت است آن هم نه برای اینکه معلم رفاه داشته باشد برای اینکه دغدغه معیشت نداشته باشد تا بتواند به وظایف تخصصی خود رسیدگی کند گفت: معلم اعتراض می کند و می گوید وضع امکانات مدارس خراب است و تجهیزات لازم را ندارم و باید آن را به من برسانید، اما شرایط کشور همانند سال ۹۶ است و باید آن را درک کرد. وقتی در خیابان جمع می شوند ده ها آدم شر که دغدغه معلم‌ را ندارند درکنار معلم قرار می‌گیرند و مطالبی را بیان می کنند که اصلا دغدغه معلم نیست و با مصالح کشور نیز همخوانی ندارد.

بطحایی افزود: روز پنجشنبه در همدان بودم و به من گزارش دادند که در برخی شهرها همکاران بازداشت شده آزاد شدند اما در یک شهر دو نفر هنوز بازداشت هستند وبه صورت مستمر در حال پیگیری برای آزادی آنها هستیم تا به جمع خانواده برگردند اما از همکارانم می خواهم با بصیرت بیشتری این کار را انجام دهند و اجازه سوءاستفاده به متخلفان را ندهند. وزیر آموزش و پرورش درباره برخی انتقادات از انتصابات غیرتخصصی هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان گفت: از آقای خنیفر توضیحاتی را خواسته‌ام. هیچ فرد غیرواجد شرایط، عضو هیئت علمی نشده است.

سهامدار تلوزیون سینا کیست؟

او درباره ابهاماتی پیرامون تلویزیون تعاملی سینا عنوان کرد: سینا، دولتی است و هیچ کس نمی‌تواند سهام دار آن باشد. تلویزیون تعاملی فرصتی است که می تواند استفاده کنندگان فراوانی جذب کند. تا کنون ریالی هزینه نکردیم، ریالی هم دریافت نکردیم. قراردادی منعقد کردیم و امیدواریم این پلتفرم بتواند منبع درآمدی برای آموزش و پرورش در آینده باشد.

بطحائی ادامه داد: هیچ فرد حقیقی سهام دار نیست تا از درآمدهای آن بخواهد منتفع شود. شایعات فضای مجازی منتشر شده که افرادی در سینا ذینفع هستند و مفروضات غلطی را پایه گذاری می‌کنند. چون فضای اجتماعی ما به دلایل مختلف دارد ضد مدیران شکل می‌گیرد، فرض آن است که همه شان ماشین و خانه لوکس دارند و همه چیزشان مرتب است، حالا هرچه بگویی من مدیر خودم مثلا از گذشته سمند داشتم، باور نمی‌کنند. در این فضا چطور اثبات کنیم اینها همه دروغ، خطا و تهمت است؟ چون خبر دروغ پخش شده، همه آن را باور می‌کنند و باید تلاش کنیم تا آن را خنثی کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین