|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۲۶۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
با توجه به آمار رسمی اداره برنامه ریزی کنترل ایدز در پاکستان (NACP) اکنون تقریبا 165 هزار نفر در شهرهای مختلف پاکستان مبتلا به بیماری ایدز هستند که از این تعداد 23 و هزار 757 نفر از بیماران ثبت شده و 15 و هزار 821 نفر تحت معالجه قرار دارند.
   افزایش تعداد مبتلایان به بیماری ایدز (HIV) در مناطق مختلف پاکستان تبدیل به خبر مهم بخش سلامت این کشور شده و مسئولان این کشور روزهای اخیر نسبت به شیوع بی سابقه این ویروس ابراز نگرانی کرده اند.

 با توجه به آمار رسمی اداره برنامه ریزی کنترل ایدز در پاکستان (NACP) اکنون تقریبا 165 هزار نفر در شهرهای مختلف پاکستان مبتلا به بیماری ایدز هستند که از این تعداد 23 و هزار 757 نفر از بیماران ثبت شده و 15 و هزار 821 نفر تحت معالجه قرار دارند.

به رغم اجرای برنامه های متعدد درخصوص پیشگیری بیماری ایدز در شهرهای مختلف پاکستان، امروز نهادهای سلامت و بهداشت این کشور نگرانی خود را نسبت به شیوع بی سابقه این ویروس در مناطق مختلف به ویژه ایالت بلوچستان، منطقه ای درصد محرومیت آن بالاتر است، ابراز کرده اند.

رسانه های پاکستانی گزارش دادند: شیوع بیماری ایدز در شهرهای مختلف ایالت بلوچستان افزایش یافته و به گفته مسئولان بهداشت این ایالت، تعداد مبتلایان به این ویروس به 5 هزار نفر رسیده است.

براساس این گزارش، اکنون نزدیک به یک هزار و یکصد نفر از بیماران ایدز در ایالت بلوچستان ثبت شده هستند که 5 هزار نفر آن در شهر کویته مرکز این ایالت ساکن هستند.

ویروس ایدز در سال 1981 میلادی کشف شد و همه ساله روز اول دسامبر به عنوان روز جهانی ایدز انتخاب شد. اعتیاد تزریقی، رابطه جنسی نامطمئن با افراد مختلف و انتقال از طریق خون آلوده، در صدر دلایل ابتلا به ایدز قرار دارد.

منابع خبری پاکستان نوشتند: آمار سرایت ایدز در میان مصرف کنندگان موادمخدر از طریق سرنگ آلوده زیاد است و همین مساله آمار مبتلایان به ایدز را در ایالت سِند در جنوب این کشور افزایش داده است.

براساس اداره بهداشت ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان، شیوع ایدز در شهرهای مختلف این کشور نیز افزایش بی سابقه ای داشته است. در نوامبر سال گذشته (اواسط آبانماه 97) طی ششماه بیماری ایدز در بیش از 4 هزار نفر تشخیص شد.

رسانه های پاکستانی به نقل از مسئولان بهداشت و بیمارستانی افزایش شیوع بیماری ایدز را بی سابقه می دانند و یکی از دلایل عمده آن عدم آگاهی مردم برای مراجعه به مراکز درمانی و انجام آزمایش های پزشکی درخصوص سلامت عنوان شده است.

کاهش سطح بهداشت و غفلت در فعالیت های پزشکی نظیر فعالیت های غیراستاندارد در معالجه بیماران نیز یکی از دلایل سرایت افراد به ویروس ایدز عنوان شده است.

اخیرا پزشک پاکستانی متخصص امور اطفال که به بهانه معالجه کودکان ویروس ایدز را به آنان منتقل می کرد، در جنوب این کشور شناسایی و بازداشت شد.

این پزشک به نام مظفر گانگرو در شهر راتو دیر از توابع شهرستان لارکانا در ایالت سِند که خود نیز مبتلا به اچ آی وی بود، به جرم انتقال ویروس در 42 افراد از جمله کودکان بازداشت شد.
براساس این گزارش ؛ با گذشت سالها تحقیق و پژوهش ؛ هنوز هیچ واکسنی برای بیماری ایدز تولید نشده است.

تاکنون گام هایی دراین جهت برداشته شده و محققان بر این باورند که امکان اینکه در آینده بتوان کنترل این بیماری را بدون استفاده از داروهای ضد ویروسی و تنها با استفاده از پروتئین Tat در دست گرفت، وجود دارد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین