|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۲۶۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
بطحایی ضمن اعلام اینکه ۱۰ هزار کلاس درس جدید در سال ۹۷ در اختیار دانش آموزان قرار گرفت افزود: نیمی از این کلاس ها توسط خیرین مدرسه ساز ساخته شد که باید از آنها قدردانی کنیم. امیدواریم در سال۹۸ به همین تعداد کلاس درس به مجموعه مدارس اضافه کنیم.
  وزیر آموزش و پرورش به پرسش‌های خبرنگاران پیرامون رتبه بندی معلمان، آخرین وضعیت بودجه و اعتبارات، ساماندهی نیروی انسانی، استخدام و جذب نیروی انسانی و.... پاسخ داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، سیدمحمد بطحایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در هفته گرامیداشت مقام معلم، با بیان اینکه سال تحصیلی ۹۸-۹۷و کلاس‌ها را پشت سر گذاشته و به پایان آن نزدیک می شویم گفت: دانش آموزان وارد آزمون‌های پایانی شده و سپس تعطیلات تابستانی آغاز می‌شود.

وی افزود: علیرغم همه مشکلات اعتباری و مالی، سال مفیدی برای آموزش و پرورش بود که بخش عمده این اثربخشی مرهون تلاش همکارانم در سطح مناطق است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از منظر دیگری مورد بازنگری قرار دادیم و حلقه‌های سند را تکمیل کردیم گفت: لازم بود زیر نظام‌های شش گانه تهیه شود، سه زیرنظام باقی مانده بود که آن هم انجام شد. بعد از آن برنامه‌های مبتنی بر سند در دستورکار قرار گرفت.

بطحایی ادامه داد: در بخش اول که تحول در متن و محتوای آموزشی است کار بسیار دشوار است زیرا قرار است آنچه فرزندان ما آموزش می‌دیدند، به نسبت، تغییراتی پیدا کنند. در سند برنامه درسی ملی چرخش‌های تحولی مورد اشاره قرار گرفته است.
تعیین محتوای آموزشی توسط معلمان؛ بر اساس اقتضائات

وی با اشاره به اجرای طرح بوم یا برنامه ویژه مدارس گفت: این کار را شروع کردیم و برنامه ویژه مدرسه برای اولین بار امسال اجرا شده است و معلم محتوای آموزشی بر اساس نیازها و اقتضائات تعیین می‌کند که فوق برنامه نیست و جزو دروس اصلی محسوب می شود. در ابتدای راه هستیم و نیاز به تمرین و ممارست و آموزش نیروی انسانی داریم.


وزیر آموزش و پرورش افزود: این طرح نتایج خوبی داشت و از آن استقبال شد. مهارت محوری را به جد دنبال کردیم و در سال تحصیلی جاری مهارت آموزی پایه را در ۵۰۰۰ هزار مدرسه متوسطه اول اجرا کردیم و رویکرد جدیدی که دنبال کردیم و این اجازه را به ما داد تا با امکانات هرچند محدود دانش آموزان را با فرهنگ کار و تولید آشنا کنیم. در تابستان این برنامه را با رویکرد تکمیلی دنبال خواهیم کرد.

لزوم اخذ  گواهینامه سنجش صلاحیت توسط مدیران

رتبه‌بندی مدارس دولتی

 وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مهمترین رویکرد ما از حیث مدیریتی، مدرسه محوری است گفت: چهار برنامه عملیاتی مربوطه از سال ۹۷ آغاز شد. نخست به صورت آزمایشی ابتدا در سه و سپس هفت استان برنامه ارتقای سنجش صلاحیت‌های معلمی انجام و گواهینامه صلاحیت به آنها اعطاء می شود. کسی می تواند مدیر مدرسه باشد که این گواهینامه را دارا باشد.

بطحایی ادامه داد: نظام کنترل کیفیت دومین برنامه است. مدارس دولتی ما مورد مورد بررسی قرار خواهند گرفت و رتبه بندی خواهند شد تا مشخص شود کجا پیشرفت و کجا پسرفت داشته‌اند. تفویض اختیار به مدارس نیز سومین برنامه ماست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه سال ۹۸ را بر اساس سند تحول تنظیم کرده‌ایم که البته اولویت‌بندی شده است گفت: متناسب با منابعی که در اختیار قرار می گیرد دامنه و گستره برنامه کم یا زیاد خواهد شد. در سال ۹۸ غیر از سند تحول هیچ برنامه دیگری در دستورکار نداریم.

بطحایی ضمن اعلام اینکه ۱۰ هزار کلاس درس جدید در سال ۹۷ در اختیار دانش آموزان قرار گرفت افزود: نیمی از این کلاس ها توسط خیرین مدرسه ساز ساخته شد که باید از آنها قدردانی کنیم. امیدواریم  در سال۹۸ به همین تعداد کلاس درس به مجموعه مدارس اضافه کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه گام‌های خوبی برداشته شده اما همچنان فاصله ما با نقطه مطلوب زیاد است گفت: در سال گذشته نزدیک به ۱۲ میلیون نفر - روز شرکت دانش آموزان در فعالیت‌های اردویی را داشتیم. اردو از شیوه‌های تربیتی کارآمد است، هرچند برگزاری آن کار بسیار سخت و خطرآفرینی برای همکارانم است. مربیان پرورشی با عشق و مسئولیت پذیری این کار را پذیرفته و دانش‌آموزان خود را به اردو می‌برند.

ایجاد مرکز کنترل اردوها

بطحایی افزود: یک مرکز کنترل اردویی در سال گذشته راه اندازی کردیم. حدود ۶۰۰ هزار نفر از فرزندان ما در اردوی راهیان نور شرکت کردند و بیش از شش میلیون دانش آموز در مسابقات فرهنگی و هنری شرکت کردند.

وزیر آموزش و پرورش به برپایی ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه اشاره و اظهار کرد: در حوزه تربیت سیاسی و اجتماعی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و ۹ میلیون دانش آموز در انتخابات شوراهای دانش آموزی شرکت کردند. در تشکل های دانش آموزی ما ۷ میلیون دانش آموز عضویت دارند.

راه‌اندازی کلاس‌های آمادگی کنکور در لرستان و خوزستان

وی همچنین گزارشی از وضعیت مدارس مناطق سیل زده ارائه و اظهار کرد: سه نوع کار را در استان‌های سیل زده انجام دادیم، نخست بازسازی، تخریب و ترمیم مدارس است. ۱۵۰۰ مدرسه آسیب دید که ۲۱۲ مورد به حدی آسیب دیده که باید تخریب کنیم و مجددا مدارس را بسازیم. ۱۳۰۰ مدرسه هم ترمیم نیاز دارند که در تابستان آن را انجام می دهیم.

بطحایی افزود: در لرستان روستاهایی وجود دارند که باید جابجا شوند و مدارس آن ها هم همینطور، اما در مجموع اعتبارات با کمک خیرین تامین شده و جای نگرانی نیست. کلاس‌های رفع اشکال و جبرانی و کلاس‌های آمادگی کنکور سراسری بویژه برای کلاس دوازدهمی ها در لرستان و بویژه خوزستان دنبال می شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مساعدت و پشتیبانی از همکاران در مناطق سیل زده نیز در دستورکار است.

واکنش بطحائی به برخی انتصابات در سازمان پژوهش

وی در بخش دوم این نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و درباره برخی انتصابات در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: کاملا در جریان بازخوردهای افکار عمومی هستم و از ریاست سازمان خواستم در تغییراتی که رخ می دهد پیشینه افراد منصوب شده کاملا اطلاع رسانی شود. برخی با پیش فرض غلط قضاوت می‌کنند، اما اگر پیشینه منتشر شود اقناع افکار عمومی صورت خواهد گرفت.

وزیر آموزش و پرورش درباره سند ۲۰۳۰ و هیئت سه نفره بازرسی از آن گفت: بازرسانی منصوب کردم و در مواردی بوده است که تذکر داده شده و فرد جابجا شده است؛ به دلیل عدم توجه به خط قرمزی که در تعلیم و تربیت داریم.

اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش ممنوع

بطحائی در پاسخ به اینکه اجرای کدام بند ۱۷ گانه سند ۲۰۳۰ جرم است؟ گفت: حساسیت روی سند فقط به خاطر محتوای آن نیست، بلکه هدف اصلی آن تغییر هویت ایرانی ـ اسلامی ماست و حساسیت ما از این منظر است. اجرای سند در آموزش و پرورش کاملا باید متوقف شود چه به نام سند باشد و چه بخواهد منویات آن را بدون نام بردن از سند اجرا کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: واقعا مصادیق فراوانی که قابل نام بردن باشد در آموزش و پرورش وجود نداشته است و همکارانم حساسیت دارند و مراقبت می‌کنند. مواردی هم که وجود داشته به سرعت و بدون طی سلسله مراتب با ابلاغ مستقیم بنده جلوی کار گرفته شده است و در موارد انگشت شماری منجر به اخطار و تذکر شده است. اگر تخلف آشکار باشد با تشخیص وزیر ، تخلفات اداری معرفی خواهد شد.

وعده توخالی به همکارانم ندادم/رتبه‌بندی در دستور کار است

وزیر آموزش و پرورش درباره تاخیرهای مکرر در اجرای رتبه بندی معلمان گفت: هیچ وقت وعده توخالی به همکارانم ندادم اما درباره رتبه بندی باید بگویم که در شهریور ۹۷ پیشنهاد ما به دولت ارسال شد و آماده طرح در دولت شد. بهمن ماه به دولت آمد اما در آن زمان مباحث بودجه ای لایحه باید بازنگری می‌شد که مجالی برای طرح آن فراهم نشد.

وی افزود: متاسفانه بعد از آن هم جریان سیل پیش آمد و دستور جلسات را تحت الشعاع قرار داد اما همچنان رتبه‌بندی در دستور کار دولت است. شرایط اقتصادی که سال ۹۸ بر کشور دارد حاکم می‌شود همه بر اجرای رتبه بندی تاثیرگذار خواهد بود اما بودجه‌ای پیش‌بینی شده که می‌توانیم رتبه بندی را شروع کنیم و بعد سیر تکمیلی خود را طی کند. مهم آن است که نظام پرداخت‌های ما متناسب با شایستگی‌ها و توانمندی‌های نیروی انسانی قرار بگیرد.

بطحایی با تاکید بر اینکه هدف اصلی سند ارتقای شایستگی‌ها است که متناسب با آن پرداختی ها تغییر می کنند گفت: همچنان منتظر هستیم تا رتبه بندی هرچه زودتر در هیئت دولت مطرح شود.

موانع پیش‌روی آموزش و پرورش برای واگذاری املاک مازاد

وی درباره سامان دهی و واگذاری املاک مازاد در آموزش و پرورش نیز گفت: درباره واگذاری املاک ما هم مجدانه دنبال آن هستیم اما موانعی هست که برطرف کردن آن زمان‌بر بوده است. برخی املاک ما سند ندارد. موانعی وجود دارد که کار ما را کند کرده است. در ماههای پایانی سال هم صلاح آموزش و پرورش نبوده است اما آن را دنبال می کنیم.

پاسخ آقای وزیر به انتقاد رییس جمهور درخصوص ضعف دانش‌آموزان در دروس انگلیسی و عربی

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به ایسنا و پیرامون انتقادات روز گذشته رئیس جمهور مبنی بر ضعف دانش آموزان در زبان عربی و انگلیسی و ناتوانی آنها از انجام مکالمات ابتدایی زبان گفت: اشاره رئیس جمهور نه فقط زبان انگلیسی بلکه زبان عربی هم بود و اینکه آموزش طوری است که دانش آموز در سطح مکالمه دو جمله عربی هم نمی تواند صحبت کند. همچنین آموزش زبان را باید از انحصار خارج کنیم. این از اهداف ماست که نتوانستیم موفق شویم و تاسف ما برای الان نیست.

وی ادامه داد: تلاش کردیم انحصار از زبان انگلیسی خارج شود که تا کنون موفقیتی نداشتیم. فرمایش رئیس جمهور را دنبال می کنیم و روش آموزش که بخشی به معلمان برمی‌گردد را باید تصحیح کنیم و آنگونه که رئیس جمهور گفت لااقل در متوسطه دوم به سمتی برویم که بچه ها بتوانند در حد مکالمه هم تخصص و مهارتی پیدا کنند و تکیه محض بر گرامر نباشد.

رایزنی برای دریافت ۵۵ هزار مجوز  جذب و استخدام

بطحایی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره زمان برگزاری آزمون استخدامی سال ۹۸ گفت: برای دریافت ۵۵ هزار مجوز جذب از طریق ماده ۲۸ و دوره های چهارساله در حال رایزنی هستیم اما اینکه روی چند مجوز به توافق برسیم را نمی‌دانیم، اما جلسات شروع شده و نتیجه به‌زودی اعلام می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین