|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۲۶۱۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
پاتریک شاناهان روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت: آدمیرال کریگ فالر، فرمانده مرکز فرماندهی جنوبی آمریکا که بر نیروهای آمریکایی در منطقه آمریکای لاتین نظارت دارد، برای دیدار با من و دیگر مقامات ارشد از جمله پامپئو و جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ به واشنگتن سفر کرد.
دولت واشنگتن با برگزاری نشستی در پنتاگون برای بررسی تمامی گزینه‌هایش در ونزوئلا به یک هفته تهدیدات کنایه‌دار اما مبهم واکنش نظامی به بحران سیاسی ونزوئلا، پایان داد.

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمی پس از آنکه پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا و دیگر مقامات ارشد این کشور به دنبال کودتای نافرجام اخیر توسط رهبران اپوزیسیون ونزوئلا به بررسی گزینه‌های موجود در رابطه با این کشور پرداختند، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت، در خصوص این وضعیت با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود مذاکره کرده است.

ترامپ که دولتش به دنبال سرنگونی نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا است و خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون این کشور را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت شناخته، گفت: هدف من و پوتین پایان صلح آمیز برای این بحران است.

وی افزود: پوتین به هیچ وجه به دنبال مداخله در ونزوئلا نیست و تنها می‌خواهد شاهد اتفاق مثتبی برای ونزوئلا باشد. من نیز همین عقیده را دارم، ما می‌خواهیم کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا ارسال کنیم، در حال حاضر مردم ونزوئلا گرسنه و قحطی زده هستند.

اشاره ترامپ به رویکرد روسیه مغایر با اظهارات مایک پامئپو، وزیر امور خارجه آمریکا است که تاکید کرد که روسیه عامل برخی از مشکلات در کاراکاس است.

کرملین درخصوص این گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و پوتین گفت: رئیس جمهور روسیه بر لزوم احترام گذاشتن به حق مردم ونزوئلا برای تعیین آینده خودشان تاکید کرد. پوتین به ترامپ گفت که مداخله در امور داخلی و تلاش برای تغییر رژیم اجباری در کاراکاس دورنمای حل سیاسی این بحران را متزلزل می‌کند.

پتناگون هیچ نقش مستقیمی در ونزوئلا ندارد اما با کاخ سفید درخصوص راه‌هایی که می‌تواند از دیپلماسی آمریکا حمایت کند و آماده کردن ارتش در صورت لزوم رایزنی می‌کند.

پاتریک شاناهان روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت: آدمیرال کریگ فالر، فرمانده مرکز فرماندهی جنوبی آمریکا که بر نیروهای آمریکایی در منطقه آمریکای لاتین نظارت دارد، برای دیدار با من و دیگر مقامات ارشد از جمله پامپئو و جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ به واشنگتن سفر کرد.

این نشست بر تلاش دولت واشنگتن برای بررسی احتمال گزینه نظامی به عنوان یک راه احتمالی برای افزایش فشارها بر مادورو تاکید داشت اگر چه احتمال مداخله نظامی مستقیم آمریکا در ونزوئلا بسیار کم است.

شاناهان گفت: ما گزینه‌های نظامی برای پاسخ دادن به بحران ونزوئلا را مجدد بررسی کردیم.

وی از ارائه جزئیات بیشتر و اینکه آیا تصمیماتی درخصوص گزینه نظامی اتخاذ شده یا خیر، امتناع کرد.

شاناهان گفت: ما یک سری گزینه‌های جامع داریم که برای شرایط مشخص طراحی شده‌اند. من تنها می‌توانم بگویم که تمامی گزینه‌ها روی میز قرار دارند.

حوزه مسئولیت آدمیرال فالر شامل ونزوئلا می‌باشد و نیروهای دریایی و هوایی آمریکا در این منطقه قادرند عملیات شناسایی و نظارتی انجام دهند که به جمع آوری اطلاعات از داخل ونزوئلا کمک می‌کند.

شاناهان درخصوص اینکه آیا ونزوئلا یک تهدید امنیت ملی برای آمریکا به منظور توجیه استفاده از نیروی نظامی آمریکا محسوب می‌شود یا خیر، گفت: روسیه، چین و ایران در بحران ونزوئلا مشارکت دارند. در حال حاضر مسئله تنها به مادورو و دولت نامشروعش و خوان گوایدو و همچنین اطمینان به دست آوردن از اینکه مردم ونزوئلا شرایط و محیط لازم برای اصلاح تمامی کمبودهای انسانی شأن را دارند، مربوط می‌شود.

سناتور لیندسی گراهام پیشتر در تویئتر نوشته بود"ناگاون هوایی ما کجاست؟" شاناهان در این رابطه گفت: تمامی گزینه‌های روی میز قرار دارد.

وی افزود: من به دنبال تحولات هفته اخیر که در جریان آن گوایدو خواستار یک قیام نظامی شده بود به دنبال یک به‌روزرسانی اطلاعات در خصوص وضعیت موجود در ونزوئلا هستم. نشست ما در پنتاگون یک بررسی درست و مناسب را به وجود آورد و ما مطمئن شدیم که در بین مقامات دولت در این خصوص اتفاق نظر وجود دارد.

شاناهان همچنین نگرانی‌ها را در رابطه با ناکامی بالقوه اطلاعاتی درخصوص ونزوئلا مانند اتفاقی که در رابطه حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ به عراق رخ داد، رد کرده و گفت: مقامات ارشد آمریکا در پنتاگون مذاکراتی انجام داده‌اند.

وی در رابطه با اینکه در حال حاضر نیز همانند سال ۲۰۰۳ ممکن است خلاءهای در اطلاعات وجود داشته باشد، گفت: در حال حاضر احساس نمی‌کنم که ما خلأ اطلاعاتی داشته باشیم، به نظر من ما گزارش دهی‌های بسیار خوبی داریم. ما منابع متعددی داریم که دائماً از آنها اطلاعات می‌گیریم و راه‌های دیگری نیز برای جمع آوری اطلاعات داریم. من کاملاً نسبت به کیفیت و دقت اطلاعاتی که جمع آوری می‌کنیم، اطمینان دارم.

پیش از حمله به عراق جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا و معاونین ارشدش با اشاره به اطلاعاتی دال بر اینکه صدام، رئیس جمهور وقت عراق با القاعده ارتباط دارد و به صورت مخفیانه در حال ساخت تسلیحات اتمی، شیمیایی و بیولوژیکی است، دستور حمله به عراق را صادر کرد.

اما بعداً ثابت شد که هر دو ادعای مطرح شده نادرست بوده‌اند. بوش و معاونینش درخصوص اطلاعات موجود اغراق کرده بودند و به ادعای مشکوک از سوی یک سری عراقی تبعیدی تکیه کرده و اطلاعات متفاوت را رد کرده بودند. در جریان حمله آمریکا به عراق بیش از ۴۴۰۰ نیروی آمریکایی و صدها هزار عراقی کشته شدند که براساس تحلیل‌های متعدد این یکی از بزرگترین ناکامی‌های سیاست خارجه آمریکا در زمان معاصر محسوب می‌شود.

برخی گمان می‌کنند از آن جا که فشار اقتصادی و دیپلماتیک دولت ترامپ تاکنون برای سرنگونی مادورو ناکام مانده، واشنگتن در حال حاضر به شدت در حال بررسی گزینه‌های نظامی است. اما این شک و تردید وجود دارد که ترامپی که در تلاش است آمریکا را از سوریه و افغانستان خارج کند آیا برای یک جنگ خارجی آماده است یا خیر.

از سوی دیگر شاناهان همچنین هشدار داد که اگر آنکارا سامانه دفاع موشک اس ۴۰۰ را از روسیه خریداری کند حمایت خود برای فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه متوقف خواهد کرد.

وی افزود: دولت واشنگتن همچنان بر مخالفت خود با خرید سامانه دفاعی اس ۴۰۰ توسط ترکیه پایبند است.

شاناهان افزود: اگر ترکیه تصمیم دارد که سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ را خریداری کند، آن وقت ما مجبور خواهیم شد تا ترکیه را از پروژه ساخت جنگنده اف ۳۵ کنار بگذاریم.

وزیر دفاع موقت آمریکا گفت: من با هیئت‌های از لاکهید مارتین و تکنولوژی‌های متحد که سازندگان تجهیزات هوافضای آمریکا هستند دیدار کرده و درخصوص گزینه‌های موجود در صورتی که ترکیه نخواهد از خرید سامانه اس ۴۰۰ صرفنظر کند، مذاکره کردیم.

واشنگتن ماه‌هاست هشدار داده که خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه در کنار جنگنده‌های آمریکایی تهدیدی برای جنگنده‌های اف ۳۵ محسوب می‌شود و دفاع غرب را به خطر می‌اندازند.

ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو در تولید جنگنده‌های اف ۳۵ برای استفاده توسط اعضای ناتو مشارکت دارد و قصد دارد شخصاً صد فروند از این جنگنده‌ها را خریداری کند.

شاناهان گفت: من خواستار برنامه‌های غیرقابل نفوذی هستم که خطر اجرای آنها تقریباً صفر باشد تا بتوانیم بدون مشکل جنگنده‌های اف ۳۵ را برای دیگر مشتری‌هایمان ارسال کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین