|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۲۶۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۶
یک منبع مشخص در این‌باره که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با ایسنا، مجموع دریافتی این سامانه از مردم را قریب به ۳۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد که مشخصاً سهم فدراسیون والیبال بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال و سهم این شرکت واسطه نیز بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال بوده است.
محمدرضا داورزنی رئیس اسبق فدراسیون والیبال و معاون وزیر ورزش و جوانان در جریان مجمع عمومی فدراسیون در آذر ۱۳۹۷ گفته بود، والیبال حدود ۱۱ میلیارد تومان از دو سامانه پیامکی هواداری طلب دارد. طلبی که با توصیه‌ی داورزنی تاکنون نه کدخدامنشی و نه با دعوا وصول شده است. سوال این است که این پول دقیقا کجاست؟

با گذشت چهار ماه از تاریخ مجمع فدراسیون والیبال و اظهارات شفاف معاون وزیر ورزش، همچنان طلب فدراسیون والیبال از همراه اول وصول نشده است. پول‌هایی که از هواداران فدراسیون طی ادوار گذشته جمع شده و در حساب چند شرکت واسطه بلوکه شده و در حالی که فدراسیون والیبال برای اعزام تیم‌های ملی به رقابت‌های رسمی با کمبود منابع مالی رو به رو است، پرداخت نمی‌شود.

ماجرا از تغییر و تحولات فدراسیون در اواخر سال ۱۳۹۵ کلید خورد. جایی که احمد ضیایی رئیس فدراسیون وقت نسبت به مفادی از قرارداد قبلی فدراسیون با یک سامانه هواداری ایراداتی را وارد دانست و در مقابل شرکت واسطه مذکور نیز از ادامه پرداخت سهم فدراسیون سرباز زد. به تبع آن با وجود تداوم قرارداد تا یکسال بعد و کسر پول از حساب هواداران عملاً پرداخت مشخصی به فدراسیون انجام نشد.

واسطه نخستین اسپانسر پیامکی فدراسیون والیبال پردیس اول کیش بود. این شرکت خود را این چنین معرفی می‌کند: "… بزرگترین شرکت تجمیع کننده خدمات ارزش افزوده تلفن همراه (Aggregator) در کشور که در سال ۱۳۹۰ با همکاری دانشگاه شریف تأسیس شد و از سال ۱۳۹۱ تا کنون مشغول به فعالیت می‌باشد".

نقش این شرکت به عنوان یک تجمیع کننده خدمات ارزش افزوده، موجب می‌شود که از یک سو با شرکت همراه اول (اپراتور) و از سوی دیگر با شرکت‌های تأمین کننده محتوا (CP) همکاری و تعامل مستمر داشته و مانند حلقه‌ای واسط، این دو بخش از چرخه خدمات ارزش افزوده (VAS) را به یکدیگر پیوند دهد.

این شرکت تا اواخر سال ۱۳۹۵ به عنوان شریک فدراسیون والیبال شناخته می‌شد و به عنوان واسط همراه اول و فدراسیون مبلغ قابل توجه ۵۰ درصدی از درآمدها را دریافت می‌کرد. همچنین تأمین تولید محتوا و جوایز را طی پروتکل مشخصی همراه با فدراسیون بر عهده داشت.

یک منبع مشخص در این‌باره که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با ایسنا، مجموع دریافتی این سامانه از مردم را قریب به ۳۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد که مشخصاً سهم فدراسیون والیبال بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال و سهم این شرکت واسطه نیز بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال بوده است.

اما طبق ادعای بازرسی فدراسیون والیبال، از این محل حدود ۱۴۰ میلیارد ریال بیشتر به والیبال پرداخت نشده و شرکت مذکور از پرداخت حدود ۴۰ میلیارد ریال سرباز می‌زند. از سویی با تداوم فعالیت‌های این سامانه برخی معتقدند سهم فدراسیون نیز افزایش یافته و به همین دلیل طبق ادعای مطرح شده در مجمع عمومی طلب فدراسیون تاکنون حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیارد تومان عنوان می‌شود.

داورزنی در مورد طلبی که والیبال از همراه اول دارد، گفته بود: والیبال از همراه اول طلب دارد که یک شرکت واسط به نام پردیس اول مبالغی را از پول والیبال نگه داشته، این شرکت در گذشته قراردادهایی با پرسپولیس و استقلال داشته و همه این مسائل به هم گره زده شده و پول والیبال را بلوکه کردند.

در حالی که پس از تغییر و تحولات در رأس فدراسیون والیبال، همکاری نزدیک فدراسیون و پردیس اول کیش رو به تیرگی می‌گذاشت، محدودیت‌هایی برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده (VAS) موبایلی (Value Added Service) ایجاد شد. در آن زمان صداوسیما در انتشار نامه‌ای به شرکت‌های PSP کشور اعلام کرد: "من بعد کلیه برنامه‌ها و طرح‌های مشارکتی در حوزه خدمات ارزش افزوده VAS و کلیه سرویس‌های پیرامون آن، باید به شرکت توسکا ارجاع و پس از دریافت مجوز همکاری و نامه تاییدیه آن شرکت نسبت به مشارکت فی‌مابین اقدام شود. بدیهی است کلیه قراردادها و مصوبات قبلی از تاریخ ۲۶ مهر ماه ۹۶ کان لم یکن تلقی می‌شود".

با محدودیت‌های اعمال شده برای پردیس اول کیش به عنوان واسطه فدراسیون والیبال و همراه اول در سازمان صدا و سیما در سال ۱۳۹۶ و به دنبال آن معرفی شرکت دوم از سوی همراه اول برای مدیریت خدمات ارزش افزوده والیبال - در حالی که هنوز سامانه قبلی فعال بود - باعث شد هواداران والیبال با کد دستوری جدیدی در جریان پخش زنده رویدادهای لیگ ملت‌ها آشنا شوند که به سرعت آمار قابل توجهی از مشترکان را به خود جلب کرد.

"توسکا" در ماه‌های اخیر به عنوان اسپانسر برنامه‌های مختلف تلویزیونی و چند اپلیکیشن خود را معرفی کرده است. به استناد روزنامه رسمی، این شرک سه سهامدار دارد: شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه نور دنا و شرکت نقش اول کیفیت. اولی را که می‌شناسید، شرکت‌های دوم و سوم هم زیرمجموعه همان همراه اول هستند. بنابراین شرکت توسعه کسب‌وکار ایرانی به طور رسمی متعلق به اپراتور همراه اول است.

این شرکت با اجرای یک کد دستوری جدید به عنوان حامی جدید از سال ۱۳۹۶ به کسب درآمد از سوی هواداران والیبال پرداخته است. حال آنکه دریافت مطالبات فدراسیون والیبال بر اساس ادعای مسئولان این ورزش از این شرکت نیز به بن‌بست خورده و پیگیری‌ها در این باره همچنان بی نتیجه مانده است. طلبی که گفته شده طی آخرین مکاتبات فی مابین تا بهمن ۱۳۹۷ حدود ۷۰ میلیارد ریال بوده و هر روز نیز در حال افزایش است.

نکته قابل تأمل در این باره پرداخت جوایزی است که از سوی هر طرف اسپانسر و والیبال به هواداران وعده داده شده و حساب و کتاب آن روشن نیست. در حالی که بخشی از جوایز از سوی فدراسیون والیبال اهدا شده شرکت مذکور نسبت به تأمین سهم خود از این محل تردیدهایی دارد و در صورت تأیید این ادعا سهم فدراسیون از این محل نیز قابل توجه خواهد بود.

گفته شده اخیراً فدراسیون والیبال یک نفر را مأمور ویژه پیگیری مطالبات از سوی دو سامانه کرده و وزیر ورزش نیز با نامه‌ای به وزیر ارتباطات خواستار پیگیری طلب این فدراسیون شده است. با این حال پس از جلسات مکرر و پیگیری‌ها از سطوح بالا هنوز طلب فدراسیون والیبال وصول نشده است. در عمل هر روز از حساب هواداران والیبال پول کسر می‌شود اما فدراسیون والیبال نفعی از آن نمی‌برد و مشخص نیست چه افرادی ذی نفع اصلی این جریان هستند.

با این حساب به نظر می‌رسد با توجه به کسر قطعی پول از حساب هواداران والیبال و عدم پرداخت آن به والیبال، شرکت‌های واسطه باید هر چه زودتر درباره سرنوشت این پول شفاف سازی کنند. این پول یا باید به حساب مردم بازگردانده شود یا هم مطابق قرارداد به والیبال اختصاص یابد. موضوعی که همت نهادهای نظارتی و مدیران عالی وزارت ورزش را می‌طلبد.




منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین