|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۲۶۱۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
در بخش خصوصی پس از شوشتر، مزارع آبزی‌پروری شهرستان شوش در بخش‌های شاوور و کرخه (محمد غضبان، خلیفه حیدر و بیت جوحی) آسیب جدی دیده‌اند. تعداد مزارع خسارت‌دیده شیلات شوش ۱۶ مزرعه به مساحت ۲۶۸ هکتار است.
استاندار خوزستان گفت: سیلاب در آبادان و خرمشهر مدیریت می‌شود.

غلامرضا شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت آبادان و خرمشهر در پی وقوع سیلاب اظهار کرد: خوشبختانه سیلاب در آبادان و خرمشهر کنترل شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال ورود سیلاب به خرمشهر و روستاهای آن، گفت: هر احتمالی وجود دارد.

استاندار خوزستان گفت: نگرانی‌هایی در خصوص سیلاب در آبادان و خرمشهر وجود دارد اما اقدامات لازم در حال انجام است و مدیریت خواهد شد. همچنین وضعیت سیلاب در شادگان رو به کاهش است.

خون‌میرزایی عنوان کرد: خسارت ۱۷۰۰ میلیارد ریالی سیل به شیلات خوزستان

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به خسارات سیلاب خوزستان، گفت: سیلاب اخیر خوزستان در مجموع یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به بخش شیلات خوزستان خسارت وارد کرد.

نبی الله خون‌میرزایی گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بارش بی‌سابقه، جریان شدید و غیر قابل کنترل سیلاب، خسارت گسترده و قابل توجهی به شیلات استان خوزستان وارد کرد که بیشترین خسارت سیلاب خوزستان در بخش خصوصی مربوط به مزارع آبزی‌پروری شهرستان شوشتر بود.

وی با اشاره به خسارت‌های واردشده به مزارع آبزی‌پروری شوشتر، افزود: میزان این خسارت در سطح ۹۰ مزرعه در روستاهای شعیبیه، چم کنار، نور علی و چم شلیلی به مساحت ۱۵۰ هکتار و معادل ۴۱۱ میلیارد ریال برآورد شد که از این تعداد ۲۲ مزرعه کاملاً زیر آب رفتند.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: در بخش خصوصی پس از شوشتر، مزارع آبزی‌پروری شهرستان شوش در بخش‌های شاوور و کرخه (محمد غضبان، خلیفه حیدر و بیت جوحی) آسیب جدی دیده‌اند. تعداد مزارع خسارت‌دیده شیلات شوش ۱۶ مزرعه به مساحت ۲۶۸ هکتار است.

خون‌میرزایی عنوان کرد: تعداد کل مزارع آسیب‌دیده بخش خصوصی اداره کل شیلات خوزستان، ۲۲۶ مزرعه به مساحت دو هزار و ۲۰۲ هکتار بود که خسارت آن تا ۸ اردیبهشت ماه سال جاری به مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه مجموع خسارت‌های وارده به بخش دولتی شیلات خوزستان ۵۰۰ میلیارد ریال است، گفت: بخش عمده خسارات، مربوط به مجتمع‌های پرورشی شهرستان کارون بوده است که رقم آن معادل ۳۵۰ میلیارد ریال است. در بخش دولتی، سیلاب امسال پس از شهرستان کارون خسارت جدی به شیلات شهرستان آبادان وارد کرد.

رئیس سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: مجموع خسارات وارده به بخش خصوصی و دولتی یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است.

برقراری ارتباطات ماهواره‌ای در مناطق سیل‌زده / راه‌اندازی تلفن‌های عمومی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان گفت: در شرایط بحرانی سیلاب خوزستان بهره‌برداری از ۱۰ دستگاه ارتباطات تلفن و اینترنت ماهواره‌ای (VSAT) با هماهنگی سازمان فضایی ایران جهت ایجاد ارتباط در مناطق اسکان سیل‌زدگان و مناطق بحرانی استان، کمک شایانی به خدمات‌رسانی این مناطق کرد و توانستیم با استفاده از این تکنولوژی در سیلاب وضعیت ارتباط مناطق را پایدار نگاه داریم.

علی صالح نساج در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته کارگروه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سیلاب خوزستان اظهار کرد: در شرایط سیلاب تلاش‌هایی انجام گرفت تا شاهد قطع ارتباط مناطق سیل‌زده نباشیم و خوشبختانه این مهم در آن شرایط محقق شد.

وی افزود: جلسات کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به صورت مستمر تشکیل می‌شد و با ابلاغ دستورات لازم به همه ادارات تابعه و اپراتورهای ارتباطی، اقداماتی انجام گرفت تا شاهد پایداری ارتباطات و کاهش احتمالی اختلالات ارتباطی در مناطق سیل زده باشیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان تصریح کرد: همچنین تشکیل گروه "پایداری ارتباطات خوزستان" در فضای مجازی به منظور رصد و پایش به موقع و تسریع در هماهنگی‌ها یکی دیگر از اقداماتی بود که در سیلاب خوزستان انجام گرفت تا مناطق سیل‌زده در ارتباطات خود با مشکل مواجه نشوند.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی عمومی به مردم از طریق ارسال پیامک‌های هشدار با هماهنگی ستاد مدیریت بحران جهت جلوگیری از مخاطرات احتمالی در سطح استان، برقراری کشیک ۲۴ ساعته در مراکز ارتباطی و زیرساختی در سطح استان، اختصاص ۳۰ دستگاه تلفن عمومی با سیم کارت رایگان در محل‌های اسکان شهروندان سیل زده و استقرار سایت‌های پرتابل تلفن همراه در مناطق مورد نیاز استان از دیگر اقداماتی بود که جهت کاهش مشکلات ارتباطی در شرایط سیل خوزستان انجام گرفت.

صالح نساج عنوان کرد: بهره‌برداری از ۱۰ دستگاه ارتباطات تلفن و اینترنت ماهواره‌ای (VSAT) با هماهنگی سازمان فضایی ایران جهت ایجاد ارتباط در مناطق اسکان سیل‌زدگان و آماده به کار نمودن تعدادی تجهیزات VSAT به منظور استفاده در مواقع بحران یکی از مهمترین اقداماتی بود که در راستای خدمات رسانی بهتر به سیل‌زدگان و پایداری ارتباط با مناطق سیل‌زده انجام گرفت و توانستیم با استفاده از این تکنولوژی‌ها در سیلاب وضعیت ارتباط مناطق را پایدار نگاه داریم.

وی ادامه داد: هماهنگی با پژوهشگاه فضایی ایران جهت ارسال نتایج آنالیز تصاویر ماهواره‌ای به منظور رصد وضعیت سطح حوزه آبگرفتگی در استان در شرایط سیلاب نیز به مدیریت شرایط سیل خوزستان کمک شایانی کرد.

تخلیه آب از روستای آلبوعید حمیدیه توسط نیروهای جهادی دانشگاه آزاد

رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان گفت: با تلاش نیروهای این قرارگاه عملیات تخلیه آب از روستای آلبوعید یک نبی از توابع شهرستان حمیدیه به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام فرج‌اله براتی اظهار کرد: با تلاش نیروهای این قرارگاه که متشکل از دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بود، عملیات تخلیه آب از روستای آلبوعید یک نبی شهرستان حمیدیه با تأمین گازوئیل و روغن تراکتور جهت راه‌اندازی پمپ آب به پایان رسید.

وی افزود: همچنین به همت این نیروهای جهادی عملیات پاکسازی این روستا، لایروبی آبراه‌ها، آهک پاشی و گندزدایی به منظور استقرار روستاییان در منازل‌شان انجام شد.

رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان گفت: مطابق با هماهنگی انجام شده با مسئولان شهرستان‌ها، در هر یک از محورها روستاهایی را جهت تخلیه آب و پاکسازی در نظر گرفته‌ایم و به کمک همکاران و نیروهای جهادی و با یاری خداوند متعال این کار را تا پایان ادامه می‌دهیم.

فروکش سیلاب در بخش مرکزی اهواز / راه روستای سیدیدیم هنوز قطع است

بخشدار مرکزی اهواز با اشاره به فروکش سیلاب در این بخش، گفت: در حال حاضر تنها راه ارتباطی روستای سید یدیم قطع است.

علی بلمچی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت روستاهای بخش مرکزی اهواز اظهار کرد: این بخش به علت محاصره شدن بین سه رودخانه کرخه، دز و کارون تحت تأثیر سیلاب قرار گرفت.

بلمچی ادامه داد: با فروکش سیلاب در این بخش، در حال حاضر از ۳۲ روستای بخش مرکزی اهواز تنها راه ارتباطی روستای سید یدیم قطع است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اهالی روستاهای بخش مرکزی اهواز به منازل خود بازگشته‌اند و تنها چند خانوار که بابت دریافت خسارات خود نگران هستند و تصور می‌کنند که اگر در اردوگاه بمانند خسارات خود را دریافت می‌کنند، حاضر به برگشت به منازل خود نیستند اما در تلاش هستیم این خانوارها به منازل خود برگردند.

بخشدار مرکزی اهواز گفت: یکی از مشکلاتی که اکنون وجود دارد این است که منازل و خیابان‌های این بخش کثیف هستند و به پاکسازی نیاز دارند. همچنین جاده‌های دسترسی روستایی زیر آب رفته بودند و ۵۰ درصد تخریب شده‌اند که نیاز به اصلاح و بازسازی اساسی دارند. برخی از جاده‌ها که دچار شکستگی بودند تنها به صورت موقت ترمیم شدند.

بلمچی گفت: همچنین برق، گاز و آب روستاها تأمین شده است اما با توجه به اینکه تأسیسات آبفا مشکل پیدا کرده، آب شرب روستاها قطع و وصل می‌شود که اقدامات لازم در حال انجام است.

تلاش برای جلوگیری از ورود سیلاب طلائیه به خرمشهر

سرپرست فرمانداری خرمشهر با بیان اینکه آمادگی مقابله با ورود سیلاب از سمت طلائیه وجود دارد، گفت: اقدامات جهت هدایت سیلاب به بیابان‌ها و دشت‌های اطراف در حال انجام است.

کورش مودت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: میزان روان‌آب جاری به سمت خرمشهر در پی شکسته شدن سیل‌بند ملیحان حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب بر ثانیه بوده است اما با تلاش، این سیلاب به دشت‌ها هدایت شد و از این ناحیه خطری خرمشهر را تهدید نمی‌کند.

وی افزود: همچنین سیل‌بندهای روستاهای غرب کارون تقویت شده و مشکلی نداریم و سه‌راهی حسینیه نیز تحت کنترل است.

مودت گفت: در حال حاضر سیلاب از سمت طلائیه خرمشهر را تهدید می‌کند اما سیل‌بندها در این منطقه احداث شده‌اند و مقرر شده که آب به سمت بیابان‌های اطراف هدایت شود. همچنین در صورت نیاز سیلاب به سمت پایین‌دست هدایت می‌شود تا از طریق اروندرود به دریا وارد شود.

سرپرست فرمانداری خرمشهر بیان کرد: با اقدامات انجام شده آمادگی کامل برای مقابله با خطر ورود سیلاب از سمت طلائیه وجود دارد و جای نگرانی نیست. این آمادگی را داریم که با بحران سیلاب مقابله و از وارد کردن آسیب به خرمشهر جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه بحران کنترل سیلاب در خرمشهر دو تا سه ماه دیگر ادامه دارد، گفت: کنترل و هدایت آب‌های رها شده به سمت خرمشهر دو تا سه ماه دیگر ادامه خواهد داشت البته این کار در جاهای دیگر نیز همین زمان را می‌برد.

ادامه دارد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین