کد خبر: ۲۶۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۰
بارش‌های شدید باران در ماه گذشته باعث شده که خاک‌ها و سنگ‌هایی که روی کوه‌ها قرار دارند، هرلحظه آماده ریزش به سمت پایین باشند و به این دلیل که روستاهای ایران در دامنه کوه‌ها قرار دارند، چنین اتفاقی می‌تواند پیامدهای ترسناکی به همراه داشته باشد. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که هم اکنون در استان‌های لرستان ۹۲ روستا، در گلستان بیش از ۲۰ روستا و در خراسان شمالی حدود ۵ روستا در خطر زمین‌لغزش هستند.
 گزارش‌های‌ رسمی نشان می‌دهند که صدها روستای ایران‌ در خطر زمین‌لغزش هستند.

به گزارش خبرآنلاین، بارش‌های شدید باران در ماه گذشته باعث شده که خاک‌ها و سنگ‌هایی که روی کوه‌ها قرار دارند، هرلحظه آماده ریزش به سمت پایین باشند و به این دلیل که روستاهای ایران در دامنه کوه‌ها قرار دارند، چنین اتفاقی می‌تواند پیامدهای ترسناکی به همراه داشته باشد. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که هم اکنون در استان‌های لرستان ۹۲ روستا، در گلستان بیش از ۲۰ روستا و در خراسان شمالی حدود ۵ روستا در خطر زمین‌لغزش هستند.

در همین میان بهمن اکبری، رییس گروه زمین لغزش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به «خبرآنلاین» گفته است: «زمین‌لغزش قابل تثبیت است اما هزینه‌هایش متفاوت است. برای مثال ممکن هزینه تثبیت یک شیب ۵۰۰ میلیارد تومان باشد، هزینه تثبیت منطقه دیگری ۲میلیارد باشد. در کنار این اقدامات شیب‌ها باید حتما پایش هم بشوند تا متوجه شویم اقداماتمان کافی بوده یا نه.»

مهدی معتق، استاد مرکز علوم تحقیقات زمین دانشگاه لایبنیتز هانوفر آلمان نیز به «خبرآنلاین» گفته است: «هیچ‌وقت برای انجام چنین اقداماتی دیر نمی‌شود، مسئله این است که ریشه این بحران باید شناسایی شود و بعد اقداماتی در این رابطه انجام شود. در آلمان برنامه احیا و محافظت ازجنگل‌ها که حدود یک سوم مساحت آن را می‌پوشاند یکی از معیارهای اصلی توسعه پایدار در این کشور صنعتی است. توجه داشته باشید تمام جنگل‌هایی که امروز در آلمان ملاحظه می‌کنید همه دست کاشت هستند، دست کاشت‌هایی که بر اساس همان الگوی طبیعی کاشته شده‌اند. برای مثال  در سال ۲۰۱۷ جهت کاهش خطر سیل در هامبورگ مقامات مسئول تصمیم گرفتند به جای اجرای برنامه‌های سازه‌ای مانند  بالا بردن ارتفاع دیوار حائل اطراف رودخانه و یا زدن سد بر روی رودخانه Elbe،  قسمتی از فضای قبلی رودخانه را به آن برگرداندند. جلوگیری از دخالت‌های مخرب مهندسی و استفاده از روش‌های غیر سازهای متناسب با محیط، یکی از بهترین و اقتصادی ترین روش‌ها برای کاهش خطرپذیری در برابر پدیده هایی مانند سیل و رانش زمین هستند.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین