کد خبر: ۲۶۱۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
علی مظفری در همایش ملی روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در اراک اظهار کرد: سالانه حدود 2 میلیون و 740 هزار نفر از کارگران جهان به دلیل بیماری‌های شغلی ناشی از حوادث فوت می‌کنند که 84 درصد مرگ های ناشی از کار به دلیل بیماری های شغلی و 16درصد به سبب حوادث مستقیم شغلی است.
مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارگاه‌های ساختمانی از پر ریسک‌ترین کارگاه‌های کشور هستند.

 علی مظفری در همایش ملی روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در اراک اظهار کرد: سالانه حدود 2 میلیون و 740 هزار نفر از کارگران جهان به دلیل بیماری‌های شغلی ناشی از حوادث فوت می‌کنند که 84 درصد مرگ های ناشی از کار به دلیل بیماری های شغلی و 16درصد به سبب حوادث مستقیم شغلی است.

وی افزود: هر ساله 340 میلیون حادثه شغلی در جهان اتفاق می افتد و در هر روز 6300 کارگر در دنیا بر اثر حوادث و بیماریهای ناشی از کار جان خود را از دست می دهند که نهایتا خسارت این گونه حوادث 2800 میلیارد دلار، معادل حداقل 4 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان است.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت آموزش در کاهش حوادث ناشی از کار و ارتقاء فرهنگ ایمنی تصریح کرد: مهمترین وظیفه بازرسان کار پیشگیری از بروز حوادث شغلی از طریق آموزش و بالا بردن سواد ایمنی کارگران است.

مظفری ضرورت همراهی کارفرمایان در دستیابی به محیط ایمن در فضای کسب و کار را مورد تاکید قرار داد و گفت: هر نوع خرج در مسیر ایمنی، هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری برای کارفرمایان محسوب می شود که آنها را از حوادث ناگوار در محیط کار دور می سازد.

وی ادامه داد: سازمان بین المللی کار با دستورالعمل هایی سعی کرده در راستای ایجاد ساختار ملی در راستای کاهش آسیب ها و خسارات مشوق ایجاد کند. در فصل 4 قانون ایمنی و کار ایران از مواد 85 به بعد، ایمنی و بهداشت کار پیش بینی شده است. این ماده شورایی را به عنوان شورای حفاظت فنی به عنوان پارلمان ملی ایمنی کار مشخص کرده و اینها مرجع تصویب آیین نامه های لازم الاجرا در کشور هستند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: با گذشت سالیان متمادی حدود 60 آیین نامه و دستورالعمل در این شورا تصویب شده که به عنوان محورهای ارتقای ایمنی کار در کارگاه های کشور مطرح است و می تواند راهنمایی برای مسئولان ایمنی و بهداشت کار در کارگاه های کشور باشد که بر مبنای این اصول اقدام به شناسایی خطر و ارزیابی ریسک در کارگاه خود کنند.

مظفری اضافه کرد: در ادوار گذشته شاید منابع و معادن کشورها به عنوان ذخایر ثروت در سطح جهان تلقی می شد اما امروزه مشهود است که منابع معدنی ذخایر قابل اتکایی برای ملل نیستند و آنچه که الان به عنوان دارایی کشورها قابلیت توجه دارد صرفا منابع انسانی است و اولین قدم برای حفظ این منابع، پایدار سازی سلامت کار در کارگاه‌ها است.

وی تاکید کرد: در این 60 آیین نامه ای که در سالیان متمادی مورد تصویب قرار گرفته چند آیین نامه به عنوان آیین نامه های محوری مطرح است که کمک به بهبود وضعیت ایمنی در کارگاه‌ها می کند و شاید مهمترین آنها، آیین نامه آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و  کارآموزان باشد که الزام می‌کند هر فردی در هر سطحی در کارگاه حضور دارد باید از آموزش های مقدماتی در این زمینه برخوردار باشد.

هدفگذاری آموزش 50 هزار کارگر ساختمانی در حوزه حوادث کار

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: یکی از مهمترین علل وجود نرخ بالای حوادث در این حوزه عدم آموزش کافی کارگران شاغل در این صنعت است چراکه الان در این بخش به دلیل خلائی که در آموزش‌ها وجود دارد یکی از پر ریسک‌ترین کارگاه‌های کشور کارگاه‌های ساختمانی هستند که در این راستا سال گذشته اقدام به انعقاد تفاهم نامه با همکاری مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار سازمان تامین اجتماعی و تشکل صنفی کارگران ساختمانی به منظور آموزش 50 هزار نفر کارگر ساختمانی در سطح کشور به صورت رایگان کردیم که برای سال جاری هدفگذاری شده است.

مظفری اضافه کرد: آمار حوادث ناشی از کار نسبت به سال گذشته 7 درصد کاهش داشته است. نرخ حوادث ناشی از کار که بر اساس 100هزار کارگر شاغل ارزیابی می‌شود بر مبنای 14میلیون کارگر بیمه شده که در بیمه تامین اجتماعی به ثبت رسیده در سال گذشته کمتر از 10هزار مورد بوده و تعداد حوادث منجر به فوت نیز کمتر از 700 نفر بوده است.

وی با اشاره به برنامه های سال جاری گفت: در سال گذشته دو اقدام اساسی در سطح ساختارسازی ارتقای ایمنی و بهداشت کار صورت گرفت که شامل مصوبه هیئت دولت در الزام پیمانکاران جهت اخذ تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و برگزاری المپیاد ملی ایمنی کار در استان کرمان برای نخستین بار بود.

دبیر شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار افزود: همایش ملی امسال برای دومین بار در استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد، همچنین این مهم از طرف دولت به سازمان بین المللی کار پیشنهاد شده که بتوانیم المپیاد جهانی ایمنی کار را در سطح کشورهای عضو سازمان بین المللی کار به صورت چندساله همزمان با همایش ایمنی و بهداشت جهانی کار جشن بگیریم.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین