|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۲۶۱۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
در این آیین‌نامه که بعد از امضاء حسین انتظامی ابلاغ شده است، چگونگی اجرایی شدن درجه‌بندی سنی فیلم‌ها و نحوه برخورد با خاطیان مشخص شده که از امروز (سه شنبه ۱۰ اردیبهشت) برای تمامی سینماها، تهیه کننده‌ها و پخش کننده‌ها لازم الاجرا است.
آیین نامه جدید درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی توسط سازمان سینمایی ابلاغ شد.

در این آیین‌نامه که بعد از امضاء حسین انتظامی ابلاغ شده است، چگونگی اجرایی شدن درجه‌بندی سنی فیلم‌ها و نحوه برخورد با خاطیان مشخص شده که از امروز  (سه شنبه ۱۰ اردیبهشت)  برای تمامی سینماها، تهیه کننده‌ها و پخش کننده‌ها لازم الاجرا  است.

نوجوانان ، پیشگیری از هرگونه آسیب به مخاطبان اعم از کودکان  اخلاقی و باورهای اجتماعی و جوانان بر اساس موازین تربیتی به عنوان ضرورت صنعت تصویر شناخته می‌شود، اهمیت این موضوع بدان خاطر است که گاه نمایش رفتار و گفتار شخصیت‌های منفی و ترس و مضامین مشابه هستند، برای رخدادهایی که متضمن خشونت برخی گروه‌های سنی نامناسب است، لذا اطلاع رسانی، طبقه بندی آثار و توصیه‌های آگاهی بخش با انواع روش‌ها ضروری به شمار می رود. نظام درجه بندی سنی فیلم‌ها یا بد بودن محتوای آثار نبوده و صرفا هدایتگر مخاطبان در تشخیص مطابقت آثار با موازین تربیتی و روحی روانی می‌باشد و به همین منظور تبیین و ابلاغ  می‌شود.
 
فصل اول: ضرورت های درجه بندی سنی : نمایش مواردی ممکن است موجب تاثیر نامناسب بر مخاطبین مختلف و لزوم اعمال درجه بندی سنی بر فیلم‌ها شود که این موارد به شرح زیر است: عرفی و مذهبی، ارزیابی تمامیت فیلم با معیارهای فرهنگی یک جامعه با هدف بدآموز نبودن آثار برای تمامی گروه‌های سنی هدایت گروه‌های سنی ناتوان از درک نادرستی  فعالیت‌ها.

 ۲.پرهیز از نمایش تبعیض قومی، نژادی، جنسیتی و مذهبی، ۳.جسمی وجنسی و نیز پیشگیری از نمایش معلولیتهای ذهنی، حرکات و الفاظ رکیک و نامناسب برای کودکان و نوجوانان۴.حمایت از گروه‌های سنی در معرض خطر در برابر نمایش خشونت رفتارهای هیجانی و مجرمانه، خونریزی، افسار گسیخته مانند استفاده از اسلحه گرم یا سرد،خودکشی، خودآزاری و غیره ۵. جلوگیری از تاثیرگذاری مثبت نمایش مصرف مشروبات الکلی سیگار و مواد مخدر با تاکید بر پرهیز از  آموزش تولید این گونه مواد ۶. جلوگیری از ایجاد ذهنیت منفی نسبت به گویش، آداب و زبان فرهنگ‌های مختلف.

    فصل دوم:   درجه بندی سنی

    ماده۲: براساس ماده یک ایندستورالعمل و با توجه  تاثیر پیام‌های مستقیم و غیر مستقیم فیلم‌ها و فضا کلی آثار بر گروه‌های سنی مختلف، درجه‌بندی سنی به تشخیص شورای صدور پروانه نمایش صورت می‌گیرد و این درجه بندی در متن پروانه نمایش درج می‌شود.

    تبصره: بدیهی است که تماشای فیلم‌هایی که مشمول درجه بندی مندرج در این دستورالعمل نباشند برای تمامی گروه‌های سنی آزاد است.

    ماده۳:  درجه بندی سنی فیلم‌ها به شرح زیر است:

    گروه۹+ :این فیلم دارای الفاظ یا صحنه های نامناسب برای کودکان است و تماشای آن برای کودکان زیر ۹ سال توصیه نمی شود.

    گروه ۱۲+ : این فیلم دارای صحنه‌های نسبتا خشونت آمیز یا دلهره آور یا استعمال دخانیات و یا الفاظ نامناسب است و تماشا آن برای افراد زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود.

    گروه ۱۵+ : این فیلم دارای صحنه‌های خشونت آمیز، ترسناک یا استعمال مواد مخدریاروابط خلاف عرف جامعه و  یا زبان تند و نامناسب است وتماشای آن برای افراد زیر ۱۵سال توصیه نمی‌شود.

    گروه ۱۸+ : این فیلم دارای صحنه های افراطی از خشونت یا صحنه های استعمال مواد مخدر یا صحنه هایی تداعی کننده روابط زناشویی و یا الفاط و حرکات نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

    تبصره۱: شورای پروانه نمایش می‌تواندبرحسب مورد،گزینه‌های مندرج در هریک از گروه‌های سنی مطروحه در ماده ۲ را برای درج در پروانه نمایش گزینش کند.

    تبصره۲:برای درجه بندی(۱۸+) مدیران سینما مکلف به جلوگیری از حضور افراد زیر ۱۸ سال به سالن‌های سینما هستند و در سایر درجه بندی‌ها مسئولیت اجرا بر عهده والدین یا همراه بزرگسال  است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین