|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۲۶۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴
همانطور که در سخنان رهبر انقلاب بدان اشاره شد، قاتل روحانیِ همدانی در صفحه اینستاگرام با چهار نوع اسلحه تصاویری از خود منتشر کرده است که مقابله با اینگونه موارد وظیفه نیروی انتظامی است. سوال این است که اگر فضای مجازی رصد می‌شود، آیا اهمال‌کاری برای برخورد با مجرم را شاهد بوده‌ایم؟
   «سکوت کن، هیچی نگو، وقتش شد رحم نکن.» این یکی از جملات تهدیدآمیزی بود که عامل قتل جنجالی طلبه همدانی در پیج اینستاگرامش منتشر کرد؛ مرد جوانی که خود را مرید و ادامه‌دهنده راه وحید مرادی می‌دانست و در شبکه مجازی قدرت‌نمایی‌های زیادی می‌کرد. شروری که طرفدارهای زیادی پیدا کرده بود و درست مثل وحید مرادی نوچه‌هایش گوش به فرمان او بودند. بعد از این اعتراف در اینستاگرام، بهروز داشت فرار می‌کرد که پلیس به این کری‌خوانی‌ها و قدرت‌نمایی‌هایش مجالی نداد و درست هنگام فرار او را زمینگیر کرد. قاتل این طلبه روحانی وقتی نخواست تسلیم شود، با شلیک پلیس از پا درآمد. با مرگ این قاتل معمای این جنایت جنجالی همچنان بی‌جواب ماند. پلیس با دستگیری همدستان دیگر قاتل در حال تحقیق بر روی این پرونده است.

صبح روز شنبه، هفتم اردیبهشت ماه، بود که مصطفی قاسمی یک طلبه چهل‌وسه ساله هنگام خروج از حوزه علمیه در کوچه آخوند در خیابان شهدای همدان بر اثر تیراندازی افرادی ناشناس در مقابل چشم مردم جان باخت. به گفته شاهدان سرنشینان یک خودروی ٢٠٦ مدتی را در آن اطراف پرسه می‌زدند و درنهایت هنگام خروج این روحانی یکی از آنها از خودرو پیاده شده و تیراندازی کرده بود. مصطفی قاسمی که از ناحیه سر با شلیک دو گلوله زخمی شده بود، جان خود را از دست داد و شهید شد. بلافاصله تحقیقات تیم پلیس بر روی این پرونده جنایی حساس آغاز شد و ماموران خیلی زود قاتل این روحانی را شناسایی کردند. بهروز حاجیلو از شرورانی بود که در پیج اینستاگرام خود هم قدرت‌نمایی کرده و به این جنایت اقرار کرده بود. کامنت‌ها و نوشته‌هایی که در پیج بهروز بود نشان می‌داد او مرید و ادامه‌دهنده راه وحید مرادی، شرور معروف تهرانی، بوده و در چند پست از او تعریف کرده بود. بهروز همچنین جملاتی در رابطه با قتل و کشتن و رحم‌نکردن به بقیه هم در پیج اینستاگرامش منتشر کرده بود. او پس از پیام به دوستان و هوادارانش قصد فرار داشت اما مأموران انتظامی همدان که در تعقیب او بودند، ساعت ٥ صبح دیروز او را شناسایی کرده و در منطقه دستور ایست دادند که با عدم توجه او به دستور پلیس و هنگام تیراندازی کشته شد. زمانی که ماموران پلیس به این قاتل دستور ایست دادند، او به جای تسلیم‌شدن، سلاح کلاشینکفی را که در زیر کاپشن مخفی کرده بود، خارج و شروع به تیراندازی به پلیس کرد. او با حرکت به سمت کوچه و پس کوچه‌ها و شلیک تیر به مأموران قصد فرار داشت که با ضرب گلوله کشته شد. قاتل یک اسلحه و چند خشاب پر همراه داشت. همچنین در این درگیری یکی از سربازان وظیفه و یک درجه‌دار انتظامی هم زخمی شدند.

این در حالی است که چند نفر دیگر هم در این رابطه دستگیر شده‌اند و پلیس در حال تحقیق بر روی این پرونده جنایی است.



هنوز انگیزه قاتل مشخص نیست

کامران حمزه، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان، درباره این پرونده به خبرنگار «شهروند» گفت: «متهم از شروران معروف و سابقه‌دار همدان بود و چندین‌بار به جرم‌های مختلفی مانند شرارت و قدرت‌نمایی دستگیر شده بود؛ آخرین‌بار هم در سال ٩٥ از زندان آزاد شده بود. هنوز انگیزه او از این جنایت مشخص نیست اما پلیس در حال تحقیق و بازجویی از متهمان دیگر این پرونده است و به‌زودی زوایای پنهان این جنایت فاش خواهد شد. قاتل با این طلبه روحانی در یک محل یعنی در قاسم‌آباد همدان زندگی می کردند. پلیس در حال بررسی علت این موضوع است.»

قاتل را به جرم شرارت در سطح شهر چرخانده بودند

در ادامه یک روحانی اهل همدان که از دوستان مصطفی قاسمی هم بود، درباره این طلبه صحبت‌هایی را مطرح کرد و به «شهروند» گفت: «مصطفی قاسمی، امام جماعت مسجد حاج کربعلی بود و چندی پیش هم در حوزه علمیه دامغانی به عنوان مسئول کتابخانه فعالیت می‌کرد؛ هم ضارب و هم مضروب هر دو ساکن یک منطقه بودند. او سه فرزند نه، دوازده ساله و یک دختر تازه‌عروس داشت. مرد مظلومی بود و اصلا با کسی دشمنی نداشت. او را مظلومانه با یک اسلحه کلاشینکف آن هم در مقابل چشم مردم کشتند. قاتلش هر چه بود یک شرور سابقه‌دار بود که مشکل شخصی با کل روحانیون داشت. از پیج اینستاگرامش مشخص بود که با روحانیت مشکل دارد؛ ولی با این حال هنوز انگیزه‌اش از این جنایت مشخص نیست. این را می‌دانم که مصطفی قاسمی او را از قبل نمی‌شناخت و هیچ خصومت شخصی با او نداشت؛ ولی بهروز حاجیلو از شروران معروف منطقه بود و حتی یک‌بار هم به خاطر شرارت او را دستگیر کردند و او را در سطح منطقه چرخاندند. همه می‌دانند که او شرارت‌های زیادی را در پرونده خود دارد. امیدواریم هر چه زودتر این پرونده به سرانجام برسد و مشخص شود که انگیزه چه بوده است. مصطفی قاسمی از آن روحانیونی بود که بسیار متواضع بود و همیشه سعی می‌کرد با دیگران مهربان رفتار کند. یک مرد مظلوم بود و سرش به کار خودش بود اما او را بی‌رحمانه کشتند. خانواده‌اش حال خوبی ندارند و هنوز هم باورشان نمی‌شود که مصطفی دیگر نیست. دخترش تازه عروس شده بود و دو فرزند کوچک هم دارد. حالا یک خانواده داغدار و بی‌سرپرست شده‌اند.»

٦ ابهام در پرونده قتل روحانی همدانی

١- افراد حاضر در محل به خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی گفته‌اند: ضاربان دونفر با لباس پلنگی و شبه‌نظامی بوده‌اند که پس از پرسیدن نام این روحانی و پس از اطمینان از هویت وی او را مورد هدف قرار دادند و با شلیک دو گلوله وی را از پای درآوردند و بلافاصله با یک دستگاه خودروی ۲۰۶ از محل گریختند. آنان چرا لباس شبه‌نظامی پوشیده‌اند؟ چرا آنان نام روحانی را پرسیده‌اند و آیا از قبل با او آشنایی داشته‌اند یا در مورد او دستورالعملی دریافت کرده‌اند؟

٢- گفته شده بهروز حاجیلو در اینستاگرام خود اعتراف کرده که این روحانی را کشته است. طبق گزارش روزنامه جمهوری اسلامی این قتل ساعت ۱۳ به وقوع پیوسته و آن اعتراف به قتل نیز حدودا ساعت ۱۲ونیم ظهر در اینستاگرام قرار گرفته بود که تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. با این سرعت یا حتی نیم‌ساعت قبل از تیراندازی خبر قتل را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت. آیا احتمال دارد که اینستاگرام قاتل هک‌شده باشد؟

٣- گویا پیجِ اینستاگرامِ قاتلِ روحانیِ همدانی هنوز فعال است و پُست منتشر می‌کند! جالب این است که تا به‌حال ده‌ها‌ هزار اراذل‌واوباش صفحه این قاتلِ جانی را فالو کرده‌اند! رئیس پلیس فتا به ایرنا گفته، عکس‌های مسلح قاتل پس از حادثه آپلود شده، جالب نیست؟

٤- همانطور که در سخنان رهبر انقلاب بدان اشاره شد، قاتل روحانیِ همدانی در صفحه اینستاگرام با چهار نوع اسلحه تصاویری از خود منتشر کرده است که مقابله با اینگونه موارد وظیفه نیروی انتظامی است. سوال این است که اگر فضای مجازی رصد می‌شود، آیا اهمال‌کاری برای برخورد با مجرم را شاهد بوده‌ایم؟

٥- با توجه به شناختی که نیروی انتظامی از قاتل و اخلاقیات او با مراجعه به پرونده و سوابقش در اختیار داشته، آیا نحوه دستگیری او می‌توانست زودتر انجام شود که منجر به قتل او نشود؟

٦- در مورد فعالیت‌های تبلیغی، دینی و قومیتی روحانی همدانی و دلایل احتمالی کینه‌ورزی و برنامه‌ریزی برای قتل او تاکنون هیچ اطلاعاتی در دسترس رسانه‌ها قرار نگرفته است. آیا می‌توان سر نخ‌هایی را از مقتول برای شناسایی دلایل قاتل پیدا کرد؟







منبع:شهروند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین