کد خبر: ۲۶۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
در پی دیدار سران کره شمالی و روسیه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، پیشنهاد احیای یک رویکرد چند جانبه برای مذاکرات خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ را مطرح کرد که پیشتر با شکست مواجه شده بود.
 به دنبال درخواست روسیه برای احیای رویکرد چند جانبه در مذاکرات خلع سلاح کره شمالی، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده، علاقه چندانی برای پیوستن به کشورهای دیگر در این مذاکرات ندارد و ترجیح می دهد که به تنهایی با پیونگ یانگ گفت و گو کند.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتد پرس تصریح کرد: «واشنگتن تلاشی برای حذف دیگر کشورها از مذاکره با کره شمالی نمی کند اما مذاکرات چند ملیتی با کره شمالی به منظور خلع سلاح هسته ای این کشور را ترجیح نمی دهد.
بولتون با اشاره به تمایل «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای برگزاری دور سوم از مذاکرات آمریکا و کره شمالی گفت: «من فکر می کنم «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی تاکنون خواستار یک دیدار رو در رو با آمریکا بود که آن را به دست آورده است.»

در پی دیدار سران کره شمالی و روسیه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، پیشنهاد احیای یک رویکرد چند جانبه برای مذاکرات خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ را مطرح کرد که پیشتر با شکست مواجه شده بود.

به گفته پوتین، کیم در صورت اعطای تضمین های امنیتی تحت یک توافقنامه چند ملیتی، از ادامه ساخت سلاح هسته ای خود دست خواهد کشید.

آمریکا، کره شمالی، چین، کره جنوبی، روسیه و ژاپن مذاکرات به اصلاح شش جانبه خود را در سال 2003 میلادی آغاز کردند.

کره شمالی ماه سپتامبر سال 2005 میلادی توافق پایان دادن به ساخت سلاح هسته ای خود در ازای منافع امنیتی، اقتصادی و انرژی را پذیرفت. اما اختلافات میان واشنگتن و پیونگ یانگ در مورد تحریم های مالی اعمال شده توسط آمریکا علیه کره شمالی باعث شد تا پیش از انجام نخستین آزایش موشکی در سال 2006 مذاکرات شش جانبه این کشورها متوقف شود.

دو نشست پیشین ترامپ و کیم که در سنگاپور و سپس هانوی برگزار شد هیچ کمکی به پیشرفت در خلع سلاح هسته ای کره شمالی نکرده است؛ کیم در روسیه، واشنگتن را به دلیل رویکرد یک جانبه و خودخواهانه در هانوی مورد انتقاد قرار داد که موجب یک بن بست دیپلماتیک شده است.

جان بولتون از تمایل ترامپ برای برگزاری نشست سوم با رهبر کره شمالی خبر داد و گفت: «ترامپ تمایلی به پیشرفت قدم به قدم در خلع سلاح هسته ای کره شمالی ندارد، رویکردی که در آن پیونگ یانگ در ازای برداشتن قدمی در راستای این خلع سلاح از برخی تحریم ها رهایی یابد.»
به عقیده بولتون تمامی افرادی که پیشتر تلاش می کردند تا قدم به قدم به پیشرفت دست یابند شکست خورده اند؛ کیم و پدرش از تحریم ها رهایی یافته اند و به تعهدات خود مبنی بر خلع سلاح هسته ای کشورشان عمل نکردند.

ترامپ پیشتر برای برگزاری سومین نشست با کیم اعلام آمادگی کرده بود اما جان بولتون در اظهار نظری در این باره گفته بود که نخستین قدم برای برگزاری این اجلاس، اطمینان از جدیت پیونگ یانگ و تصمیم استراتژیک آنها برای پایان دادن به تولید سلاح هسته ای است.

ایرنا نوشت:«چو سان هویی» معاون وزیر امور خارجه کره شمالی در یک مصاحبه خبری در پاسخ گفت: « اظهارات بولتون مرا متعجب کرده است که آیا این سخنان ناشی از عدم درک اهداف رهبران آمریکا و کره شمالی بوده است یا فقط سعی داشته است با حس خاصی از طنز صحبت کند.»

وی سخنان بولتون را بی معنی خوانده و او را نابینا و فاقد درک خواند.

معاون وزیر امور خارجه کره شمالی همچنان هشدار داد که اگر آمریکا چنین اظهاراتی را دوباره تکرار کند به هیچ وجه برای روابط دو کشور مناسب نخواهد بود.

کره شمالی همچنین اعلام کرد که به هیچ وجه خواهان مذاکره با «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیست و از آمریکا خواست تا در مذاکرات بعدی فردی بالغ تر و عاقل تر جایگزین وی شود.

'کیون جونگ گون' مدیرکل امور آمریکایی وزارت امور خارجه کره شمالی، پیشتر پمپئو را به ناکامی در درک موقعیت پیونگ یانگ و به هم ریختگی مذاکرات هسته ای آمریکا و کره شمالی متهم کرد.

وی گفته نگران است که بار دیگر پمپئو در این مذاکرات شرکت کرده و مذاکرات را به سرنوشت نافرجام و مبهم مذاکرات گذشته تبدیل کند.

دومین نشست رهبران آمریکا و کره شمالی، 27 و 28 فوریه 2019 در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شد، اما این نشست به دلیل خود خواهی های ترامپ بدون دستیابی به هیچ گونه توافقی پایان یافت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین