|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۲۶۰۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
همانند جنایات سابق رژیم سعودی، این بار نیز تنها چند روز بعد از سفر نخست وزیر عراق به عربستان سعودی، رژیم سعودی این بار در داخل کشور، مرتکب جنایت تازه علیه شیعیان احسا، قطیف و مدینه منوره شده و همین امرخشم عراقی ها را از سیاست خباثت آلود سعودی ها دو چندان کرده است.
همانند جنایات سابق رژیم سعودی، این بار نیز تنها چند روز بعد از سفر نخست وزیر عراق به عربستان سعودی، رژیم سعودی این بار در داخل کشور، مرتکب جنایت تازه علیه شیعیان احسا، قطیف و مدینه منوره شده و همین امرخشم عراقی ها را از سیاست خباثت آلود سعودی ها دو چندان کرده است.

به گزارش ایرنا، اعدام 37 بیگناه سعودی که 33 تن از آنها از شیعیان احساء، قطیف و مدینه نوره و 4 تن مابقی از اهل سنت هستند، همانند سناریوی سفر قبلی «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر به ریاض در 8 مرداد96 که متعاقب آن کشتار اهالی «العوامیه» را در عربستان سعودی به دنبال داشت، این جنایت نیز چند روز بعد از سفر «عادل عبدالمهدی» به عربستان سعودی اتفاق افتاده است.

گرچه جریان ها و رهبران سیاسی عراق به دلایل پاره ای معذوریت های داخلی از جمله عدم اثر گذاری بر روند رو به رشد روابط بین بغداد و ریاض از اشاره به این موضوع خودداری کرده، اما این دیدگاه در سطح شبکه های اجتماعی به طور گسترده ای مطرح است.

بر اساس این گزارش، رژیم سعودی برای اطمینان دادن به وهابی های داخل، تنها چند روز بعد از بازکردن درهای کعبه به روی «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق، مرتکب این جنایت شده تا به وهابی های سعودی اطمینان دهد که رابطه با عراق فقط قضیه سیاسی است و بحث عادی سازی روابط مشمول شیعیان نمی شود.
این اقدام همچنین چند روز پس از آن صورت گرفت که رئیس مجلس شورای عربستان در سفری که تاریخی خوانده شد به بغداد آمد و در اجلاس روسای پارلمان های همسایگان عراق شرکت و سخنرانی کرد.
هر چند تعمد وی بر این که نام عبدالمهدی را بدلایل باورهای وهابی 'عبدالهادی' قرائت کند نیز در همان موقع باعث طرح سوالاتی در خصوص عدم تغییر رویکرد خصمانه سعودی نسبت به عراق و شیعیان شده بود.
اما جناح ها و رهبران سیاسی عراق طی چند روز گذشته بدون اشاره به این موضوعات، در عین حال اعدام این افراد بیگناه را مصادق جنایت دانسته و از سکوت جامعه جهانی نسبت به آن به شدت انتقاد کرده اند.
در این راستا ائتلاف «الفتح» یکی از بزرگترین فراکسیون پارلمان عراق و نزدیک به الحشد الشعبی دربیانیه ای اعلام کرده است که اعدام 37 شهروند سعودی مصادق یک رفتار فرقه ای است.
«احمد الاسدی» سخنگوی ائتلاف الفتح در بیانیه اش گفته است که با شدیدترین عبارات جنایت اعدام 37 شهروند از اهالی قطیف را محکوم می کنیم و آن را جنایتی در حق انسانیت می دانیم.
وی خاطرنشان ساخته است که این اقدام رژیم سعودی یک اقدام کاملا فرقه ای و هدف گیری آشکار پیروان یک مذهب است و روز به روز رویکرد وحشیانه این رژیم را علیه شیعیان و هویت شیعه در سرزمین جزیره العرب (عربستان سعودی) نشان می دهد.
وی گفته است که زنجیره اعدام شخصیت های شیعه در «جزیره العرب» را باید در چارچوب ترورهای سیاسی سازمان یافته قرار داد که هدف از آن، خاموش کردن صدای ظلم ستیزی و نارضایتی است.
الاسدی از جامعه جهانی خواسته که در برابر این اقدامات وحشیانه رژیم سعودی بایستند و افزوده است که اعدام این 37 نفر مسیر ظلم ستیزی و مخالفت با استبداد را همواره کرده و خون این شهیدان به شمشیرهایی در برابر این طاغوت ها تبدیل شده و خواب شب آنها را آشفته خواهد کرد.
وی از سازمان ملل و جامعه جهانی و نهادهای مدافع حقوق بشر خواسته است که این جنایت زشت را محکوم کنند.
قائم مقام تشکیلات بسیج مردمی (الحشد الشعبی) نیز در واکنش به این جنایت گفته است که به اینگونه کشتارها و اعدام های جمعی از سوی رژیم سعودی عادت کرده ایم.
«ابومهدی المهندس» در آیین سالروز شهادت «شیخ کریم الخاقانی» از فرماندهان برجسته الحشد الشعبی که در جنگ با گروه تروریستی داعش به شهادت رسید اضافه کرده که به جامعه جهانی گلایه داریم زیرا می بایست وقوع این گونه جنایت ها را ممنوع و جلوی آن را بگیرد.
وی تاکید کرد که اعدام های اتفاق افتاده بدون محاکمه عادلانه و فارغ از هرگونه شفاف سازی صورت گرفته است.
مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در بیانیه جداگانه ای اعدام این 37 شهروند سعودی را که اغلب آنها از پیروان مذهب شیعه هستند محکوم کرده و از جامعه جهانی خواسته است که از حقوق اقلیت ها در برابر تبعیض فرقه ای و ظلم در عربستان سعودی حمایت کند.
مجلس اعلای اسلامی عراق ضمن اعلام محکومیت این اعدام ها و حکم های شدید صادر شده افزوده است که احکام صادره فاقد هرگونه معیارها عدالتخواهی و شفافیت و در برگیرنده روح انتقام جویی است.
همچنین جنبش «بشائر الشبابیه» (مژده های جوانی) خواهان تحقیق بین المللی در خصوص اعدام 37 شهروند سعودی شده است.
براساس بیانیه این گروه، این اعدام ها، جنایت دیگری است که به فهرست جنایات رژیم ارتجاعی سعودی در حق جمعی از علما، اندیشمندان و آزادگان این سرزمین افزوده می شود.
بیانیه اضافه کرده است که افراد اعدام شده هیچ گناهی نداشته اند جز اینکه با ظلم و مصادره حقوق از سوی جلادان سعودی مخالفت کرده اند.
جنبش بشائر الشبابیه از جامعه جهانی خواسته است که رژیم سعودی را تحت قیمومت قرارداده و یا به طور کامل با این رژیم مستبد و ظالم قطع ارتباط کنند.
حزب الدعوه اسلامی عراق نیز در واکنش به جنایت گفته است: اقدام سعودی در اعدام کردن مجموعه ای از جوانان استان القطیف نشانگر عمق پوچی، نفاق و جنایتکاری حاکمان این کشور است.
حزب الدعوه که دبیرکلی آن بر عهده «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق است در بیانیه اش ضمن محکومیت این جنایت بنی سعود افزوده است که پول و ولخرجی سعودی ها باعث سکوت جهان و مجامع بین المللی در برابر این جنایت شده است.
بیانیه افزود: با کمال تاسف و تاثر خبر این فاجعه بزرگ را دریافت کردیم، فاجعه ای که طی آن عده ای از جوانان القطیف به شکل ظالمانه و خصمانه ای و در واقع با هدف مبارزه با افکار اهل بیت (ع) اعدام شدند.
حزب الدعوه عراق تاکید کرد: این جنایت زشت نه تنها پرده از چهره قبیح و جنایتکار طبقه حاکم در عربستان سعودی برداشت بلکه عمق پوچی، نفاق و جنایتی که مورد نفرت و محکومیت جهان متمدن است آشکار ساخت.
جنبش نُجَبای عراق نیز ضمن درخواست برای تحقیق بین ‌المللی فوری در خصوص اعدام فجیع 37 شهروند عربستانی تاکید کرد که رژیم شرور سعودی به جنایات هولناک عادت دارد.
این گروه مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه ای، اعدام فجیع 37 شهروند معترض عربستانی توسط رژیم سعودی را به ‌شدت محکوم کرده است.
در بیانیه النجباء، پادشاهی سعودی رژیمی «شرور» توصیف شده است که به ارتکاب جنایات هولناک عادت دارد و آخرین نمونه آن، اعدام 37 شهروند بی‌گناه عربستانی به بهانه فتنه مذهبی و اخلال در امنیت ملی می‌باشد.
نجبا تاکید کرده است: اقدام غیرانسانی آل‌سعود که در شهرهای ریاض، مکه مکرمه، مدینه منوره، الشرقیه، القصیم و عسیر به اجرا گذاشته شد، هیچ نسبتی با اسلام، حقوق‌بشر و عرف بین‌الملل ندارد.
شورای سیاسی مقاومت اسلامی نجبا در انتهای بیانیه، از سازمان‌های حقوق‌ بشری و همه آزادگان جهان خواسته است که به مسوولیت خود در افشای جنایات بنی ‌سعود عمل کرده و فورا زمینه تحقیق بین‌المللی در خصوص جنایت اخیر را فراهم سازند.
اما گروه مقاومت اسلامی «عصائب اهل الحق» در بیانیه ای اعلام کرده است که در حالی که رژیم سعودی می کوشید بر چهره وحشی فرقه گرایش، نقاب زیبایی بزند اما این جنایت جدید بار دیگر چهره وحشی این رژیم را آشکارتر کرده است.
عصائب اهل الحق به دبیرکلی «شیخ قیس الخزعلی» افزوده است که اعدام 37 شهروند سعودی که 32 تن آنها از اهالی قطیف هستند، دلیل روشن دیگری بر تروریست بودن این رژیم و خاندان بنی سعود است.
در بیانیه با تاکید بر اینکه رژیم سعودی نمی تواند از رویکرد تروریستی خود دست بکشد، خواستار دخالت فوری جامعه جهانی، سازمان ملل و اتحادیه عرب در این قضیه شده است.
در شبکه های اجتماعی عراق نیز از اعدام 37 شهروند سعودی به عنوان روز 'سه شنبه' خونین یاد کرده اند و طبق گزارش ها برخی از افراد اعدام شده در زمان دستگیری جزو کودکان و زیر سن قانونی بوده اند.
وزارت کشور عربستان سعودی روز سه شنبه گذشته اعدام این افراد بیگناه را طی بیانیه ای اعلام کرد.
علاوه بر عراق تعدادی از کشورها و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر این جنایت تازه بنی سعود را محکوم کرده اند اما دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا که پیشتر از رژیم سعودی بعنوان گاو شیر ده آمریکا یاد کرده بود، نسبت به جنایت تازه این رژیم نیز سکوت اختیار کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین