|
|
امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۸
کد خبر: ۲۶۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک درباره اهمیت مصرف ویتامین K اظهار کرد: ویتامین K عمدتا به عنوان ویتامین ضد انعقادخون شناخته می‌شود زیرا نقش مهمی در این زمینه دارد.
 فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک درباره اهمیت مصرف ویتامین K اظهار کرد: ویتامین K عمدتا به عنوان ویتامین ضد انعقادخون شناخته می‌شود زیرا نقش مهمی در این زمینه دارد.

وی افزود: کمبود ویتامین K در بدن به ندرت اتفاق می‌افتد، زیرا منابع غذایی زیادی حاوی این ویتامین هستند. البته در افرادی که سوء جذب چربی دارند، از آنتی‌بیوتیک‌ها به مدت طولانی استفاده می‌کنند یا مبتلا به بیماری‌های کبدی هستند کمبود ویتامین K دیده می‌شود.

وحید بیان کرد: برخی از باکتری‌های روده می‌توانند ویتامین K تولید کنند و اگر فردی از آنتی بیوتیک‌ها به مدت طولانی استفاده کند باعث خواهد شد این ویتامین‌ها از بین بروند و ویتامین K تولید شده به حد کافی نباشد.

خونریزی‌های زیر جلدی نشانه چیست؟
این دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت: عمده‌ترین علامت کمبود ویتامین K در بدن خونریزی است؛ فردی که مبتلا به کمبود ویتامین K است خونریزی‌های زیر جلدی دارد که موجب بروز کم‌خونی می‌شود.

وی افزود: علامت دیگر کمبود این ویتامین در بدن طولانی شدن زمان انعقاد خون (هیپو پروترومبینمی) است. در نوزادانی که تازه متولد شده‌اند، مخصوصا آنهایی که نارس هستند هیپو پروترومبینمی دیده می‌شود که دلیل آن را می‌توان کم بودن انتقال جفتی ویتامین K دانست.

وحید اظهار کرد: از طرفی چون روده نوزادی که به دنیا می‌آید به طور طبیعی کامل نشده است که بتواند ویتامین K تولید کند، کمبود این ویتامین در نوزادان دیده می‌شود.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت: برای پیشگیری از کمبود ویتامین K در نوزادان، تجویز و تزریق داخل عضلانی منادیون که فرمی سنتتیک از ویتامین K است انجام می‌شود.وی بیان کرد: تاکنون مسمومیتی از مصرف ویتامین K گزارش نشده است، ولی انجام برخی آزمایش‌ها بر روی موش نشان می‌دهد مسمومیت با این ویتامین موجب کم خونی همولیتیک می‌شود.

وحید افزود: البته مسمومیت ویتامین K در نوزادان یرقان شدید را ایجاد می‌کند.وی اظهار کرد: علاوه بر اینکه بدن این ویتامین را تولید می‌کند در منابع گیاهی مثل اسفناج، کلم بروکلی، مارچوبه، کلم، لوبیاسبز، کاهو و هویج ویتامین K به وفور یافت می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین