|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۲۶۰۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
با بررسی داده‌های گمرک امارات عربی متحده از میزان واردات طلا از آفریقا و همچنین ارقام ثبت‌شده در صادرات طلا از این کشورها، می‌توان تخمین زد که حجم عظیمی از این فلز گرانبها درحال قاچاق‌شدن از آفریقاست.
 با بررسی داده‌های گمرک امارات عربی متحده از میزان واردات طلا از آفریقا و همچنین ارقام ثبت‌شده در صادرات طلا از این کشورها، می‌توان تخمین زد که حجم عظیمی از این فلز گرانبها درحال قاچاق‌شدن از آفریقاست.

به گزارش فارس، قاره آفریقا به‌دلیل بهره‌مندی از منابع و ذخایر غنی سنگ‌های گرانبها از دیرباز مورد استعمار و استثمار قدرت‌های غربی بوده و همین مسئله نه تنها باعث عقب‌ماندگی کشورهای این منطقه شده بلکه ثروت‌های آنها هر روز بیش از پیش جیب غربی‌ها را پر می‌کند.

خبرگزاری «رویترز» در گزارش تحقیقی جدید خود به بررسی قاچاق فلز گرانبهای طلا به ارزش میلیاردها دلار از قاره آفریقا پرداخته و دریافت که سالانه این میزان طلا از طریق کشور امارات عربی متحده به سمت اروپا و ایالات متحده قاچاق می‌شود.

بررسی داده‌های گمرک نشان می‌دهد که امارات در سال ۲۰۱۶ مقدار ۴۴۶ تُن طلا به ارزش ۱۵ میلیارد دلار از آفریقا وارد کرده است. این در حالی است که حجم عظیمی از این طلاها در اسناد صادرات کشورهای آفریقایی ثبت نشده است.

پنج اقتصاددان امور تجارت بین‌الملل در مصاحبه با رویترز تاکید کردند که این مسئله نشان‌دهنده قاچاق مقادیر عظیم طلا از آفریقا، بدون پرداخت شدن مالیات آنها به کشورهای تولیدکننده است. البته هیچکس نمی‌تواند رقم دقیقی برای تمام مواد ارزشمندی که از قاره آفریقا خارج می‌شود، تعیین کند، اما رویترز در این گزارش سعی کرده رقم تخمینی برای آن به‌دست آورد.

شرکت‌های حفاری صنعتی در آفریقا می‌گویند که طلاهای استخراج‌شده را به امارات صادرات نمی‌کنند؛ این امر نشان می‌دهد که واردات طلای این کشور از طریق منابع غیررسمی انجام می شود. برخی دولت‌های آفریقایی مانند غنا، تانزانیا و زامبیا از تولید غیرقانونی طلا و قاچاق آن به دیگر کشورها در مقیاس گسترده گلایه دارند. این کار معمولا با عملیات‌های مجرمانه و با هزینه‌های بشری و محیط زیستی انجام می‌شود.

معدنچی‌های آفریقایی، که بعضا تعدادی از آنها فعالیت قانونی هم دارند، طلای استخراج‌شده را به واسطه‌ها می‌فروشند. این افراد یا شرکت‌های واسطه نیز طلا را مستقیما به خارج از این قاره منتقل می‌کنند یا آنها را با روش‌هایی که مبدأ را مشخص نکند (مانند حمل در چمدان) به دیگر کشورهای آفریقایی قاچاق می‌کنند.

جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان طلا در آفریقا است که میزان صادرات رسمی آن کسر بسیار کوچکی از میزان طلای استخراج‌شده در این کشور است. منابع محلی که خواستند نامشان فاش نشود، می‌گویند بخش بیشتری از طلاهای کنگو، به کشورهای همسایه یعنی اوگاندا و رواندا قاچاق می‌شود.

«تیه‌ری بولیکی» رئیس شرکت نظارت، ارزشیابی و مالیات بر مواد معدنی گرانبها در کنگو درباره این حجم از قاچاق طلا می‌گوید: «البته که این مسئله نگران‌کننده است ولی ما واقعا چندان اهرم فشاری برای ممانعت از آن نداریم».

داده‌های گمرکی ارائه‌شده از سوی دولت‌های آفریقایی به شرکت اطلاعاتی «کام‌ترِید» نشان می‌دهد که امارات عربی متحده، مقصد اصلی طلاهای خروجی از آفریقا است. بیشتر این طلاها در شهر «دبی» معامله می‌شود.

امارات عربی متحده در سال ۲۰۱۶ از ۴۶ کشور آفریقایی طلا وارد کرده است. از این تعداد، ۲۵ کشور اطلاعات صادرات طلا به امارات را به شرکت کام‌ترید ارائه نکرده است. این در حالی است که میزان واردات طلای امارات از آن ۲۵ کشور، بیشتر از کشورهایی است که اطلاعات خود را در اختیار کام‌ترید گذاشتند.

خبرنگار رویترز با مراجعه به مقامات گمرک دبی، از آنها درباره حجم طلای وارداتی ثبت‌نشده به امارات سوال پرسید اما به وزارت خارجه این کشور ارجاع داده شد که آنها نیز پاسخی ندادند. دفتر رسانه‌ای دولت امارات نیز با پاس‌کاری رویترز به مقامات گمرک فدرال امارات از خود رفع تکلیف کرد اما آنها نیز از پاسخگویی امتناع کردند.

طی یک دهه (از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ میلادی) سهم آفریقا در طلای صادراتی به امارات عربی متحده از ۱۸ درصد به تقریبا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد. تجارت طلا نیز حدودا یک‌پنجم تولید ناخالص داخلی امارات را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که بیشتر کمپانی‌های صنعتی بزرگ تولید‌کننده طلا در آفریقا می‌گویند به امارات صادرات نکرده‌اند. ۲۱ شرکت بزرگ حفاری در آفریقا، که مورد کوچک آن در سال ۲۰۱۸ حدود ۲.۵ تُن طلا استخراج کرده به رویترز گفتند که این فلز گرانبها را برای پالایش به دبی ارسال نکرده‌اند.

تجار آفریقایی طلا نیز تصریح می‌کنند که صادرات به دبی با حداقلِ مستندات و مدارک امکان‌پذیر است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین