|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۲۶۰۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
بسیار زیاد، برای این که اگر معیار قانون است؛ جایی که به بن‌بست خورده‌ام یا دور زده‌ام یا از موکلم بابت کاری که نمی‌توانم انجام دهم، عذرخواهی می‌کنم.
 روز گذشته جامعه حقوقی کشور یک شخصیت نام آشنا و برجسته را از دست داد. مرحوم بهمن کشاورز صبح سه‌شنبه بر اثر سکته قلبی درگذشت.

 روزنامه ایران نوشت: بهمن کشاورز متولد ۱۳۲۳ بود که سابقه ریاست بر کانون وکلای دادگستری مرکز و اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) را داشت. در رسیدگی به پرونده غلامحسین کرباسچی، بهمن کشاورز وکالت شهردار پیشین تهران را به عهده داشت. علاوه بر آن بسیاری مرحوم کشاورز را به خاطر چاپ و انتشار صدها یادداشت و مقاله و انجام مصاحبه‌های متعدد در رسانه‌ها می‌شناسند. در کنار آن آثار و تألیفات حقوقی ارزشمندی از این حقوقدان و استاد دانشگاه برجای مانده است. روزنامه ایران چندی پیش گفت‌وگویی با این چهره حقوقی کشور انجام داده بود که اکنون از نظرتان می‌گذرد:



از چه سنی علاقه‌مند به علم حقوق شدید؟

از سال پنجم دبستان؛ عوامل اجتماعی و خانوادگی و دیدن افرادی که می‌توانستند برایم الگو باشند؛ مؤثر بود. همچنین خواندن کتابی به نام جنایاتی که آمریکا را تکان داد از جمله دیگر عواملی شد که تصمیم گرفتم در پی علم حقوق باشم.

مهم‌ترین استاد حقوقی که از وی تأثیر پذیرفته اید؟

استادان بسیاری برایم سرمشق بودند ومدیون همه آنها هستم از جمله دکتر پرویز صانعی، مرحوم دکتر مهدی شهیدی و استادان بسیار زیاد دیگر.

در روابط اجتماعی چقدر پایبند حقوق هستید؟

در حدی که سعی می‌کنم به حق هیچ‌کس کوچک‌ترین خدشه‌ای وارد نکنم؛ حتی در مسائل خیلی جزئی نظیر رانندگی، جای پارک و عبور از چراغ قرمز و طبعاً هم انتظار دارم که کسی به حقوق من نیز لطمه‌ای وارد نکند.

آیا تا به حال جریمه قانونی شده اید؟

بله، فراوان، مثلاً به سبب عجله یا نداشتن جای پارک در شهری با این تعداد خودرو، جریمه شده‌ام.

برای تخفیف گرفتن هم چانه زده‌اید؟

اصلاً و ابداً!

آیا طی این سال‌هایی که در عرصه حقوقی بوده‌اید به شما پیشنهاد رشوه شده است؟

من در موضعی نبودم که به من پیشنهاد رشوه شود.

آیا خودتان به بن‌بستی خورده‌اید که برای عبور از آن باید کار غیر قانونی انجام می‌دادید و نکردید؟

بسیار زیاد، برای این که اگر معیار قانون است؛ جایی که به بن‌بست خورده‌ام یا دور زده‌ام یا از موکلم بابت کاری که نمی‌توانم انجام دهم، عذرخواهی می‌کنم.

رابطه‌تان با قضات چگونه است؟

همیشه مبتنی بر احترام متقابل بوده و بسیار به ندرت خلاف این امر صورت گرفته شده به صورتی که بسیار استثنایی بوده در حدی که بهتر است فراموشش کنم.

برخی بر این باورند که ارتباط وکیل با قاضی بسیار مهم‌تر از اشرافش به قانون است؛ نظر شما چیست؟

این مطلب را نفی نمی‌کنم؛ چرا که هر دو انسان و تحت تأثیر عواطف و احساسات هستند اما در تحلیل نهایی نتیجه بخشی چنین حالاتی بسیار به افراد بستگی دارد. مواردی بوده است که از نزدیک‌ترین دوستان قاضی حکم محکومیت گرفته‌ام ولو این که شاید بعداً موفق شده باشم که در مراحل بالاتر رأی را بشکنم؛. بر همین اساس به نظرم این دیدگاه عمومیت و کلیت ندارد.

کدام معضل حقوقی در کشور است که با رفع آن بسیاری از مشکلات حقوقی شهروندان برطرف می‌شود؟

این امر در طول زمان‌های مختلف، متفاوت است، الان بر اساس شنیده‌ها یکی از مشکلات موجود در جامعه مقوله مشارکت در ساخت است. دعاوی خانوادگی هم که منبعث از مشکلات اقتصادی است به اندازه کافی زیاد است و مسائل چک و معضل مواد مخدر از معضلات دیگر است.

مهم‌ترین پرونده حقوقی که داشته‌اید؟

پرونده کرباسچی شهردار اسبق تهران که از جهات مختلف اجتماعی و قضائی مهم بود و در امر قضائی کشور هم از نظر پایان دادن به ماجرای دادگاه‌های عام تأثیر فراوان داشت.

بارزترین خاطره‌ای که از این پرونده داشتید؟

انتظار نداشتم که این پرونده ضبط و پخش تلویزیونی و رادیویی داشته باشد و طبیعتاً روز اولی که با این مسأله برخورد کردم؛ مقداری نگران‌کننده بود ولی خیلی زود به این حالت عادت کردم و اتفاقاً تأثیرات اجتماعی و قضائی این پرونده هم عمدتاً به خاطر همین رسانه‌ای شدنش بود.

آیا با همسایه‌هایتان مشکل داشته‌اید و چگونه برطرف کرده‌اید؟

از ابتدای زندگی مشترکمان یعنی از سال ۱۳۵۰ آپارتمان نشین بوده‌ام و هرگز با همسایگانمان مشکل عمده لاینحلی نداشته‌ام؛ چرا که بر این باوریم که همه مشکلات را می‌توان با تعالی فکر، مذاکره و جستن راه حل‌های مشترک حل کرد.

چه کتابی را برای مطالعه به شهروندان پیشنهاد می‌کنید؟

کتاب کوچکی با عنوان «از پشت میز عدلیه» به نویسندگی امین تویسرکانی را پیشنهاد می‌کنم که مجموعه داستانی با محتوای طنز شیرین و فاخر است به گونه‌ای که هنگام مطالعه آن پس از سال‌ها با صدای بلند می‌خندیدم.

به نظرتان چه حقوقی است که همه مردم باید با آن آشنا باشند؟

همه حقوقی که در فصل سوم قانون اساسی در مورد مردم مقرر شده همچون حق آزادی بیان، مساوات زن و مردم، تحصیل، مسکن، مصون بودن از تجسس و…. البته در دولت دکتر روحانی منشور حقوق شهروندی نیز تدوین شد که تمامی این حقوق را به تفصیل تعریف کرده است.

شهروندان در سفرها بایستی از چه نکات حقوقی آشنایی داشته باشند؟

بسیار مراقب باشند که اگر افرادی از آنان توضیحی خواستند یا قصد بازجویی و غیره داشتند حتماً مجوز آنان را بازخواست و رؤیت کنند. حتی اگر کارت سازمانی هم ارائه شد مردم باید بسنجند که مطالبات آنان معقولانه است یا نه و در صورت تشکیک حتماً با شماره‌های رسمی سازمان‌های مربوطه تماس بگیرند. همچنین در هنگام خرید اگر نرخ و قیمت‌های نامتعارف مشاهده کردند به مقامات محلی کنترل‌کننده بازرسی و نظارتی اطلاع دهند.

آیا مسائل شخصی خودتان را توانسته‌اید با علم حقوق برطرف کنید؟

قدر مسلم آن است که همه مشکلات با علم حقوق حل و فصل نمی‌شوند و به نظرم مشکلات مختلف زندگی و مراوده با مردم با اخلاق، مماشات، نرمش و مذاکره برطرف می‌شود. حقوق و مرافعه آخرین مرحله است همچنانکه در روابط بین‌الملل و برخوردها هم جنگ و یقه‌گیری آخرین مرحله است. اول باید از دیپلماسی، مذاکره، قانع کردن یکدیگر استفاده کرد؛ اگر نتیجه نداد همچنان که در امور داخلی به عدلیه و دادگاه می‌رویم آنجا هم یا به جنگ یا به سازمان ملل متوسل می‌شویم.

چه توصیه‌ای به وکلا و دانشجویان رشته حقوق دارید؟

وکلای جوان همیشه به گونه‌ای کار کنند که خواب شب‌شان مختل نشود وگرنه متوجه باشند که یک جای کارشان عیب دارد. همچنین به جوانان توصیه می‌کنم که قبل از انتخاب رشته حقوق به این سوال پاسخ دهند که قصد دارند چه کاره شوند؟ و با تحقیق دریابند که آیا تصور و ساختار فکری که از آن دارند؛ دقیقاً همان چیزی است که می‌پندارند یا خیر.

تعریفتان از حرفه وکالت چیست؟

مبارزه برای احقاق حق مظلوم و حفظ قانون.

با توجه به این تعریف، چه نمره‌ای به وکلای کشور می‌دهید؟

با توجه به امکانات، گرفتاری‌ها و محدودیت‌هایی که وجود دارد به نظرم نمره وکلا در این زمینه ۱۹ یا ۲۰ است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین