|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۹
کد خبر: ۲۶۰۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:موافقان و مخالفان گروه ویژه مالی موسوم به FATF نقشه راه ندارند باید راهی بسازیم و برای این ام مهم نیاز به زمان داریم.
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:موافقان و مخالفان گروه ویژه مالی موسوم به FATF نقشه راه ندارند باید راهی بسازیم و برای این ام مهم نیاز به زمان داریم.

به گزارش ایرنا؛ محمد باقر قالیباف شامگاه سه شنبه در نشست تخصصی FATA و مسائل و چالش های ژئوپلیتیک ایران در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: امروز 38 کشور و اتحادیه، عضو FATA هستند و بقیه کشورها در 9 گروه کاری بعنوان همکار در این نهاد، سازماندهی شده اند و تعداد محدودی نیز نظیر ایران کشورهای غیرهمکار هستند.

وی اضافه کرد: FATA بر همه این کشورها نظارت و کنترل می کند و نظمی کاملا امنیتی، سیاسی و اقتصادی را از راه دنبال کردن نقدینگی و پول بر آنها تحمیل می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چه به FATA جواب مثبت وچه منفی بگوییم فشارها روی ایران بیشتر خواهد شد، بنابراین موضوع بله یا خیر گفتن نیست و باید دقیق تر به این موضوع مهم پرداخت.

قالیباف افزود:چه کسانی که به اف ای تی اف نظر مثبت و چه ان افرادی نظر منفی دارند،هیچ یک نقشه راهی برای کشور ندارند. یعنی کسانی که موافق پیوستن ایران به این سازمان هستند اذعان می کنند که می خواهند بهانه را از دست آمریکا بگیرند اما مطمئن نیستند که مشکلات حل می شود و کسانی هم که مخالفند می گویند با ورود به FATA تمام اطلاعات کشور را در اختیار بیگانه و دشمنان می گذاریم.

وی ادامه داد: باید راهی بسازیم و برای این مهم نیازمند زمان هستیم لذا گاهی تعلیق بهترین تصمیم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به طور مثال باید بنیه اقتصادی کشور را با تکیه بر توان داخل تقویت کنیم، مقام معظم رهبری در یک دهه گذشته روی موضوع اقتصادی تاکید کردند ولی به آن بی توجهی شده است.

قالیباف افزود: کشور در 12 سال گذشته سالی 110 میلیارد دلار درآمد داشته است ولی تراز اقتصاد کشور منفی بوده است لذا باید ساختار اقتصادی اصلاح شود.

وی با بیان این که رهبری تصمیم گیری در این موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت واگذار کرده اند، ادامه داد: در موضوع FATA همه ی سازمان و نهادهای، اشخاص حقیقی و حقوی ذینفع شامل همه بانک ها، مردم، نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی، کارشناسان، دانشگاهیان باید درگیر شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: FATA نه این قدر مشروع و قانونمند است که نتوان با آن کاری کرد و نه آن قدر ضعیف است که بخواهیم به آن بی توجه باشیم لذا هم دستگاه های اجرایی هم محیط های دانشگاهی باید به این موضوع مهم بپردازند.

قالیباف افزود: FATA ،گوشه و نشانه ای از پدیده و نظم بزرگ جهانی است که در 30 سال گذشته سازماندهی سیاسی جدیدی را رقم زده است و همه سطوح جغرافیایی را درنوردیده است و امروز با تکیه بر ابزار نوین و با هدف گذاری جدید مسیر خود را طی می کند.

وی ادامه داد: FATA تحت عنوان پولشویی و در مبارزه با مواد مخدر شکل گرفت و همیشه محوریتش را آمریکاییان و اروپاییان در دست داشته اند و تا امروز به رهبری آمریکا و کمک انگلیس اداره شده است.

قالیباف ادامه داد: اف ای تی اف یک معاهده بین المللی نیست بلکه یک نهاد غیر دولتی (NGO ) و به ظاهر نهادی داوطلبانه است اما در واقع مجری تحریمهای یک جانبه آمریکااست.

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران گفت: FATA دارای رفتاری دوگانه است و به همه بانک ها توصیه کرده با ایران کار نکنند و مهمترین ضمانت اجرایی آن ، این است که به مرجع صدور گواهی سلامت بانک ها تبدیل شده است و سیستم حسابرسی مجزا دارد.

قالیباف افزود: باید بپذیریم که در نظم جهانی تغییراتی رخ داده است و دیگر با روش و نظم قرن بیستم نمی توان کارها را دنبال کرد یعنی هدف ها، ابزار، روش ها، بازیگران و محیط استراتژیک تغییر کرده اند.

وی ادامه داد: امروز عصر قدرت هوشمند است و قدرتهای جهان و آمریکا از طریق قدرت نرم به دنبال هویت سازی، اقناع سازی، هنجارسازی و قانونگذاری اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بین FATA و تحریم ها رابطه وجود دارد یعنی هم در تحریم های یک جانبه آمریکا و هم در برجام، تعدادی از افراد و شرکت ها در تحریم هستند و با توجه به اقدام اخیر واشنگتن در تروریست خواندن سپاه هم اینک وقت بله گفتن به FATA نیست و ما باید در این نقطه بایستیم تا نقشه راه داشته باشیم.

قالیباف افزود: چندین سال بود که بحث حضور بانوان در استادیوم ها مطرح بود اما تعیین تکلیف نشد تا وقتی که فیفا به این موضوع ورود کرد و درباره موضوعی که ما تعیین تکلیف نکردیم،تعیین تکلیف کرد.

وی ادامه داد: مذاکره، روشی از مبارزه است و در مذاکره با دشمن می نشینیم حرف می زنیم نه این که فکر کنیم پای میز مذاکره با کدخدا صحبت می کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین