|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۲۶۰۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
وزیر امور خارجه آمریکا تمامی طرف ها در افغانستان را به دستیابی برای توافق بر سر فهرست نهایی شرکت کنندگان در مذاکرات ، به منظور آغاز مذاکرات دوحه تشویق کرد.
 به گزارش خبرگزاری شینهوآ، وزیر امور خارجه آمریکا طی تماس تلفنی با رئیس جمهوری افغانستان با محکوم کردن حملات بهاری گروه طالبان از لغو نشست دوحه که قرار بود بین افغان ها برگزار شود،ابراز تاسف کرد و خواستار تلاش دولت افغانستان برای تسریع در برگزاری این نشست تعلیقی شد.
در حالی «مایک پمپئو» این درخواست را با «محمد اشرف غنی» در میان گذاشته که « زلمی خلیل زاد» به عنوان مامور ویژه او، پنج دور مذاکره مستقیم با نمایندگان گروه طالبان داشته که در هیچ کدام از این نشست ها نماینده دولت افغانستان حضور نداشته است.

خبرگزاری شینهوآ چین در ادامه مطلب خود نوشته است ، پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه صحبت با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از همبستگی آمریکا با مردم افغانستان و تلاش برای دستیابی به صلحی پایدار در این کشور سخن گفته است.

طالبان روز 12 آوریل همزمان با ادامه تلاش ها برای برگزاری مذاکرات میان نمایندگان افغان و طالبان، از آغاز حملات بهاری خود بر علیه نیروهای امنیتی افغانستان خبر داد.

قرار بود در روزهای 20 و 21 آوریل برابر با 31 فروردین و اول اردیبهشت ماه جاری نمایندگانی از افغانستان با نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر با هم دیدار و گفت و گو کنند که این نشست به خاطر زیاد بودن تعداد افراد منتخب در افغانستان و آماده نبودن میزبان برای پذیرش هیات 250 نفری لغو شد.

پمپئو از لغو این دیدار ابراز تاسف کرده و به غنی گفته که این نشست فرصتی مهم برای دستیابی به صلح است و باید دولت افغانستان برای تسریع در برگزاری آن تلاش کند.

وزیر امور خارجه آمریکا تمامی طرف ها در افغانستان را به دستیابی برای توافق بر سر فهرست نهایی شرکت کنندگان در مذاکرات ، به منظور آغاز مذاکرات دوحه تشویق کرد.

ترغیب و تشویق افغان ها به تعیین افراد منتخب برای مذاکره با طالبان توسط پمپئو در حالی انجام می شود که مهمترین بهانه تداوم جنگ در دست طالبان حضور نیروهای خارجی از جمله آمریکا در افغانستان است و آمریکا بی توجه به این مانع صلح تنها به نجات خود و کشورهای هم پیمانش از باتلاق جنگ 18 ساله در افغانستان می اندیشد و فقط تضمین امنیت غرب را فارغ از سرنوشت ملت افغانستان دنبال می کند.

لغو نشست دوحه با واکنش شدید منتقدان افغان و اعضای سابق طالبان مواجه شد که از این موضوع با عنوان 'نا امیدی بزرگ' و 'فرصت از دست رفته' در مذاکرات صلح یاد می کنند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین