|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۱
کد خبر: ۲۶۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
در این روش، سلول‌های بیماران در حضور فاکتورهای موردنیاز برای تبدیل به سلول‌های بنیادی هر بافت رشد داده‌شده و سپس سلول‌هایی که با این روش توانستند به سلول‌های بنیادی القایی تبدیل شوند، جمع‌آوری می‌کردند.
با مطرح‌شدن استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها تولید سلول‌های پرتوان القایی از بافت‌های بیماران به‌خصوص سلول‌های مزانشیمی، سال‌هاست که به‌عنوان یک روش درمانی جهت درمان بیماری‌هایی مانند سکته‌های قلبی، مغزی و آسیب‌های بافتی ‌مطرح می‌شود.

با ‌وجود این که سلول‌های بنیادی القایی کاربرد بسیاری برای بیماران داشته و محدودیت‌های اخلاقی رایج دنیا در برابر استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی را ندارند، هنوز استفاده از این سلول‌ها در درمان بیماری‌ها با مشکلات متعددی مانند ایجاد تومورها در بدن حیوان گیرنده مواجه است.

برای رفع این معضلات، اخیراً در پژوهشی که محققان بر روی سلول‌های بنیادی القایی انجام دادند، توانستند سلول‌های بنیادی القایی ویژه بافت را از سلول‌های کبد و پانکراس تولید کنند.

در این روش، سلول‌های بیماران در حضور فاکتورهای موردنیاز برای تبدیل به سلول‌های بنیادی هر بافت رشد داده‌شده و سپس سلول‌هایی که با این روش توانستند به سلول‌های بنیادی القایی تبدیل شوند، جمع‌آوری می‌کردند. این سلول‌های بنیادی القایی ویژه، توانایی تبدیل به انواع سلول در هر بافت آسیب‌دیده بیمار را از خود نشان می‌دهند.

محققان این پژوهش معتقدند که ‌تولید این سلول‌ها از سلول‌های پرتوان القایی آسان‌تر است و همچنین کارایی بالاتری نیز دارند؛‌ ضمن این‌که تزریق زیر جلدی سلول‌های بنیادی القایی بافتی در حیوانات آزمایشگاه با عوارض جانبی مانند تولید تومور در حیوان همراه نبوده است.

به نظر می‌رسد روش‌های استفاده‌شده در این تحقیق می‌تواند در تولید سلول‌های بنیادی ویژه سایر بافت‌ها مؤثر و دریچه‌ای نوین در استفاده از سلول‌های بنیادی در فازهای درمانی ایجاد کرده باشد.

نتایج این تحقیق در مجله Cell Death and Differentiation برای سایر محققان قابل‌دسترسی است. 

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین