کد خبر: ۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۴
در کشورهای مختلفی از آفریقا و آسیای جنوبی قرن‌هاست که زنان و دختران به دلیل رواج داشتن سنت‌های قدیمی و غلط در معرض خطرات جدی جسمی، جنسی و روانی قرار می‌گیرند. فقر فرهنگی و نداشتن آگاهی کامل از حقوق خود از دلایل عدم مبارزه زنان و دختران این کشورها با این سنت‌های غلط است.
تدبیر و امیدعلی‌رغم این‌که مردم کشورهای مختلف به‌ویژه در آفریقا و آسیای جنوبی که سنت ختنه دختران در آن‌ها رواج دارد، با این عمل غیر انسانی مخالفند اما هنوز دختران زیادی هستند که در معرض خطر انجام این اقدام قرار دارند.

سازمان ملل روز گذشته گزارشی منتشر و در آن اعلام کرد که در دهه‌ آینده حدود 30 میلیون دختر در معرض انجام عمل ختنه قرار خواهند گرفت. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در این گزارش اعلام کرد در 29 کشور جهان که این اقدام انجام می‌شود، حمایت‌ها از این سنت کاهش یافته اما دختران آن‌ها هنوز در خطر هستند.

این گزارش می‌گوید که مردم به‌ویژه زنان در 30 سال گذشته تمایل خود را به انجام ختنه از دست داده‌اند اما الزامات اجتماعی، آن‌ها را مجبور می‌کند که به این کار ادامه دهند و نتوانند به راحتی با آن مخالفت کنند؛ در حالیکه می‌دانند این عمل تا چه میزان می‌تواند بر جسم آن‌ها تاثیرات منفی داشته و حتی موجب عفونت و بیماری در بدن آن‌ها شود.

بر اساس این گزارش، اکنون 125 میلیون زن و دختر در دنیا تحت این عمل قرار گرفته‌اند که البته در نقاط مختلف اشکال متفاوتی دارد؛ این در حالیست که در جهان این عمل را به عنوان نقض حقوق بشر زنان و دختران می‌دانند و معتقدند که هیچ منفعت پزشکی برای آن‌ها ندارد و در مقابل موجب درد و رنج زیاد و حتی خطرات جسمانی زیادی می‌شود.

مدیرعامل سازمان یونیسف در این باره گفت که انجام عمل ختنه نقض حق بر سلامتی و تعیین سرنوشت خود این زنان و دختران است.

وی در ادامه بیان کرد:‌ آنچه این گزارش نشان می‌دهد این است که وضع قوانین مربوط به این عمل کافی نیست و زنان و دختران برای مبارزه با این عمل و پایان دادن آن باید بتوانند آزادانه انتقادات و مخالفت‌های خود را ابراز کنند.

سازمان ملل در ادامه گزارش خود آورده است که نه تنها زنان و دختران، بلکه مردان نیز در برخی از کشورهایی که این عمل رواج دارد با آن مخالفند. به‌عنوان مثال در کشورهایی چون چاد، گینه و سییرالئون مردان بیش از زنان با ختنه مخالفت می‌کنند.

متاسفانه علی‌رغم اینکه در برخی از این کشورها انجام این اقدام جرم تلقی می‌شود و سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای توقف آن تلاش‌های زیادی می‌کنند، مردم زیادی وجود دارند که مایل به انجام آن هستند.

ختنه دختران در سومالی، گینه و مصر هنوز رواج بسیاری دارد، تا جایی که گفته می‌شود از هر 10 زن و دختری که در سنین 15 تا 49 سال هستند، 9 تن تحت این عمل قرار گرفته‌اند. همچنین در نقاط دیگری چون چاد، کامبیا، مالی، سنگال، سودان و حتی یمن هیچ شواهدی مبنی بر اینکه تمایل مردم برای انجام این عمل کاهش پیدا کرده وجود ندارد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، این اقدام در کشورهای کنیا، تانزانیا، بنین، عراق، لیبریا، نیجریه و جمهوری آفریقای مرکزی کاهش چشمگیری داشته است.

در این گزارش تاکید شده است که قانون‌گذاری برای منع انجام عمل ختنه دختران (FGM/C) به تنهایی کافی نیست و کشورها و مردم عام باید تلاش‌های دیگری برای پایان دادن به این کار غیر انسانی انجام دهند. به‌عنوان مثال باید سطح آگاهی عمومی افزایش یابد و مردم از عواقب خطرناک این عمل مطلع شوند و به‌ویژه قبایل سنتی در این جوامع اطمینان یابند که در صورت تن ندادن به این عمل با مشکلی روبرو نخواهند شد و عفت زنان و دخترانشان پایمال نخواهد شد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین