|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۲۵۹۶۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
بیش از یک چهارم جمعیت جهان در معرض خطرهای ناشی از بحران‌های طبیعی هستند و بیش از نیمی از خسارات سیل عمدتا در قاره آسیا اتفاق می‌افتد، این خسارت عمدتا در کشورهای در حال توسعه رخ داده است. ما نیز جزو کشورهایی هستیم که در معرض بحران‌های متعدد طبیعی قرار گرفته‌ایم.
 رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه پیش از وقوع سیلاب در استان گفت: بهتر است در این زمینه بررسی‌های لازم صورت بگیرد که شاید در این زمینه قصوری صورت گرفته باشد با بررسی‌هایی که در حال انجام است اگر زوایای پنهانی در این زمینه وجود دارد نیز امیدواریم مورد بررسی قرار گیرد.

فرهاد افشارنیا در دیدار رئیس قوه قضائیه با اعضای شورای قضائی و قضات دادگستری خوزستان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تقریبا ۲۶ یا ۲۷ روز است که با سیلاب و عوامل و آثار مربوط به سیل در روستاها و برخی شهرها مواجه هستیم که موجب ناراحتی عموم مردم ساکن در این مناطق شده است. شاید به تعبیر کارشناسان و افراد ذیصلاح اگر در پیشگیری قدری بهتر عمل می‌کردیم شاهد چنین صحنه‌ها و مشکلاتی در استان نمی‌بودیم.

وی افزد: با بهبود شرایط و بازسازی پس از بحران فاصله زیادی داریم. باید اقدامات ما به اقدامات پیشگیرانه تغییر پیدا کند نه اینکه بعد از اینکه سیلی به وقوع پیوست همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای مقابله با آن بسیج شوند. بهتر است در این زمینه بررسی‌های لازم صورت بگیرد که شاید در این زمینه قصوری صورت گرفته باشد با بررسی‌هایی که در حال انجام است اگر زوایای پنهانی در این زمینه وجود دارد نیز امیدواریم مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: بیش از یک چهارم جمعیت جهان در معرض خطرهای ناشی از بحران‌های طبیعی هستند و بیش از نیمی از خسارات سیل عمدتا در قاره آسیا اتفاق می‌افتد، این خسارت عمدتا در کشورهای در حال توسعه رخ داده است. ما نیز جزو کشورهایی هستیم که در معرض بحران‌های متعدد طبیعی قرار گرفته‌ایم.

افشارنیا تصریح کرد: در خوزستان ۲۷ شهرستان، ۸۶ شهر، ۶۷ بخش، ۱۴۴ دهستان و سه هزار و ۵۹۹ روستا داریم که عمده خسارات ما در استان متوجه روستاییان بوده است چون سیلاب‌ها برای اینکه شهرها را در معرض خطر قرار ندهد در دشت‌ها پخش شد.

وی افزود: براساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد جمعیت خوزستان ۴ میلیون و ۷۱۰ هزار نفر است که از این جمعیت ۷۵.۵ درصد شهری هستند. در گذشته این آمار برعکس بود و ۷۵ درصد روستایی بودند و جمعیت شهری ما کم بود اما الان ما ۲۳ درصد جمعیت روستایی داریم.

وی افزود: ۹ سد بزرگ در استان داریم. سد کرخه، دز، گتوند، عباسپور، کارون ۳ و ۴، مارون از جمله این سدها هستند. ظرفیت سدهای استان نزدیک به ۲۲ میلیارد متر مکعب که الان قریب به اتفاق این سدها پر هستند. بر اساس نظر کارشناسان هر کدام از این سدها باید حداقل یک میلیارد متر مکعب حجم خالی را برای سیلاب‌ها و بارش‌های بعدی پیش بینی کنند که متاسفانه سدهای ما در حال حاضر در تراز ماکزیمم خود قرار دارند.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: منابع نفت و گاز، پتروشیمی، کشاوری، صنایع فولاد و بنادر مهمترین فرصت‌های استان هستند. وجود مرزهای زمینی و آبی گسترده برای صادرات و تجارت با کشورها و برخورداری از نیروگاه‌های بزرگ و جاذبه‌های گردشگری داخلی و خارجی مزید بر این فرصت‌ها است.

افشارنیا ادامه داد: در حال حاضر ۲۱ هزار نفر در اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند که عمدتا جمعیت روستایی هستند. ۷۸ هزار نفر نیز تحت تاثیر سیل قرار گرفته‌اند و ۴۰ هزار نفر هنوز در روستاهای تحت تاثیر سیل باقی مانده‌اند و حتی حاضر شده‌اند در پشت بام منازل خود و روستاهای مجاور قرار بگیرند اما به مراکز اسکان مراجعه نکنند. این شرایط زندگی در اردوگاه‌ها هیچ تفاهمی با فرهنگ اجتماعی و عشیره‌ای در استان ندارد. ۷۸ اردوگاه اضطراری در استان فعال است که در آن ها برای ۴۸ هزار نفر ظرفیت اسکان پیش بینی شده است. ۱۰۰ موکب هم برای خدمت رسانی به این مردم فعال هستند. باید تلاش کنیم این اسکان اضطراری را به اسکان موقت تبدیل کنیم چراکه تهدیدات بهداشتی، محیطی و.. ممکن است در این شرایط برای مردم وجود داشته باشد.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: مجموع خساراتی که به اراضی کشاورزی، احشام و تاسیسات وارد شده تا به حال ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که در روزهای آتی نیز حتما افزایش پیدا خواهد کرد.

افشارنیا در خصوص تشکیلات قضایی در خوزستان تصریح کرد: پست قضائی که در چارت سازمانی ما دیده شده است در خوزستان یک هزار و ۲۴ نفر است ولی ما تنها ۵۶۹ نفر در اختیار داریم که این مساله موجب شده است فشار سنگینی روی کارمندان ما باشد. در چارت اداری، چهار هزار و ۲۶۲ نفر دیده شده است اما ما یک هزار و ۵۳۸ نفر شاغل در حوزه داریم در واقع ۳۶ درصد بخش اداری ما تصدی گری دارد و ۶۴ درصد بخش بلاتصدی است. در حوزه اداری نیز فشار مضاعفی را بر همکاران وارد می‌کنیم به طوری که عمدتا متقاصی انتقال به سایر استان‌ها هستند.

وی افزود: ۳۲ حوزه قضائی با هفت بخش و ۲۵ دادگاه در خوزستان وجود دارد. شورای حل اختلاف استان، از ۱۵۱ هزار پرونده وارده، ۱۵۹ هزار پرونده مختومه کرده و ۳۶ هزار پرونده را نیز به مصالحه ختم کرده است. میزان مصالحه ما در کشور به لحاط بافت اجتماعی موجود در استان بالاتر است.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: ۱۰ هزار و ۳۲۷ زندانی در زندان های مختلف در استان داریم که ۴۰ درصد این زندانیان متهمان سرقت هستند که سرقت در استان و هم در سایر استان‌ها رتبه اول را در میان زندانیان دارد که این مساله خود نیاز به برنامه ریزی خاصی دارد. ۲۱ درصد زندانیان نیز متهمان مواد مخدر هستند. در پایان سال ۳ هزار و ۹۷۷ نفر مشمول عفو رهبری شدند و ۹۳۲ نفر مشمول اعطای مرخصی عید رئیس قوه قضائیه شدند.

افشارنیا افزود: همکاران ما به یک میلیون و ۱۳هزار و ۸۷۴ فقره پرونده در دادگستری‌ها رسیدگی کردند که این آمار نسبت به سال گذشته ۹ درصد رشد داشته است. سرقت تعزیری، ضرب و جرح عمدی، ایراد صدمه بدنی غیر عمدی و تهدید از جرایم اول ما در خوزستان هستند.

وی گفت: در ماه های اخیر با مشکلات ناشی از شرکت نیشکر هفت تپه، مشکلات ناشی از شرکت فولاد، حمله تروریستی ۳۱ شهریورماه، درگیری در شهرستان اندیمشک و دزفول مواجه بودیم که آرامش را از ما سلب کرده بود. ما نیاز به توجهات ویژه به استان داریم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین