|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۶
کد خبر: ۲۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱
نمایش«91913» به نویسندگی وکارگردانی آیدین الفت که این روزها در تالار حافظ روی صحنه است، اثری متفاوت در عرصه تکنولوژی صدا است که پیش از این در تئاتر ایران تجربه نشده است،

نمایش«91913» به نویسندگی وکارگردانی آیدین الفت که این روزها در تالار حافظ روی صحنه است، اثری متفاوت در عرصه تکنولوژی صدا است که پیش از این در تئاتر ایران تجربه نشده است، این نمایش از سیستم «ساراند» بهره می‌گیرد، تکنولوژی که با استفاده از چند بلندگو باعث تشخیص جای منابع صوتی یا حرکت آن‌ها درگوش می‌شود.

از دیگر نکات قابل توجه این نمایش حضور بازیگرانی چون مسعود رایگان،رویا تیموریان،باران کوثری، پیام دهکردی و احمد مهرانفر است که به عنوان صدا پیشه در این کار حضور دارند.

ادامه گفت و گو با رویا تیموریان و مسعود رایگان از صداپیشه‌گان «91913» و همچنین سینا کرمی تک بازیگر این کار را می‌خوانیم.

91913 برای تماشاگر ایجاد سوال می‌کند

رویا تیموریان درباره تجربه و حضور در نمایش «91913» به عنوان صدا پیشه به ایسنا گفت: پیش از این کار آیدین الفت و سینا کرمی را می‌شناختم،در کلاس‌هایی با هم کار کرده بودیم و در نمایشی به نام «کمی بالاتر» که آیدین الفت مسئولیت صدا را برعهده داشت همکاری داشتیم،‌ کاری که صدا از اصول مهم آن بود.

او یادآور شد: سال‌هاست که می‌دانم آیدین الفت روی صدا با تجهیزات جدید برای صحنه تمرکز زیادی دارد، درمورد این کار هم کلیتی از آن را برایم تعریف کرد، به نظرم این نمایش تجربه جذابی است که من آن را مثل یک اکسپیرمنتال نگاه می‌کنم‌، که بیشتر صدا ونور تاثیر گذار است و بازیگر در واقع مسئول دیالوگ نیست و حرکت و بیان بدنی‌اش به نور و صدا کمک می‌کند، برای من اولین بار است که صدا را به صورت دالبی و فراگیر در سالن تئاتر شنیدم البته خارج از کشور دیده بودم اما در ایران نه.

این بازیگر ادامه داد: به نظرم این نمایش تجربه خیلی خوبی است و مطمئنم که آیدین با این اتفاق که در صدا،‌ نور و بازیگر ایجاد کرده می‌تواند قدم‌های بزرگ تری بردارد.

تیموریان درباره واکنش مخاطبان نسبت به این نمایش، گفت: قطعا نمایش سوالاتی را برای مخاطب ایجاد می‌کند. چون معمولا تمرکز تماشاگران ما و مخاطبان خاص برروی دیالوگ یا اکت‌های خیلی زیاد است. اما اینجا تمرکز روی نور و صدا است فکر می‌کنم تکنیک، تاثیر خودش را روی قصه که قرار است تعریف شود گذاشته است، اگر هم نگذاشته طبیعی است. چون این نمایش یک تجربه جدید است.

این بازیگر افزود: ممکن است دفعه بعد تماشاگری که کار آیدین الفت را می‌بیند آمادگی بیشتری برای تمرکز روی تصویری که از طریق شنوایی و بعد به صورت دیداری روی صحنه وجود دارد، داشته باشد.

تجربه سختی در تئاتر ما ست

مسعود رایگان از دیگر صدا پیشگان «91913» درباره تجربه این اثر نمایشی گفت: این نمایش جزو کارهایی است که حقیقتا یک شمای کلی از «هملت» به ما داده شده و باهوشی که آیدین الفت انجام داده این است دیگران را در جریان نگذاشته که چه کسی چه چکاری انجام خواهد داد،فقط این را گفت که مثلا شما صدای پدر هملت را برای من بگو، به نظرم این باهوشی است که ما نمی‌دانیم چه اتفاقی قرار است می‌افتد. فقط شمای کلی از نمایشنامه هملت شکسپیر داریم.

او افزود: وقتی قدم‌های اینگونه برداشته می‌شود و جوان‌ها با ایده‌هایی خوب می‌خواهند کار کنند به ما کمک می‌کند که به یک سرانجام خوبی برسیم.

رایگان این اثر نمایشی را تجربه‌ای سخت دانست و تصریح کرد: به نظرم آیدین الفت دست به کار خیلی سختی زده است، طراحی خیلی خوبی را برای کار در نظر گرفته که برای اولین بار است در تئاتر ما اتفاق می‌افتد، صداها و افکت‌ها همگی سرجای خودشان هستند. این نمایش یک اثر تجربی است که به زحمت تجربه کردن اش می‌ارزید.

این بازیگر درباره نوع واکنش تماشاگران نسبت به «91913» گفت: جنبه‌های تکنیکی نمایش می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد به شرطی که هملت را خوانده باشد. به نظرم قصه در نمایش گم نمی‌شود ولی اگر تماشاگر عام را در نظر بگیرم،ممکن است مقداری با مساله مواجه شود و شاید برای خیلی از جوان‌هایی که هملت را نخوانده‌اند برداشت‌های دور از ذهن داشته باشد.

مخاطبان خاص از ریسک پذیری کارمان استقبال کردند

همچنین سینا کرمی تک بازیگر «91913» درباره تجربه این اثر گفت: «91913» تجربه جذاب و دوست داشتنی و در عین حال سختی برای من بود البته از آن سختی‌های خوب و نه آزار دهنده‌.

او ادامه داد: اصولا نمایش تک پرسوناژ آن هم از این جنس با این میزان انرژی و تمرکز تجربه سختی است اما مطمئنا دستاوردهای عجیب و غریبی هم خواهد داشت.

کرمی درباره نحوه همکاری‌اش با این پرژه عنوان کرد: من و آیدین الفت سال‌هاست با هم دوست و همکار هستیم. برای اجرای «91913» ‌ دونفری طرحی را برای یک اجرای تک نفره ریختیم ، آیدین الفت هم طرح آن را نوشت و در ادامه تمرینات طولانی را انجام دادیم تا در نهایت حاصلش چیزی شد که امروز می‌بینیم.

این بازیگر با اشاره به چالش‌های این اثر تک پرسوناژ گفت: دراین کار تک پرسوناژ به علت اینکه بازیگر دیگری روی صحنه حضور ندارد، من دو دست آویز داشتم که پارتنرهای من روی صحنه‌اند،‌ اول صداهایی که در طول نمایش می‌شنویم و دیگری اکساسورهایی که من با آنها سروکار دارم. صداها همگی به لحاظ حس و حال درخشان و بی‌نظیر هستند و کافی است من هر شب با دقت و تمرکز دقت کنم و جواب شان را بدهم. دست‌آویز دیگر هم اکساسوارها بود که باید به بهترین نحو از آن استفاده می‌کردیم به شکلی که با آن‌ها حرف بزنیم،ارتباط برقرار کنیم و بهشان کاراکتر دهیم.

کرمی با اشاره به بازخوردهای تماشاگران نسبت به اجرای این نمایش تصریح کرد: از مخاطبان حرفه‌ای و خاص مثل کارگردان‌ها، نویسندگان و بازیگرانی که نمایش را دیدند بازخوردها مثبتی گرفتیم و گفتند کار خیلی نو،‌ سخت و تجربه جدیدی است و خیلی استقبال کردند از اینکه ما این ریسک را انجام دادیم و به سمت این نمایش با این ویژگی‌ها رفتیم. به نظرم این نمایش می‌تواند پله‌ای برای ادامه این جنس نمایش‌ها باشد.

او ادامه داد: از دو هفته مانده به اجرا من و آیدین الفت نمی‌توانستیم بخوابیم، برای اینکه نمی‌دانستیم مخاطب چه نظری به ما می‌دهد .چون پیش از این کاری شبیه آن اجرا نشده بود که بخواهیم آن را با آن مقایسه کنیم و اساسا کاری بود که نمی‌دانستیم قابل پذیرش هست یا خیر. اما بعد از یک هفته که از اجرایمان گذشت به یک آرامشی رسیدیم چون بازخوردهایی که از مخاطبان خاص گرفتیم مثبت بود و مخاطبان عام هم تا جایی که شنیدیم واکنش‌های مثبتی داشتند.

نمایش «91913» این روزها در تالار حافظ ساعت 18/30 روی صحنه است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین