|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۲۵۹۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این نشست نیز با اشاره به کمبود نیروی انسانی گفت: محل تامین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است و برای کاهش این کمبودها تلاش شده تا از حد اکثر ظرفیت این دانشگاه استفاده شود.
  وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش بودجه سال جاری ابراز داشت: به رغم این تخصیص ها و افزایش ها و با توجه به بالا رفتن هزینه های عمومی، نباید انتظار داشت همه نیازهای بودجه ای مراکز آموزشی امسال برطرف شود.

 سید محمد بطحایی روز پنجشنبه در دیدار با فرهنگیان شهرستان مرودشت با بیان اینکه آموزش و پرورش با انبوهی از مسائل و مشکلات مواجه است، اظهار کرد: این مسائل به امروز و دیروز و حتی آموزش و پرورش مربوط نیست و باید به آن در یک فرایند زمانی بلند مدت نگریست.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش ناچار است برای رسیدن به کیفیت انبوهی از مسائل و چالش ها را کنار بگذارد تا بتواند به کیفیتی پذیرفتنی دست یابد، خاطرنشان کرد: انبوهی از مسائل و مشکلات در بخش های مختلف وجود دارد که اجازه نمی دهد معلم، مدیر مدرسه و رئیس اداره آن طور که تشخیص می دهد کار را پیش ببرد و در مسیر دلخواه خود حرکت کند.

وزیر آموزش و پرورش مهمترین مولفه مدیریتی را اولویت گذاری عنوان کرد و گفت: در این شرایط آن چیزی که مهترین مولفه مدیریتی به شمار می رود این است که ما از بین مسائل بسیار فراوانی که در برابرمان قرار دارد اولویتها را خوب تشخیص دهیم و به آن ها بپردازیم .

بطحایی تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی آموزش و پروش را در اجرای صحیح سند تحول دانست و تاکید کرد: هدف از تدوین سند تحول بنیادین این است که موانع و مشکلات برطرف شود.
وی خاطرنشان کرد: امکان ندارد شرایطی فراهم شود که مشکلات ما اعم از فضا و تجهیزات، نیروی انسانی، نظام انگیزشی و پرداخت و برنامه های درسی و تربیتی یکجا حل شود، تحقق این امر نیازمند شناسایی تک تک مشکلات و تلاش برای رفع آنهاست.

وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از مهم ترین مسائلی که سند تحول به عنوان یک اولویت ترسیم کرده، توانایی مدرسه به عنوان یک موجود زنده برای تصمیم گیری در مسائل خود است تا با برخورداری از اختیارات لازم بتواند با داشتن سرمایه انسانی ارزشمند مشکلاتش را حل کند.

** تمرکز در تصمیم‌گیری خلاقیت را از بین برده است

وی تمرکز در تصمیم گیری را در آموزش و پرورش بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: این تمرکز، خلاقیت و نوآوری مدرسه را برای حل مسائل خود از بین می برد.

بطحایی افزود: اگر مدرسه اختیار تصمیم گیری داشته باشد، بسیاری از مسائل آموزشی و پرورشی که با آنها مواجه می شویم برطرف می‌شود و این همان چیزی است که در بسیاری از کشورهای دیگر نیز وجود دارد.

** مدرسه محوری از اولویت‌های آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدارس باید روی پای خود بایستند، به موضوع مدرسه‌ محوری اشاره و خاطرنشان کرد: باید به مدرسه با رعایت شرایطی اختیار تصمیم گیری دهیم و این یکی از مهمترین اولویتهای آموزش و پرورش ما در دولت دوازدهم است.

بطحایی یکی از مهمترین ارکان اجرای این سیاست را شایستگی ها و توانمندی های مدیریت مدرسه دانست و عنوان کرد: مدیر مدرسه به عنوان نماینده تام الاختیار برای راهبری برنامه های آموزشی و پرورشی باید باید مورد سنجش مستمر قرار گیرد تا مسیر شایستگی ها را طی کند.

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این نشست نیز با اشاره به کمبود نیروی انسانی گفت: محل تامین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است و برای کاهش این کمبودها تلاش شده تا از حد اکثر ظرفیت این دانشگاه استفاده شود.

وی افزایش تعداد دانش آموزان کشور را در سه سال آینده یکی از عوامل کمبود نیروی انسانی در این بازه زمانی دانست و بیان داشت: کلاس های ما در مهر 98 بدون معلم نخواهد بود و در همین راستا در اسفند 97 برنامه سازمان مدارس برای سال تحصیلی آینده بسته شده و نیازهای کل کشور بررسی و سازو کارهای لازم برای جبران این کمبود ها پیش بینی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش برای دیدار با فرهنگیان استان فارس و همچنین افتتاح و کلنگ زنی چندین پروژه‌ فرهنگی و پرورشی عصر 28 فروردین وارد شیراز شد و به مدت 2 روز در استان فارس است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین