|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
کد خبر: ۲۵۹۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
سال گذشته قیمت برخی از اقلام مهم غذایی از جمله پروتئین‌ها، گوشت قرمز و سفید افزایش زیادی داشته و وقتی امسال به یکباره افزایش قیمت‌ها تشدید می‌شود، قطعاً مشکلاتی در حوزه تعذیه برای دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود که فقط با مشارکت و همدلی می‌توان بر این مشکلات و بحران‌ها، فائق آمد.
 معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت با اشاره به افزایش ۷ درصدی بودجه 98 دانشگاه‌های علوم پزشکی و از سویی افزایش چشمگیر قیمت اقلام خوراکی و مواد غذایی، گفت: دانشگاه‌ها باید کمبود بودجه و منابع خود در حوزه تغذیه دانشجویی را به صورت عدد و رقم روی کاغذ بیاورند و طی نامه‌ای برای ما ارسال کنند تا با بررسی‌ها و جمع‌بندی‌های انجام شده، به وزیر بهداشت اعلام کنیم که کدام دانشگاه‌ها چه مقدار کسری بودجه دارند. به هرحال باید فکری به حال تغذیه دانشجویی و خلاء کمبود منابع بودجه‌ای در این حوزه کنیم.

 دکتر محمد رضا فراهانی در سیزدهمین اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که به صورت‌ویدئو کنفرانس و با موضوع "بررسی وضعیت منابع مالی مورد نیاز حوزه تغذیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور" برگزار شد، با اشاره به محدودیت‌های بودجه‌ای در حوزه تغذیه دانشجویان در سال گذشته، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، سال گذشته شاهد محدودیت‌های بودجه‌ای در حوزه تغذیه دانشجویی بودیم که البته در سال جاری این محدودیت‌ها طبیعتأ بیشتر شده که باید برای غلبه بر این مشکلات تبادل نظر کنیم.

معاون وزیر بهداشت، شرایط امروز کشور را همانند زمان یک جنگ تمام عیار اقتصادی توصیف کرد و افزود: بر اساس آماری که از منابع و بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۹۸ به دست آمده و بر اساس سرجمع کل بودجه دانشگاه‌ها، امسال فقط شاهد افزایش ۷ درصدی بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده‌ایم که رقم محدودی است. البته بودجه خیلی از دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته و برخی از دانشگاه‌ها، بودجه‌هایشان نسبت به سال قبل افزایش یافته است. اما در مجموع این افزایش ۷ درصدی بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی رقم قابل توجهی نیست.

فراهانی خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: علیرغم افزایش حجم برنامه‌های ستادی وزارت بهداشت از جمله برگزاری دو المپیاد ورزش‌های همگانی برای دانشجویان پسر و دختر که امسال برای نخستین بار، این امر تحقق یافت، اقداماتی که شما معاونان دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی، دانشجویی، رفاهی و ورزشی در سال گذشته در سطح دانشگاه‌های خود کردید، با توجه به محدودیت بودجه‌ای، ستودنی است. عیلرغم همه مشکلاتی که شما معاونان فرهنگی و دانشجویی در سال گذشته داشتید و این‌که وضعیت بودجه و منابع مالی امسال از سال‌های قبل، بدتر بود، اما همت والای همه شما در تحقق برنامه‌های دانشگاه‌ها، قابل تحسین است و من به سهم خود از همه شما معاونان، صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت اقلام خوراکی و مواد غذایی گفت: این افزایش قیمت‌ها، مشکلاتی در حوزه تغذیه برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد می‌کند که باید با اتخاذ تدابیر ویژه و تبادل نظر، این بحران را پشت سر بگذاریم.

معاون وزیر بهداشت گفت: سال گذشته قیمت برخی از اقلام مهم غذایی از جمله پروتئین‌ها، گوشت قرمز و سفید افزایش زیادی داشته و وقتی امسال به یکباره افزایش قیمت‌ها تشدید می‌شود، قطعاً مشکلاتی در حوزه تعذیه برای دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود که فقط با مشارکت و همدلی می‌توان بر این مشکلات و بحران‌ها، فائق آمد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، افزود: سال گذشته ما پیش بینی افزایش اقلام و مواد غذایی را داشتیم و در نتیجه سهمیه‌هایی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی گرفتیم اما در مقطعی به دلایلی، این سهمیه‌ها دچار مشکل شد که با نامه‌نگاری‌هایی که با معاون اول رئیس جمهور انجام دادیم، تلاش کردیم این سهمیه‌ها را مجدداً جاری و احیا کنیم. وقفه‌ای در دریافت سهمیه‌ها ایجاد شد، اما اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی، سال گذشته و فروردین ماه امسال بر اساس گزارش‌های رسیده، این سهمیه‌ها را دریافت کرده‌اند.

فراهانی با اشاره به اینکه دولت، دیگر نمی‌خواهد با ارز ۴۲۰۰ تومانی پروتئین و موارد دیگر را خریداری کند، بلکه با ارز نیمایی این اقلام را در اختیار سازمانها و نهادها قرار خواهد داد، گفت: این مسأله، هزینه‌های دانشگاه‌ها در تهیه اقلام و مواد غذایی را بالا می‌برد و برای آنها مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی گفت: برای حل این مشکل و خروج از این بحران، دانشگاه‌ها باید کمبود بودجه و منابع خود در حوزه تغذیه دانشجویی را به صورت عدد و رقم روی کاغذ بیاورند و طی نامه‌ای برای ما ارسال کنند. به طور مثال دانشگاه‌ها با شفاف‌سازی تعداد دانشجویان و سرانه دانشجویی خود، اعلام کنند که دانشگاه به لحاظ بودجه‌ای در حوزه تغذیه با توجه به تورم ایجاد شده از میانگین تعیین شده، چقدر کسری دارد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: قطعأ با بررسی‌ها و جمع‌بندی‌های انجام شده، به وزیر بهداشت اعلام خواهیم کرد که کدام دانشگاه‌ها چه مقدار کسری بودجه دارند. به هرحال باید فکری به حال تغذیه دانشجویی و خلاء کمبود منابع بودجه‌ای در این حوزه کنیم.

فراهانی با تأکید بر این‌که ما نمی‌توانیم افزایش نرخ شدید قراردادهای طبخ غذای دانشجویی دانشگاه‌ها را از دانشجویان دریافت کنیم، تصریح کرد: یک دانشجو باید با همان نرخ متعارف، غذای خود را تهیه کند و تنها سالانه ۲۰ درصد قیمت غذایی دانشجویی افزایش یابد. بنابراین باید دنبال راه حل‌های دیگری جهت تأمین منابع مالی حوزه تغذیه دانشجویان باشیم.

در ادامه سخنان معاون وزیر بهداشت، معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله علوم بهزیستی و توانبخشی، شهرکرد، یزد و کاشان، ضمن اعلام آماری از تعداد دانشجویان دانشگاه‌های خود و سرانه دانشجویی دانشگاه و سرانه تغذیه‌ای، درخصوص مساله تغذیه دانشجویی و مشکلات دانشگاه‌های خود در حوزه محدودیت منابع مالی، سخنرانی‌کرده و پیشنهاداتی در این حوزه مطرح کردند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین