|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۲۵۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
در برخی جاهای تناسبی وجود دارد که به زعم من باید رعایت کرد. تناسب تقدیر در یک سالن کنسرت شاید کف زدن باشد اما در یک امامزاده صلوات فرستادن. حضور من در این مجامع برای خودنمایی نیست و می‌روم که تئاتر ببینم.
  بله درست است؛ یک اصلاح‌طلب آن هم در برنامه زنده! آن روز که علی‌عسگری از نارضایتی‌هایش از برخی عملکردها در صداوسیما گفت، دعوت از یک اصلاح‌طلب برای اثبات تلاش برای اصلاح صداوسیما دور از انتظار نبود که این بار قرعه به نام سیدمحمدعلی ابطحی معاون پارلمانی دولت اصلاحات افتاد که به‌خوبی توانست از اهداف و مشی اصلاح‌طلبی دفاع کند. او که پس از سال‌ها در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور یافته بود، در این خصوص گفت: اول از همه خودم تعجب می‌کنم که اینجا هستم. با اینکه بازنشسته تلویزیون هستم، اما سال‌ها بود که به اختیار خودم در تلویزیون نیامده بودم! این روحانی با بیان اینکه امروز فضای مجازی تعیین کننده است، ادامه داد: من از جوانی خیلی دوست داشتم روحانی شوم و اکنون نیز اصلا پشیمان نیستم. وضع پدرم از لحاظ مالی خوب بود و از طبقه روحانیون اصیل مشهدی بود که از قبل و بعد از انقلاب از حاکمیت جدا بودند. اما نسل ما نسلی بود که انقلابی شدند. البته پدر من هم رگه‌هایی از روشنفکری دینی داشتند اما من بیشتر در این زمینه‌ها شاگردی افرادی مثل شهید هاشمی‌نژاد و مقام معظم رهبری را کردم.

نگفتم روحانی جینگولی‌ام

این سیاستمدار در پاسخ به این سوال که شما جایی گفته‌اید روحانی «جینگولی» هستید، گفت: من هیچ‌گاه چنین چیزی نگفتم. این برداشت یک خبرنگار بود که پرسید و من هم هیچ وقت نفهمیدم منظورش چیست. البته من نزدیکی‌ام به فرهنگ و هنر به دوران جوانی باز می‌گردد و در سال‌های جنگ، مدیر رادیو بودم. رادیو جبهه، رادیو قرآن و رادیو دریا در دوره مدیریت من راه‌اندازی شد و همواره سعی داشتم با شرایط آن زمان فضای بازتر و راحت‌تری را فراهم کنم. ابطحی درخصوص نامه تبریکش به حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی برای انتصاب در ریاست قوه قضائیه و وجود تناقض رفتاری‌اش با رئیسی در دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: این تضاد نیست. حوزه‌ها را باید از هم جدا کنیم. من از حضور ایشان در سمت رئیس قوه قضائیه با روحیه و تجربه‌ای که از وی سراغ دارم خرسندم. بعد از انتخابات ریاست جمهوری نیز در نامه‌ای که به ایشان زدم از اجماع اصولگرایان حول ایشان ابراز خرسندی کردم. چون معتقدم اصولگرا و اصلاح‌طلب دو بال پیشرفت کشور هستند و تقویت هویتی این دو جناح برای کشور مفید است. البته نقدهایی هم به ایشان داشتم. همان‌طور به قالیباف. معتقد بودم تندی ادبیات انتخابات توسط قالیباف ایجاد شد و غلط بود. این فعال اصلاح‌طلب افزود: باید سعی کنیم جریانات کشور را به دور از جناح‌بندی‌ها و واقع‌بینانه ببینیم. مثلا در مبارزه با فساد یکی از بحران‌های اصلی این است که هرکس دوست دارد با فساد در جناح رقیب مبارزه کند! در حالی‌که مساله باید مبارزه با اصل فساد باشد؛ فارغ از کدام جناح!

علت حضور در تئاتر و کنسرت

ابطحی درخصوص علت حضورش بدون لباس روحانیت در مجامع هنری نظیر تئاتر و سینما گفت: در برخی جاهای تناسبی وجود دارد که به زعم من باید رعایت کرد. تناسب تقدیر در یک سالن کنسرت شاید کف زدن باشد اما در یک امامزاده صلوات فرستادن. حضور من در این مجامع برای خودنمایی نیست و می‌روم که تئاتر ببینم. بزرگان نیز حالاتی دارند که ممکن است در آن لباس روحانیت بر تن نکنند. این سیاستمدار درخصوص تروریست خواندن سپاه پاسداران توسط آمریکا بیان داشت: روزی که ترامپ و آمریکایی‌ها در رفتاری غیر عرف سپاه پاسداران را گروهی تروریست عنوان کردند خیلی از سیاستمداران ما که ممکن است نقدها و گله‌هایی نیز داشته باشند، لباس سپاه بر تن کردند. این نشان می‌دهد همه نقدها داخلی است. شاید کسی پیش‌بینی چنین همبستگی را نمی‌کرد‌ اما در آینده نیز همان‌طور است. ابطحی در ادامه با اشاره به خاستگاه اصلاح‌طلبان اظهار داشت: باید بدانیم اتفاق اصلاح‌طلبی با اتفاق براندازی نمی‌تواند در یک خانه جمع شود. اصلاح‌طلبی اگر نتوانسته آن اصلاحات را انجام دهد شاید به دلیل برخی فشارها از سوی جریان‌ها بوده اما هرگز نمی‌توان تصور کرد به دنبال براندازی است حتی اگر با بحران روبه‌رو شود. من اصلاح‌طلبی را در داخل نظام می‌دانم. وی درخصوص گفتمان دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز عنوان کرد: من گفتمان ایشان را داخل اصلاحات نمی‌دانم. خودشان هم نمی‌دانند. من معتقدم باید براساس عرف جهانی با ایشان ائتلاف می‌شد. ابطحی در مورد حوادث سال‌های 88 و پرسش درباره اینکه چرا درباره آن سال کم حرف می‌ز‌ند، گفت: کم صحبت می‌کنم چون حالم بد می‌شود. هم معتقدم یکسری اشتباهات تا حدی از سوی حاکمیت رخ داد و هم شخصا زندان جمهوری اسلامی را چیزی نمی‌دانم که با آن افتخار کنم و بخواهم آن را بیان کنم. رفتار خوبی نشد و نیازی نبود آن روزهای سخت رخ دهد. تلویزیون هم جای برخی از این حرف‌ها نیست. از سویی طرف مقابل هم باید باشد.

منبع:روزنامه آرمان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین