|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۲۵۹۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تشویق دانش آموزان توانمند در زمینه درسی و تلاش برای تقویت اندوخته های ذهنی آنها، گفت: باید مدال را به دانش آموزی داد که مسئولیت اجتماعی بالاتری را تمرین کرده باشد و این روح حاکم بر سند تحول بنیادین است که نقطه هدف سند تحول است .
 وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مسیر اول تحول در این نهاد، متحول شدن محتوا است، یکی از موانع بر سر راه این تحول را برگزاری آزمون در دوره ابتدایی و گفت: آزمون دوره ابتدایی حکم سم برای دانش آموزان را دارد و از نظر ما ممنوع مطلق و خط قرمز است.

 سید محمد بطحایی، شامگاه چهارشنبه ۲۸ فروردین در جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش فارس که با حضور جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شد، گفت: تا زمانی که نگاه ما به مسائل آموزش و پرورش اصلاح نشود، قطعا ۴۰ سال آینده نیز کسانی که می آیند و همین مسائل را مرور خواهند کرد و این مشکلات در آموزش و پرورش وجود خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش گفت: من و شما به عنوان مدیران آموزش و پرورش باید به راه‌های جدید برای حل این مسائل فکر کنیم، بیاندیشیم و به کار گیریم.

وی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به داشته ها به جای کمبودها، سند تحول را راهکاری برای حل مشکلات دانست و گفت: مردم  منتظر آثار سند تحول را در تربیت فرزندانشان حس کنند و می گویند اگر تحولی اتفاق افتاد باید وضعیت فرزندان ما بیرون از مدرسه  متفاوت شود، به نحوی که ادب و ایمان آنها بالا رفته، خدا ترس تر شده باشند و عاطفه  آنها تقویت شود، احترام به بزرگترها را یاد بگیرند و مسئولیت پذیرتر شوند.

بطحایی در ادامه با بیان اینکه" تحول در آموزش  و پرورش از دو مسیر انجام می شود" گفت: محور اصلی آموزش و پرورش عمومی تربیت و پرورش است  و این در حالی است که همه انرژی ما در زمینه آموزش  و در سطحی ترین نوع آن یعنی حافظه محروی صرف می شود.

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تشویق دانش آموزان توانمند در زمینه درسی و تلاش برای تقویت اندوخته های ذهنی آنها، گفت: باید مدال را به دانش آموزی داد که مسئولیت اجتماعی بالاتری را تمرین کرده باشد و این روح حاکم بر سند تحول بنیادین است که نقطه هدف سند تحول است .

وی مسیر اول تحول در آموزش و پرورش را تحول در محتوا عنوان کرد و گفت: برای تحقق تحول در محتوا باید موانع برداشته شود که از جمله این موانع می توان به برگزاری آزمون در دوره ابتدای اشاره کرد که حکم سم برای دانش آموزان دارد و از نظر ما  ممنوع مطلق و خط قرمز ما  است .

بطحایی با اشاره به کم شدن کتاب های کمک درسی در سال‌های اخیر گفت: نیاز دانش آموزان کودکی کردن و بازی کردن در مدرسه در کنار فراگیری مطالب علمی است  و آموزش مفاهیم علمی هم  باید با رویکرد های تربیتی  داشته باشد که این از سیاست‌های آموزش و پرورش است و مدیران به عنوان نماینده این نهاد باید آنرا دنبال کنند .

وی با اشاره به  در اختیار قرار گرفتن دو ساعت از فعالیت های درسی دانش آموزان به مدرسه در قالب اجرای برنامه بوم در مدارس  کشور، گفت: با اجرای این طرح یکی از آرزوهای دیرینه آموزش و پرورش تحقق یافته و با کم کردن کتاب درسی، تلاش شده در ۶ پایه تحصیلی، از چهارم ابتدایی تا نهم  دوره متوسطه اول، زمینه طرح مسائل مورد نیاز دانش آموزان در قالب فراگیری مهارت های مختلف فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش محور اصلی تغییر را مدرسه محوری عنوان کرد و گفت: مدرسه محوری یعنی تفویض اختیار به مدرسه  و ایجاد خلاقیت و نوآوری در آنجا است.

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، وی لازمه تحقق مدرسه محوری  و مقدمه واگذاری اختیار را شایستگی  دانست و گفت: برای ایجاد شایستگی های لازم ۴ برنامه انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس شایستگی های لازم ، نظام سنجش سلامت و شایستگی مدیران مدارس، کنترل و تضمین کیفیت مدارس دولتی، تفویض اختیار به مدارس بر اساس رتبه بندی های انجام شده ،  توسعه مشارکت معلمان پیش بینی شده است .

گفتنی است در این جلسه  نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی و روسای آموزش و پرورش سراسر استان به طرح مسائل و مشکلات موجود در آموزش و پرورش استان پرداختند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین