|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۲۵۹۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
نخست‌وزیر عراق به ادعای وزیر خارجه آمریکا علیه سپاه پاسداران در ایران واکنش نشان داد و این اظهارات را «نادرست» خواند.
 نخست‌وزیر عراق به ادعای وزیر خارجه آمریکا علیه سپاه پاسداران در ایران واکنش نشان داد و این اظهارات را «نادرست» خواند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه ادعا کرد که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران کنترل 20 درصد از اقتصاد عراق را در دست دارد. «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در واکنش به این ادعای پامپئو تأکید کرد که سپاه پاسداران در عراق فعالیتی ندارد. پایگاه خبری «المعلومه» عراق به نقل از عبدالمهدی گزارش داد که پامپئو درباره فعالیت سپاه پاسداران در عراق دروغ گفته است. وی تصریح کرد، «آنچه وزیر خارجه آمریکا درباره فعالیت سپاه در عراق گفته، نادرست است».

ادعای پمپئو در حالی مطرح می‌شود که وی 21 فروردین ماه جاری اعتراف کرد دولت این کشور سپاه پاسداران را به خاطر رژیم صهیونیستی در فهرست سازمان‌های «تروریستی» آمریکا قرار داده است. پیش از این «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم گفته بود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به درخواست او سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است. وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه 19 فروردین 1398 علی‌رغم هشدارها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» کشورش اضافه کرد.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در همان روز در اقدامی متقابل با انتشار بیانیه‌ای رسماً ستاد فرماندهی نیروهای آمریکایی مستقر در غرب آسیا موسوم به سنتکام و نیز کلیه نیروهای وابسته به آن را تروریستی اعلام کرد. در همین ارتباط، یک هیئت از مجلس سنای آمریکا به ریاست سناتور «جین شاهین» امروز چهارشنبه به دیدار عبدالمهدی رفتند. شبکه خبری «السومریه» به نقل از بیانیه دفتر عبدالمهدی گزارش داد که وی در جریان این دیدار، داعش را سرطانی عنوان کرده که باید از آن نجات یافت. نخست وزیر عراق با تأکید بر نقش جانفشانی ملت این کشور در شکست داعش، تصریح کرد که باید تلاش زیادی برای پیشرفت در زمینه بازسازی، خدمات‌رسانی و تکمیل بازگشت آوارگان عراقی صورت گیرد. وی اظهار داشت که عراق تمایل دارد با همه کشورهای همسایه همکاری داشته باشد تا ثبات و شکوفایی صورت گیرد. عبدالمهدی عراق را مرکز ثقل منطقه دانست و بر «اهمیت رایزنی در خصوص تصمیماتی که شاید مستقیما بر وضعیت عراق و منطقه تأثیر داشته باشد» تأکید کرد. شاهین نیز از تحولات مثبت و ثبات عراق تقدیر و تصریح کرد که در این دیدار، «همکاری بین دو کشور در زمینه اقتصادی، فعالیت شرکتها و رفع نیازهای عراق در خصوص اجرای برنامه‌های بازسازی و توسعه اقتصادی» بررسی شده است.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین