|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۵۹۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
حق شناس با بیان اینکه در جلسه روز گذشته شورا خیابان‌هایی به نام پنج تن چهره سینمایی ایران یعنی انتظامی، داود رشیدی، کشاورز، نصیریان نامگذاری شد، گفت: پیش از این نیز خیابان "ج" را به نام جمشید مشایخی نامگذاری کردیم.
 رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران در مورد نامگذاری خیابان‌هایی به نام هنرمندان توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تصمیم اعضای شورای شهر تهران مبنی بر نامگذاری معابر و برخی خیابان‌های پایتخت به نام جمعی از هنرمندان و شاعران ایرانی گفت: در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران چندین اتفاق خوب رخ داد که توانستیم تعدادی از خیابان‌های تهران را به نام جمعی از فرهیختگان ملی نامگذاری کنیم.

وی درباره نامگذاری خیابان‌هایی به نام شاعران گفت: در یک اقدام با همراهی اعضای شورای شهر نام ۱۲ خیابان اطراف خانه شاعران را به نام ۱۲ شاعر پرآوازه معاصر نامگذاری کردیم. البته این نامگذاری در جلسه مشترک با هیأت مدیره خانه شعرا در سال قبل به تصویب رسیده بود و ما پیگیر نامگذاری مجموعه‌ای از خیابان‌ها به نام این شعرای معاصر بودیم.

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران با بیان اینکه خوشبختانه ظرفیت جغرافیایی اطراف خانه شعرا این اجازه را می‌داد که ۱۲ خیابان را تغییر نام بدهیم، گفت: بر همین اساس ۱۲ خیابان در محدوده شهید کلاهدوز در منطقه ۳، در خیابان شهید نعمتی به نام شاعران معاصر نامگذاری شد. هر چند که این پیشنهادات ۲۵ نام بود و از آنجایی که نام شعرایی همچون حسن حسینی، قیصر امین‌پور، ملک‌الشعرای بهار و… پیش از این بر روی خیابان‌های شهر نامگذاری شده بود در یک اقدام نام‌های باقی مانده شعرا بر روی خیابان‌های تهران نامگذاری شد.

وی در مورد نامگذاری معابر به نام مابقی هنرمندان با اشاره به نامگذاری خیابان "ج" به نام جمشید مشایخی در اولین جلسه شورا در سال جدید گفت: یکی از ملاحظاتی که همواره سعی در پاسخگویی به آن داشتیم این بود که چرا تا فوت افراد و شخصیت‌ها صبر می‌کردیم و بعد از فوت‌شان خیابانی به نام آن‌ها نامگذاری می‌شد که به نوعی مرده پرستی بود چرا که معتقد بودیم تا زمانی که چهره‌های ملی و شخصیت‌ها در قید حیات هستند چنین اتفاقی رخ دهد تا موجب اثرگذاری در جامعه شود.

حق شناس با بیان اینکه در جلسه روز گذشته شورا خیابان‌هایی به نام پنج تن چهره سینمایی ایران یعنی انتظامی، داود رشیدی، کشاورز، نصیریان نامگذاری شد، گفت: پیش از این نیز خیابان "ج" را به نام جمشید مشایخی نامگذاری کردیم.

وی با بیان اینکه جایابی مناسب خیابان‌ها با نظر موافق خانواده‌هایشان و با هماهنگی شهرداری مناطق بوده است، گفت: همچنین روز گذشته خیابانی را به نام مرحوم خدادوست که پدر چشم پزشکی ایران است در نزدیکی وزارت بهداشت در محدوده زرافشان نامگذاری کردیم.

نصب سردیس هنرمندان در خیابان‌های شهر

رونمایی از سردیس جمشید مشایخی در ۱۳اردیبهشت

وی همچنین با بیان اینکه در یک سال اخیر رویه کمیسیون نامگذاری این بوده است که همزمان با تغییر نام خیابان به نام شخصیت‌ها، سردیس آن‌ها نیز نصب شود تا مردم شهرمان بیشتر با این افراد آشنا شوند، گفت: اولین اقدام نصب سردیس شهید "حججی" در پارک شهید حججی بود و بعد از آن نیز در خیابانی که به نام استاد "قانعی راد" نامگذاری شد، سردیس آن نیز نصب شده است.

وی با بیان اینکه سفارش ساخت سردیس جمشید مشایخی داده شده و ۱۳ اردیبهشت‌ماه طی مراسمی از آن رونمایی شده و رسماً خیابان ج به جمشید مشایخی تغییر نام خواهد داد، گفت: از این پس تغییر نام خیابان‌های پایتخت همراه با نصب سردیس شخصیت‌ها خواهد بود که این تندیس‌ها با شکل و شمایل مشخصی ساخته و نصب می‌شوند.

حق شناس در مورد هماهنگی با خانواده هنرمندان برای نامگذاری معابر گفت: در مورد نامگذاری بلوار فلامک شمالی و جنوبی که به نام محمدرضا شجریان نامگذاری شد باید بگویم که با پسرش همایون با واسطه تماس گرفته شد و آن‌ها نیز رضایت خود را اعلام کردند و شخصاً با خانواده استاد امیرخانی (خوشنویس) و نصیریان و مشایخی صحبت کردم و مدیر برنامه‌های محمدعلی کشاورز نیز رضایت این فرد را برای نامگذاری خیابانی به نامش تأیید کرد.

وی با بیان اینکه پس از آماده شدن سردیس این افراد طی مراسم‌های مشخصی خیابان‌ها تغییر نام خواهند داد، افزود: این افراد بیش از شش الی هفت دهه در راستای تعالی فرهنگ و هنر ایرانی تلاش کردند و امیدواریم بتوانیم بخشی از خواسته‌ها و دغدغه‌های مردمی که بارها عنوان کردند که مایل هستند نام خیابان‌هایشان به نام این افراد تغییر کند پاسخ داده شده باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین