|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۲۵۹۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
احتمالا عده ای از مردم ونزوئلا تمایل داشته باشند به سیل زدگان کمک کنند. باید دید آیا وزارت امور خارجه برای حضور این افراد آمادگی لازم را دارد یا خیر.
 یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خواستار ارائه گزارش وزیر کشور و توضیحات وزیر امور خارجه درباره حضور نیروهای خارجی در مناطق سیل زده شد.

به‌ گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، علیرضا رحیمی در حاشیه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، گفت‌: آن چه که در بحران‌های طبیعی مهم است این است که احساس همدردی کشورها  نسبت به کشور حادثه دیده امری طبیعی است و در کشور ما هم سابقه داشته است. متاسفانه تحریم‌های اخیر آمریکا به نوعی باعث شد که کمک‌های نقدی از هیچ کشوری واصل نشود؛ حتی از ایرانیان خارج از کشور و کشورهای سوئیس، عمان و صلیب سرخ جهانی. در واقع آمریکایی‌ها کانال مالی را رصد و مسدود کردند، اما انتظاری که وجود داشت این بود که همدلی و همراهی از ساماندهی قابل توجهی برخوردار شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  ادامه‌ داد: همسایگان قطعا می توانند کمک موثری در این زمینه  داشته باشند، هم چنان که عمان، کویت، عراق و ترکیه هم بعضا کمک های غیر نقدی خود را به ایران ارسال کرده‌اند، اما برای ما واقعا سوال بود که آیا وزارت امور خارجه و دولت مشخصا نسبت به کمک‌های خارجی و نیز حضور نیروهای امدادگر خارجی نظارتی دارد یا خیر؟

رحیمی ادامه‌ داد: ما مطلع شدیم که نیروهایی از کشورهای همسایه به صورت انبوه در مناطق سیل زده حضور یافته‌اند. این حضور برای ما مهم است. آیا وزارت امور خارجه برای این افراد ویزایی صادر کرده است یا خیر؟ آیا نظارتی بر تردد آنها وجود دارد یا خیر. خبری که در حاشیه سیل گم شد، دستگیری یک زن در مرز ارومیه بود که مظنون به عضویت در داعش بود. در بلایای طبیعی معمولا احتمال حضور نیروهای بیگانه در قالب امدادرسان به صورت نفوذی وجود دارد و مقامات امنیتی باید حساسیت لازم در این رابطه به خرج دهند.

وی ادامه‌ داد: حتما وزیر امور خارجه و وزیر کشور باید این روشنگری را برای مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی داشته باشند که آیا برای حضور نیروهای خارجی اعم از افغانستانی، عراقی و دیگران که به قصد کمک‌رسانی در مناطق جنوب کشور حضور پیدا کرده‌اند ویزا صادر شده است یا نه. آیا کنترلی نسبت به تردد آنها هست یا خیر.

این عضو  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برقراری پرواز مستقیم هواپیمایی ماهان بین تهران و کاراکاس، اضافه کرد: احتمالا عده ای از مردم ونزوئلا تمایل داشته باشند به سیل زدگان کمک کنند. باید دید آیا وزارت امور خارجه برای حضور این افراد آمادگی لازم را دارد یا خیر.

رحیمی در ادامه خاطر نشان کرد: برای ما مهم است هر چه‌ زودتر گزارش جامع وزیر کشور در این باره تهیه و منتشر شود. خصوصا وزیر کشور به عنوان مدیریت بحران باید در خصوص حضور نیروهای خارجی در حوزه امدادرسانی گزارش دهد و وزارت امور خارجه نیز درباره صدور ویزای مربوطه توضیحاتی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

رحیمی همچنین با بیان این که  کمک های رسمی و غیر نقدی از طریق جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ امری طبیعی و عادی است و اعلام همدردی کشورهای مختلف موضوع سازنده‌ای است، تاکید کرد : در ‌عین ‌حال حضور نیروهای خارجی به صورت انبوه موضوعی است که حساسیت خاص خود را دارد و باید تحت کنترل و نظارت مسئولان امر در وزارت امور خارجه ، وزارت کشور و نیروهای امنیتی ما باشد.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که  وزیر امور خارجه باید تعداد ویزاهای صادره برای امدادرسانان خارجی و نحوه صدور روادید را توضیح دهد، گفت‌: بین ایران و عراق لغو روادیدی رخ نداده است و ما انتظار داریم که موضوع حضور نیروهای خارجی در گزارشات مربوطه به صورت شفاف مطرح شود. چرا که در غیر این صورت نمایندگان به سمت طرح سوال از وزرا خواهند رفت.

این عضو  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت‌: برخی نیروهای کشورهای همسایه در قالب نیروهای امدادی به کشور ما آمدند و ما آن چه که برای ما اهمیت دارد ملاحظات امنیتی حضور این افراد است که البته ما با نگاه مثبت و سازنده‌آی به حضور عراقی‌ها نگاه می  کنیم و از کشورهایی که کمک فرستاده اند ممنون هستیم، ولی از منظر امنیت و منافع ملی دستگاه‌های مربوط باید حساسیت لازم را به خرج دهند .

رحیمی  در پایان صحبت‌های خود با بیان این که حشد شعبی به عنوان یک نیروی شبه نظامی و در قالب نیروی امدادی به کشور آمده است، گفت‌: برای مجلس شورای اسلامی هنوز مشخص نیست که کنترل حضور این نیروها صورت گرفته است یا خیر و اگر موضوع در گزارش وزیر کشور به صورت شفاف مطرح نشود نسبت به طرح سوال اقدام خواهد شد.‌


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین