|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۲
کد خبر: ۲۵۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
با توجه به اینکه این مرکز نخستین مرکز چین‌شناسی در ایران است، انتظار می رود سکوی خوبی برای تحقیقات پژوهشگران دو کشور در زمینه گذشته و وضعیت کنونی دو کشور، تعمیق درک و آشنایی و ایجاد پایه دانشگاهی برای سازندگی مشترک و شکوفایی راه ابریشم در عصر جدید باشد.
  پایگاه خبری 'چاینا دات اورگ' چین روز دوشنبه گزارش داد که نخستین مرکز مطالعات جمهوری خلق چین در دانشگاه علامه طباطبایی تهران راه اندازی شد.


براساس این گزارش، این مرکز که عصر دیروز/یکشنبه با همکاری دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای چین در تهران از امروز شروع به کار کرد تا گام مهمی در راستای تبادلات و همکاری دو طرف باشد.

با توجه به اینکه این مرکز نخستین مرکز چین‌شناسی در ایران است، انتظار می رود سکوی خوبی برای تحقیقات پژوهشگران دو کشور در زمینه گذشته و وضعیت کنونی دو کشور، تعمیق درک و آشنایی و ایجاد پایه دانشگاهی برای سازندگی مشترک و شکوفایی راه ابریشم در عصر جدید باشد.

'بهزاد شاهنده' استاد مطالعات چین دانشگاه تهران که از سال 1978 (1356) اولین فعالیت علمی خود را در چین آغاز کرد در افتتاحیه مراسم راه اندازی این مرکز گفت که چین نخستین کشوری در جهان است که از مدل غربی نوسازی تبعیت نکرده و به سبک شرقی راه توسعه را پیموده است.
'جانگ فنگ' معاون دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای در این مراسم طی سخنانی اعلام کرد: به منظور ارتقای سطح همکاری دانشگاهی بین دو دانشگاه، دو طرف با ایجاد مرکز مطالعات چین و ایران در دانشگاه یکدیگر موافقت کردند تا با معرفی فرهنگ کشور خود به طرف مقابل، به تحقیقات و همکاری بین پژوهشگران دو کشور یاری رسانند.

وی راه اندازی این مرکز مطالعات چین در ایران را گام مهمی در راستای تبادلات و همکاری همه جانبه دو کشور ارزیابی کرده و گفت: با توجه به اینکه این مرکز نخستین آن در ایران است، می تواند مرکز سکوی خوبی برای تحقیقات پژوهشگران دو کشور در زمینه گذشته و وضعیت کنونی دو کشور، تعمیق درک و آشنایی و ایجاد پایه دانشگاهی برای سازندگی مشترک و شکوفایی راه ابریشم در عصر جدید باشد.

'غلامعلی چگنی‎زاده' رئیس این مرکز در دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به امیدواری گذشته خود در باره ایجاد یک نهاد دانشگاهی مطالعات چین، دلایلی را برای راه اندازی این مرکزی برشمرد و گفت: 'از آنجایی که دولت ایران در پنج سال گذشته در راهبرد سیاست خارجی خود بیشتر بر چین متمرکز کرد، یکی از اهداف ایجاد این مرکز ارایه مشورت به دولت در سیاستگذاری خارجی ایران است و با توجه به روند تحولات جدید سیاسی بین المللی، نهادهای دانشگاهی جهان نیز سعی دارند به این کشور توجه ویژه داشته باشند'.

وی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد این مرکز در ایران، مطالعات چین بیشتر تقویت شده و با توجه به تحولات جدید در منطقه آسیای غربی، این کشور بتواند در این منطقه نقش مهمی ایفا کند.
'سید کاظم سجادپور' معاون وزیر خارجه ایران، 'حسین سلیمی' رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، 'وانگ چین‌جون' رایزن سفارت چین در تهران، 'دو شیائو‌چینگ' مسوول دفتر فرهنگی سفارت چین در تهران و تعدادی از چین شناسان ایرانی در این مراسم حضور داشتند.

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در حاشیه این مراسم در گفت و گو با رادیو بین‌المللی چین گفت: 'راه‎اندازی مرکز مطالعات چین شرایط خوبی برای همکاری دانشگاهی دو کشور فراهم کرده و اقدام مهمی در راستای تبادلات بین دانشگاه‌های دو کشور به شمار می رود'.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات دانشمندان ایرانی و مطالعات چین شناسی در جامعه ایران چندان پیشرفت نکرده است، ابراز امیدواری کرد تا با راه اندازی این مرکز در دانشگاه علامه طباطبایی، شرایطی فراهم آید که مطالعات چین در ایران گسترش یافته، استادان و دانشجویان ایرانی بیشتر با حوزه چین آشنا شوند و در عین حال روابط دانشگاهی بین دانشگاه‎های برتر ایران و چین گسترش یافته و همکاری نزدیکی میان دانشگاه های دو کشور برقرار شود.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علامه طباطبایی تهران به عنوان دانشگاه مادر رشته های علوم انسانی و اجتماعی ایران که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 از ترکیب چند مدرسه عالی که از سال 1336 در ایران ایجاد شده بودند، تأسیس شد، در سال 1392 اقدام به راه اندازی رشته زبان چینی کرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین