|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۰
محمدرضوانی متخصص پوست‌ومو درباره انواع ریزش مو و راهکارهای درمان آن اظهار کرد: ریزش مو سه نوع مختلف دارد؛ نوع اول ریزش موی سکه‌ای است که یک بیماری خود ایمنی محسوب می‌شود و ابتلا به آن را در کودکان تا بزرگسالان شاهد هستیم، این بیماری به شکل ناگهانی در وسط سر اتفاق می‌افتد و به دلیل اینکه حالت ریزش معمولا دایره‌ای شکل است به آن ریزش موی سکه‌ای می‌گویند.
 محمدرضوانی متخصص پوست‌ومو درباره انواع ریزش مو و راهکارهای درمان آن اظهار کرد: ریزش مو سه نوع مختلف دارد؛ نوع اول ریزش موی سکه‌ای است که یک بیماری خود ایمنی محسوب می‌شود و ابتلا به آن را در کودکان تا بزرگسالان شاهد هستیم، این بیماری به شکل ناگهانی در وسط سر اتفاق می‌افتد و به دلیل اینکه حالت ریزش معمولا دایره‌ای شکل است به آن ریزش موی سکه‌ای می‌گویند.

وی افزود: عفونت دندان خراب و استرس‌های شدید روحی باعث بروز این بیماری می‌شود؛ پزشک با تزریق نوعی کورتون و استروئید کاملا رقیق شده، از محرک‌های رشد مو استفاده می‌کند به جز مواردی که ریزش مو بسیار شدید بوده است و تمام مو‌های بدن ریزش پیدا می‌کند. این بیماری تا حدودی قابل درمان است و در اکثر مواقع فرد به درمان پاسخ مثبت نشان می‌دهد.

رضوانی درباره ریزش موی سر آقایان توضیح داد: " ریزش موی مردانه " ۷۰ تا ۸۰ درصد آقایان را پس از بلوغ درگیر می‌کند؛ این ریزش‌مو از عقب‌نشینی طرفین پیشانی و وسط سر، همچنین ناحیه طاق سر تونوک شده و از مقادیر کم تا طاس شدن و ریزش موی زیاد را شاهد هستیم.

وی افزود: ریزش موی مردانه، بیماری محسوب نشده و یک اتفاق فیزولوژیک است؛ این ریزش‌مو به دلیل وجود مقادیر طبیعی هورمون و نوعی گیرنده در بدن آقایان رخ می‌دهد. برای درمان این نوع ریزش مو در مرحله اول از محلول شیمیایی ماینوکسیدیل و در مرحله بعد از فیناستراید استفاده می‌کنیم.

رضوانی تصریح کرد: مردان باید در روند درمانی خود به نکاتی از جمله عدم احتمال درمان صددرصد دقت کنند؛ در واقع ۶۰ درصد افراد به درمان پاسخ مثبت می‌دهند، همچنین پیش از گذشت ۶ ماه از درمان حق قضاوت در تاثیرگذاری محلول را نداریم و پس از پاسخ بدن به درمان و رشد مجدد مو، تا زمان مصرف، رویش مو را شاهد هستیم و پس از قطع مصرف بلافاصله ریزش مو باز خواهد گشت.

این متخصص پوست‌ومو درباره علت ریزش موی مردانه تصریح کرد: کمبود روی، ویتامین دی و آهن می‌تواند مقدار ریزش موی مردانه را تشدید کند و باید آزمایشات تشخیصی نیز انجام دهیم، اما مهم‌ترین علت این نوع ریزش مو همان مواردی است که پیش از این توضیح داده شد.

وی افزود: افراد باید بدانند برخلاف تبلیغات رایج در رسانه‌ها، شامپو‌، محلول‌ و غیره تاثیری چندان در روند درمان نداشته و اساس درمان همان دارو‌های شیمیایی و محار کردن هورمون‌های موجود است.

رضوانی درباره درمان‌های گیاهی نیز توضیح داد: محلول‌های گیاهی که شامل گزنه، رزماری و گیاهان مختلف کوهی و غیره می‌شود، عملکردی مشابه با محلول‌های شیمیایی دارند، با این تفاوت که طول درمان بیشتری خواهند داشت.

این متخصص درباره ریزش موی زنانه تصریح کرد: علل ریزش‌مو در خانم‌ها بسیار وسیع است؛ ابتدا باید افراد با انجام آزمایشات میزان روی، ویتامین دی و آهن، بالا یا پایین بودن بودن میزان هورمون دی‌تستسرون در ناحیه پوست سر، اختلالات هورمون‌ها را بررسی کرده تا با توجه به نتایج، اصلاح و درمان را شروع کنیم، همچنین باید توجه داشته باشیم آسیب‌های که براثر رنگ کردن مو، سشوار با حرارت بالا، مواد سرکننده نیز می‌تواند باعث ریزش مو و تشدید آن شوند.

وی با توجه به ریزش‌موی بعد ار حادثه نیز توضیح داد: نوعی ریزش مو ناگهانی نیز وجود دارد که آن را ریزش‌موی پس حادثه می‌نامیم، پس از زایمان، سقط جنین، اهدای خون، حادثه‌هایی که منجر به فشارهای روحی، عصبی و استرس و اضطراب می‌شوند، رژیم و کاهش وزن در مدت زمان کوتاه می‌تواند در افراد دچار ریش مو می‌شوند.

این متخصص پوست و مو درخصوص عوارض درمان با مواد شیمیایی نیز بیان کرد: آقایان با مصرف محلول ماینوکسیدیل، ممکن است دچار سردرد و خشکی پوست شوند که باید به طور حتم با پزشک خود مشورت کنند. همچنین، تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که ۳/۳ درصد از آقایان با مصرف فیناستراید دچار ایجاد اختلالا جنسی می‌شود. به همین علت قبل از تجویز، پزشک آزمایشات مربوطه را انجام داده و درصورت سلامت فرد این دارو را تجویز می‌کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین